رجعت از منظرعلامه مجلسى (ره)
رجعت از منظرعلامه مجلسى (ره)
رجعت از منظرعلامه مجلسى (ره)
نویسنده : آيت الله سيد محمد كاظم قزويني
چگونه يك انسان با ايمان مى تواند به درستى ديدگاه امـامـان اهـل بـيـت عـليـهم السـلام در مـورد واقعيتى(رجعت) كه در حدود 200 روايت صحيح بصورت مـتـواتـر، آن هـم بوسيله چهل نفر از شخصيتهاى بزرگ و علماى نامدار و مورد اعتماد كه در فراتر از پنجاه كتاب ارزشمند خويش آن را آورده اند، ترديد روا دارد؟ چهره هاى شايسته اى چـون : كـليـنـى ، صدوق ، طوسى ، سيد مرتضى ، نجاشى ، كشى ، عياشى ، على بن ابراهيم ، سليم هلالى ، مفيد، كراجكى ، نعمانى ، سعد بن عبدالله ، صفار، ابن قولويه ، عـلى بـن عـبـدالحـمـيـد، ابـن طـاووس ، مـؤ لف كـتـاب التـنـزيـل و التـحريف ، طبرسى ، ابراهيم بن محمد ثقفى ، محمد بن عباس ، برقى ، ابن شـهـر آشـوب ، حـسـن بـن سـليـمـان ، قـطـب راوندى ، علامه حلى ، سيد بهاءالدين على بن عـبـدالكـريـم ، احـمـد بـن داوود، حـسـن بـن عـلى ، عـلى بـن حـمـزه ، فـضـل بـن شـاذان ، شـهـيـد محمد بن مكى ، حسين بن حمدان ، حسن بن محمد، حسن بن محبوب ، جـعـفـربـن مـحـمـد، طـهـر بـن عـبـدالله ، شـاذان ابـن جـبـرئيـل ، صـاحـب كـتـاب الفـضـائل ، مـؤ لف كـتاب ((العتيق ))، مؤ لف كتاب ((الخطب )) و ديگر نويسندگان و راويان بزرگ و مورد اعتمادى كه كتابهاى آنان نزد ما موجود است و آنان را بطور مشخص نمى شناسيم ...))
راسـتـى اگـر مـسـاءله اى هـمـانـنـد مـسـاءله رجـعـت كـه هـمـه شـيـعـيـان ، نـسـل بـه نـسـل آن را روايـت كـرده انـد مـتواتر نباشد، ديگر در چه چيزى مى توان ادعاى تواتر نمود؟
بـنـظـر مـى رسـد كـه كـسـى كـه در ايـنـگـونـه مـسـايـل ، تـرديد كند در حقانيت خود امامان اهـل بـيـت عـليـهـم السـلام تـرديد دارد و آنان را نشناخته است . و چون آن ترديد را در ميان شـيـعـه و پـيروان راستين و آگاه آنان نمى تواند آشكار و بى پرده بگويد از اين رو در تخريب عقايد استوار و منطقى پيروان خاندان وحى و رسالت به شگردها روى مى آورد. و سخنانى را به هم مى بافد كه ساده لوحان و انديشه هاى سطحى آنها را باور مى كنند و ترديد افكنى ماديگرايان دست مى يازد.
به منظور تاءكيد و استوارى بيشتر بحث باز هم به نام برخى از كتابها و نويسندگان آنـهـا كـه مـسـاءله رجـعـت را طـرح نـمـوده و بـراى اثـبـات آن استدلال كرده و يا به مخالفان آن از راههاى مختلف پاسخ گفته اند اشاره مى رود:
((او در اين مورد كتابى دارد كه نامش ((المتعه و الرجعه )) مى باشد.))
منبع: www.ghadeer.org
/س
راسـتـى اگـر مـسـاءله اى هـمـانـنـد مـسـاءله رجـعـت كـه هـمـه شـيـعـيـان ، نـسـل بـه نـسـل آن را روايـت كـرده انـد مـتواتر نباشد، ديگر در چه چيزى مى توان ادعاى تواتر نمود؟
بـنـظـر مـى رسـد كـه كـسـى كـه در ايـنـگـونـه مـسـايـل ، تـرديد كند در حقانيت خود امامان اهـل بـيـت عـليـهـم السـلام تـرديد دارد و آنان را نشناخته است . و چون آن ترديد را در ميان شـيـعـه و پـيروان راستين و آگاه آنان نمى تواند آشكار و بى پرده بگويد از اين رو در تخريب عقايد استوار و منطقى پيروان خاندان وحى و رسالت به شگردها روى مى آورد. و سخنانى را به هم مى بافد كه ساده لوحان و انديشه هاى سطحى آنها را باور مى كنند و ترديد افكنى ماديگرايان دست مى يازد.
به منظور تاءكيد و استوارى بيشتر بحث باز هم به نام برخى از كتابها و نويسندگان آنـهـا كـه مـسـاءله رجـعـت را طـرح نـمـوده و بـراى اثـبـات آن استدلال كرده و يا به مخالفان آن از راههاى مختلف پاسخ گفته اند اشاره مى رود:
1ـ ((احمد بن داود بن سعيد جرجانى .))
((او در اين مورد كتابى دارد كه نامش ((المتعه و الرجعه )) مى باشد.))
2ـ ((حسن بن ابى حمزه بطائنى ))
3ـ ((فضل بن شاذان نيشابورى .))
4ـ مرحوم ((صدوق ))
5ـ ((محمد بن مسعود عياشى ))
منبع: www.ghadeer.org
/س
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}