خدای متعال در سرزمین وجودی انسان برخی غریزه های طبیعی را قرار داده که قوام حیات انسان به آن ها وابسته است، برای نمونه میل به گرسنگی، به موجب این غریزه هرگاه انسان احساس ضعف و نیاز به غذا را در وجود خود احساس کند، برای رفع آن نیاز برای تهیه غذا اقدام می کند، ولی این احساس نیاز هیچ گاه موجب نمی شود که انسان به سمت غذاهای مسموم و مضر تمایل پیدا کند، چرا که انسان به واسطه قوه عقلانی که خدای متعال در وجود او قرار داده  به خوبی می داند که استفاده از غذای مسموم مساوی با امضای مرگ خود است. یکی دیگر از نیازهای طبیعی و خدادادی در وجود انسان، میل جنسی است، غریزه ای که وجود آن موجب تکثیر و ازدیاد جمعیت و نسل است، حال جای این سؤال باقی است که هرگاه انسان میل به امور جنسی پیدا کرد می تواند به هر شیوه ای به آن پاسخ مثبت دهد؟!
 

نسخه های شیطانی و توصیه های جاهلانه

گاهی برخی روانشناسان سکولار و یا همنشینان ناب، دستور العمل های خطرناکی را در پیش روی انسان قرار می دهند، دستور العمل و توصیه های جاهلانه ای که بی شباهت به ورود در آتش و یا پرت کردن خود از یک سخره بلند نیست، نسخه وارد شدن در منطقه ممنوعه استمناع و خود ارضایی یکی از نسخه های شیطانی و ویرانگری است که هستی یک نوجوان را به راحتی بر باد می هد و مسیر زندگی او را از جاده سعادت و خوشبختی منحرف کرده و در تاریکی و ظلمات مرگبار قرار می دهد.  


گناهی با قدرت تخریب 100 ریشتر

خود ارضایی یا به عبارتی استمناء یکی از گناهان بزرگی است که به طور وحشتناکی می تواند آرامش واقعی و سعادت ماندگار  را در حیات مادی و معنوی از انسان سلب کرده  و عذاب ماندگار دنیوی  و آخروی را برای انسان به ارمغان آورد، در نکوهش این گناه بزرگ در منابع روایی هشدارهای جدی وارد شده است: «عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ‏ ثَلَاثَةٌ لا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَ لا یَنْظُرُ إِلَیْهِمْ‏ وَ لا یُزَکِّیهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ‏ النَّاتِفُ شَیْبَهُ وَ النَّاکِحُ نَفْسَهُ وَ الْمَنْکُوحُ فِی دُبُرِهِ؛[1]ابى بصیر گوید: شنیدم امام صادق (ع) می فرمود: خداى عزّ و جّل در روز قیامت با سه کس‏ سخن نگوید و نگاهشان نکند و لیاقت ‏شان نبخشد و به شکنجه دردناکى گرفتار خواهند بود، آنکه ریش خود را بکند و آنکه از خود لذت جنسى ببرد (مقصود  استمناء است) و آنکه مورد لذت جنسى مردان (و جنس موافق) قرار گیرد.»

روان پزشکان و روانشناسان علوم انسانی آثار و تبعات جسمی و روحی بیشماری برای این بیماری خطرناک برشمرده اند، ایشان بر این باورند در افراد گرفتار خود ارضایی، تکامل مغز استخوان و در نتیجه  تولید سلول های خونی با مشکل مواجه شده و مشکلاتی همچون، کم خونی، ضعف و خستگی، و کاهش قدرت حافظه و هوشیاری، اختلال در عملکرد سیستم عصبی، بدخلقی،احساس حقارت، کاهش اعتماد به نفس.... در پی دارد تبعات شوم و خطرناکی که هر یک خود می تواند عامل دردسرهای عظیم دیگری در طول حیات انسان شود.[2]
بر اهل علم پوشیده نیست که ماهیت گناه و رذایل اخلاقی همچون سم های کشنده و میکروبی، سرزمین وجودی انسان را دستخوش نابودی و تخریب قرار می دهد، گناه شوم و خطرناک خود ارضایی نیز از این موضوع مستثنی نبوده از این رو برای پاک سازی و سم زدایی از روح و جان مرتکبین این گناه باید نسخه ای الهی و معجزه آسا تجویز کرد

 راهکارهای درمان خود ارضایی در پنج دقیقه

یک تصمیم جدی، حیاتی و سعادت بخش
اولین و مهمترین کاری که در خصوص گناه خود ارضایی باید انجام داد، بازگشت است، این موضوع در اندیشه و فرهنگ اسلامی با عنوان توبه شناخته شده است، انسانی که درگیر نوع خاصی از اعتیاد است، تا زمانی که  تصمیم به تغییر و بازگشت از عملکرد خود نگرفته، هرگونه راهکار روانشناسی، ورزشی، تغذیه ای و اجتماعی برایشان ناکارآمد و بی اثر خواهد بود. شیطان همواره به دنبال این است که بازگشت از گناه را بی فایده و ناممکن جلوه دهد، این در حالی است که هیچ وقت برای توبه و بازگشت به سوی خدا و تغییر رویکرد زندگی دیر نیست،[3] و تا زمانی که انسان مبادرت به این چنین تصمیمی نگیرد نیز هیچ کار او درست نخواهد شد، و هیچ کس نمی تواند به او کمک نماید،«لَهُ مُعَقِّباتٌ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ یَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ؛[4] براى انسان مأمورانى است که پى‏درپى از پیش رو و از پشت سرش او را از حوادث (غیر حتمى) حفظ مى‏ کند (امّا) خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتى) را تغییر نمى ‏دهد مگر آنکه خود آنها تغییر دهند و هنگامى که خدا اراده سوئى به قومى (به خاطر اعمالشان) کند هیچ‏ چیز مانع آن نخواهد شد و جز خدا سرپرستى نخواهند داشت.»

استفاده از داروهای معجزه آسا و اثر بخش
بر اهل علم پوشیده نیست که ماهیت گناه و رذایل اخلاقی همچون سم های کشنده و میکروبی، سرزمین وجودی انسان را دستخوش نابودی و تخریب قرار می دهد، گناه شوم و خطرناک خود ارضایی نیز از این موضوع مستثنی نبوده از این رو برای پاک سازی و سم زدایی از روح و جان مرتکبین این گناه باید نسخه ای الهی و معجزه آسا تجویز کرد که به نوعی آثار شوم آن گناه را از وجود افراد پاک نماید و روح رنجیده از گناه را التیام بخشید، بهترین دارای التیام بخش در این خصوص مأنوس شدن با ذکر الهی است، عشق به هم صحبتی با خداوند متعال برکات فراوانی برای انسان گنهکار به دنبال دارد کمترین آن دور شدن از شیطان و وسوسه های گمراه کننده آن است، کسانی که از این نسخه الهی بهره مند نیستند نمی توانند از کید و مکر شیطان در امان باشند: «وَ مَنْ یَعْشُ عَنْ ذِکْرِ الرَّحْمنِ نُقَیِّضْ لَهُ شَیْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرینٌ؛[5] و هر کس از یاد خدا روى‏گردان شود شیطان را به سراغ او می فرستیم پس همواره قرین اوست!» بهترین و زیباترین ذکرها در فرهنگ و اندیشه اسلامی عبارتند از:

1- نماز و سر  تعظیم و سجده فرود آوردن در برابر معبود عالم هستی: «إ اتْلُ ما أُوحِیَ إِلَیْکَ مِنَ الْکِتابِ وَ أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ ما تَصْنَعُونَ،[6] آنچه را از کتاب (آسمانى) به تو وحى شده تلاوت کن، و نماز را برپا دار، که نماز (انسان را) از زشتی ها و گناه بازمى‏ دارد، و یاد خدا بزرگتر است؛ و خداوند مى‏داند شما چه کارهایى انجام مى ‏دهید!»

2-تلاوت قرآن و مأنوس شدن با آیات شفا بخش آن، همراه با تدبر و تأمل و استقامت و درنگ: «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنینَ وَ لا یَزیدُ الظَّالِمینَ إِلاَّ خَساراً؛[7] و از قرآن، آنچه شفا و رحمت است براى مؤمنان، نازل مى ‏کنیم؛ و ستمگران را جز خسران (و زیان) نمى‏ افزاید.»

3-ذکر شریف یونسیه در سجده نیز یکی از اذکار بسیار ارزشمند و مؤثر در تقویت روح و جان است که برای دوری از شیطان و بخشش گناهان و دست یابی به حوائج در سجده خوانده می شود: «أَنْ لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمین‏؛[8] (خداوندا!) جز تو معبودى نیست! منزّهى تو! من از ستمکاران بودم!»
 
استفاده از ظرفیت کمپ های معنوی و دینی
بسیار شنیده می شود که یکی از راه های پیشگیری از خود ارضایی را فرار از تنهایی و دوری از خلوت گزینی و روی آوری به اجتماع است، ولی طبیعی است هر انسانی در طول روز خواسته یا ناخواسته دست به گریبان تنهایی می شود، و همیشه نیز حضور در جمع میسر نیست، چه بسا در برخی موارد نیز این چنین حضورهایی جنبه درمانی نداشته، ولی برخی محافل و مجالس نه تنها فرصت گناه را از انسان سلب می کنند، بلکه تأثیر معجزه آسا و شگفت انگیزی در فاصله گرفتن از خود ارضایی به دنبال دارد، حضور در مجالس مذهبی همچون نماز های یومیه در مسجد، و حشر و نشر داشتن با دوستان مسجدی، حضور در مجالس روضه های هفتگی و حسینیه هایی که مراسم هفتگی برگزار می کنند، این چنین مجالس ارزشمندی علاوه بر خاصیت سم زدایی از بدن و پاک شدن از گناه همانند موتور پیشرانی انسان را به سوی خوبی ها و فاصله گرفتن از بدی ها کمک می کنند.

تکنیک تغییر موقعیت و فرار از صحنه
یکی دیگر از تکنیک های بسیار مهم قرآنی در مواجه با شیطان و خواهش های شهوانی، ترک موقعیت و فرار از صحنه است، این مورد به خوبی در داستان حضرت یوسف و زلیخا قابل مشاهده است، در داستان حضرت یوسف و زلیخا، وقتی حضرت یوسف متوجه شهوت ویرانگر زلیخا شد با فرار از موقعیت شهوانی به وجود آمده، راه نفوذ شیطان را مسدود کرد، «وَ اسْتَبَقَا الْباب‏؛[9] و هر دو به سوى در، دویدند.»

هر چند امکان دارد که اثر بخشی این تکنیک برای برخی غیر قابل باور باشد، ولی واقعیت امر این است هرگاه انسان فضایی که شیطان در آن ورود پیدا کرده و انسان را در لبه پرتگاه خواهش های شهوانی قرار داده را تغییر می دهد و آنجا را ترک می کند، درصد بسیار زیادی از تهییج شهوانی او کاسته  می شود و حتی با رعایت مواردی می توان ادعا کرد که آتش شهوت را در آن لحظه خاموش می کند، به طور مثال می توان از رختخواب بیدار شد و وضو گرفت و دو رکعت نماز خواند، و یا اینکه به زیر آسمان رفته و به زیبایی آفرینش دقت کرد، گاهی می توان از جا برخواست و با یک دوست معنوی ارتباط بر قرار کرد، یا به خارج اتاق رفت و چند قدم پیاده روی کرد، و یا اینکه یک صفحه قرآن خواندن، و یا اینکه چند دقیقه در برابر معبود سجده کرد، حتی یک سجده بدون ذکر و تنها حضور خدا را درکنارخود احساس کردن اثر معجزه آسایی بر کاهش شهوت در انسان دارد.
 
پی نوشت ها:

[1]. الخصال، ج‏1،ص106، ح68.
[2]. سید مصطفی، دیانت مقدم، آرامش طوفانی، ص24.
[3]. سوره زمر، آِه 53. « قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ؛ بگو: «اى بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده ‏اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را مى‏آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است‏»
[4]. سوره رعد، آیه 11.
[5]. سوره زخرف، آیه 36.
[6]. سوره عنکبوت، آیه 45.
[7]. سره اسراء، آیه82.
[8]. سوره انبیاء، آیه 87.
[9]. سوره یوسف، آیه 25.