اگرچه بشر با تکیه بر دانش و تجربه توانسته است بسیاری از عواملی را که سبب می شود جنین حاصل از لقاح دختر شود یا پسر، بشناسد، اما مطمئنا در این زمینه ساز و کارهایی دخالت دارند که بشر هنوز به آنها واقف نشده است. مکانیسم های هورمونی و نقش آنها در تعیین جنسیت جنین، امروزه مورد مطالعه دانشمندان قرار دارد.
 
بارهای الکتریکی خاصی که در سطح غشای تخمک و در سر اسپرم  قرار دارند، خود یکی از عوامل مهم در تعیین جنسیت جنین هستند. در واقع سطوح یونی با بار الکتریکی خاص خود در سطح تخمک و همین طور اسپرم می توانند در جذب اسپرم‌های دخترزا یا پسرزا نقش داشته باشند. جالب است بدانید این سطوح یونی در دوره های مختلف زمانی تغییر می کنند.
 
امروزه دانشمندان بر این باورند که سیستم ایمنی هر فرد نیز در تعیین جنسیت جنین دخالت دارد. شرایط اجتماعی اقتصادی زندگی، شغل و حتی شرایط اقلیمی و آب و هوایی در تعیین جنسیت جنین دخیل هستند. این عوامل موثر در تعیین جنسیت جنین، به خصوص در تعداد و کیفیت اسپرم‌ها در مردان اثرگذار خواهد بود.
 
امروزه محققان دریافته‌اند استرس و اضطراب مادر می تواند به طور ناخودآگاه سبب دختر شدن جنین شود. از سویی دیگر دانشمندان سوئدی با مطالعه یافته های تاریخی تولد و مرگ دریافته اند، در زمان سختی ها مثل قحطی و خشکسالی تعداد دختران به دنیا آمده نسبت به زمانهای دیگر بیشتر بوده است.
 

تعیین جنسیت جنین خوب است یا بد؟

پیشگیری از به دنیا آمدن نوزادان مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی وابسته به جنس، مانند هموفیلی، یکی از مهم ترین اهداف تعیین جنسیت جنین است که البته به روشی مطمئن نیاز دارد. واقعیت آن است که روش PGD (تعیین جنسیت پیش از لانه گزینی) به عنوان تکنیکی پیشرفته در دنیا، نه تنها می تواند امکان انتخاب جنسیت جنین تعیین جنسیت جنین خوب است یا بد؟ را فراهم کند، بلکه می تواند گام بلندی به سوی تشخیص بیماریهای ژنتیکی قبل از لانه گزینی جنین باشد.
 
گذشته از بیماری‌های ژنتیکی، تعیین جنسیت جنین بر اساس تمایل پدر و مادر با موافقتها و مخالفت هایی روبه روست. مخالفان تعیین جنسیت جنین بر این عقیده اند که انتخاب بیشتر یک جنس، ممکن است باعث به هم خوردن تعادل جنسیتی در جامعه شود. در حالی که متخصصان معتقدند تنها روش‌های مطمئن تعیین جنسیت جنین می تواند شانس صددرصد برای انتخاب را به پدر و مادرها بدهد و تنها تعداد معدودی از زوجین تن به این روش‌های هزینه بر و مشکل می دهند.
 
به همین سبب با توجه به تعداد اندک آنها چنین خطری جامعه را تهدید نخواهد کرد. موافقان انتخاب جنس جنین نیز معتقدند یکی از امکاناتی که انتخاب جنسیت فرزند در اختیار جوامع قرار می دهد، تنظیم خانواده و کنترل جمعیت است. در بسیاری موارد تمایل به داشتن مثلا یک فرزند دختر در یک خانواده سبب می شود بارداری دوم، سوم و ... به امید دختر شدن فرزند بعدی روی دهد. در حالی که با انجام روش‌های مطمئن انتخاب جنسیت، شاید مشکل خانواده در بارداری اول حل شود و بارداری بعدی صورت نگیرد.
 
طبق مطالب فوق یکی از مهمترین نکات در تعیین جنسیت، تعیین زمان تخمک گذاری می باشد و اگر مقاربت در حوالی زمان تخمک گذاری صورت گیرد، پسر بدنیا خواهد آمد چرا که در زمان تخمک گذاری ترشحات دهانه رحم از همیشه قلیایی تر و دقیق تر است و ارتجاع پذیرتر است و حرکت اسپرم‌های Y را بسیار سهل و آسان می کند اما اگر مقاربت ۳ تا ۴ روز بعد یا قبل از تخمک گذاری اتفاق بیفتد شانس پسر شدن بشدت کاهش می یابد و احتمال دختر زیاد می شود.
 
یکی دیگر از مواردی که در انتخاب جنسیت می توان از آن بهره جست ارگاسم زن در هنگام مقاربت است. می دانیم که در هنگام ارگاسم زنانه ترشحات با PH قلیایی از دهانه واژن ترشح می شود که همزمان با انقباضات عضلات واژن باعث بالا راندن اسپرم‌های پسر و کمک به حرکت آن اسپرم‌ها به سمت رحم می شود و این مورد به زوجهای خواهان فرزند پسر پیشنهاد می شود.

تعداد اسپرمها

در زوجهایی که ۲ یا بیش از ۲ فرزند دختر دارند و خواهان پسر می باشند مرد باید یک آزمایش شمارش اسپرمی بدهد چرا که اگر تعداد تعیین جنسیت جنین اسپرم‌های مرد در یک سی سی کمتر از ۲۰ میلیون باشد احتمال دختر دار شدن ٪۸۰ و اگر زیر ۵ میلیون باشد این احتمال ٪۱۰۰ خواهد بود. کلاهر اتفاقی که باعث افزایش اسپرم‌ها شود به نفع پسر شدن است و برعکس به نفع دختر شدن.
 

ماههای سال

از روشهای دیگر در تعیین جنسیت استفاده می شود با استفاده از جداولی، سن مادر را با حاملگی در نظر می گیرند و بر این اساس مشخص می شود که بارداری در هر ماه که اتفاق بیفتد احتمال کدام فرزند بیشتر است. مثلا مادری ۳۰ ساله اگر در ماه اردیبهشت باردار شود جنین حاصله دختر خواهد بود.
 
اگر تمام موارد در بالا بطور همزمان و زیر نظر فرد مجرب در تعیین جنسیت و به درستی انجام شود می توان بین ۸۰ تا ۹۰ به حصول نتیجه مطلوب امیدوار بود البته تعیین زمان تخمک گذاری مهمترین مورد است و تجربه و دقت زیادی را طلب می کند. چون حتی اگر ۲۱ ساعت در تعیین زمان اشتباه کنیم نتیجه متفاوت خواهد بود و در ضمن تمام این روشها باید از حدود ۲ ماه قبل از بارداری انجام شود خصوصا روشهای تغذیه ای از ۱۰۵ ماه قبل از بارداری باید شروع شود. بدون شک حتی اگر یک روز از لقاح گذشته باشد جنسیت جنین مشخص است و نمی توان آن را تغییر داد. و اگر قرار است تعیین جنسیتی انجام شود حتما باید قبل از بارداری باشد.
 
منبع: تعیین جنسیت جنین، فاطمه تقدسی‌نیا، نوید حکمت، چاپ دوم، قم، 1396