سلامت بدن من
پوست و مو

1. خورشید با همه‌ی خوبی‌ها و فایده‌هایی که دارد، اگر زیاد و مستقیم به پوست بتابد، آن را خراب می‎کند. صبح به صبح که از خانه بیرون می‌روید، کرم ضدّ آفتاب بزنید. کارهای تان را طوری تنظیم کنید که در ساعت اوجِ تابش خورشید زیر نور آفتاب نمانید. کلاه لبه‌دار و لباس‌های آستین بلند هم محافظ‌های خوبی برای پوست هستند.

2. اضطراب، قاتل بزرگی است. پوست و مو یکی از چیزهایی است که نگرانی و اضطراب شدید آن را خراب می‌کند. هرچقدر آرام‌تر و آسوده‌تر به مسئله‌های زندگی‌تان فکر کنید، پوست و موی شما هم در اَمان است.

3. به جز خورشید و لباس، غذا خوردن درست هم از پوست شما محافظت می‌کند. با اضافه کردن سبزی و میوه، که ویتامین c و k دارند، کم کردن چربی غذا و استفاده نکردن از غذاهای آماده، پوست سریع‌تر و آسان‌تر شفّاف و لطیف می‌شود.

4. استفاده از سِشوار داغ برای موهای خیس و شانه زدن موهای خیس به ریشه‌ی مو آسیب می‌رساند.
 

سلامت روان من
اعتماد به نفس

1. اعتماد به‌ نفس یکی از مواد لازم برای موفق شدن است. نمی‌شود نادیده‌اش گرفت و باید توی زندگی و کارهای مان جای خوبی برایش باز کنیم.

2. این موضوع که به خودمان اعتماد داشته باشیم، فقط مربوط به پذیرفتن خوبی‌ها و دُرست نشان دادن کارهای مان نیست. کسی که اعتماد به‌ نفس دارد، می‌تواند اشتباه‌های خودش را بفهمد، بپذیرد و درباره‌اش با دیگران مشورت کند.

3. اعتماد به‌ نفس یکهو خلق نمی‌شود. کار بیش تر، در ارتباط بودن با آدم‌های بیش تر و تلاش بیش تر است که اعتماد به‌ نفس را تقویت می‌کند.

4. گاهی، بعضی‌ها برای اعتماد به‌ نفس نداشتن، خانواده و معلّم‌ها را متهم می‌کنند که چرا تشویق شان نکردند، زیاد تنبیه شده‌اند و... یادتان باشد، از یک جایی به بعد دیگر خانواده و معلّمی در کار نیست. خودتان باید برای خودتان اعتمادسازی کنید. خُب! پس چرا صبر کنید تا آن موقع؟! الآن دست به کار شوید دیگر!
 

سلامت اجتماعی من
بخشش

1. بخشش می‌تواند شما را سالم‌تر و خوش حال‌تر کند. این نه شعار است و نه حرف من؛ حرف محققانی است که سال‌ها تحقیق کرده‌اند تا به این جمله برسند.

اگر خوب به دنیای مان فکر و نگاه کنیم، می‌توانیم سلامت و خوش حالی درون بخشش را ببینیم. یک بار امتحان کنید.


2. وقتی افرادی غیرعمد کار نادرستی انجام می‌دهند، آسان‌تر بخشیده می‌شوند. برای این که راحت‌تر ببخشید، سعی کنید شرایط فرد مقابل تان را بسنجید، او را درک کنید و احتمال بدهید که او ناخواسته مرتکب اشتباهی شده است.

3. بخشش به معنای فراموشی نیست. ذهن شما افرادی را می‌بخشد؛ اما تجربه‌ها را فراموش نمی‌کند. این فراموش نکردن، یک کسب تجربه است؛ یعنی شما می‌توانید با مقایسه‌ی وضعیت گذشته و وضعیت پیش آمده تصمیم درست را بگیرید.

4. کسی که می‌تواند ببخشد، گذشته را مثل تجربه ببیند و برای آینده تصمیم بگیرد نه انتقام، احساساتش‌ را کنترل کند و حفظ دوستی برایش مهم باشد، روز به‌ روز قوی‌تر می‌شود. بخشش و گذشت، تمرینی برای قوی‌ کردن احساس و افکار است.

نویسنده: کوشا سمیعی

منبع: مجله باران