افسردگي در بیماری نارسایی کلیه






افسردگي،شايع‌ترين مشكل روحي بيماران مبتلا به نارسايي كليه

محققان معتقدند: مشاركت مستمر و پوياي بيماران مبتلا به نارسايي مزمن كليه در انجام فعاليت‌هاي خودمراقبتي در كاهش مشكلات جسمي و رواني آنها موثر است.
اين پژوهش توسط موسي سجادي، كارشناس ارشد پرستاري و عضو هيات علمي دانشكده علوم پزشكي گناباد با هدف تعيين تاثير آموزش مراقبت از خود (خود مراقبتي) بر ميزان افسردگي 60 بيمار دياليزي به روش تصادفي انجام شده است.
بيماري‌هاي مزمن ازجمله نارسايي كليه به عنوان يك مشكل اساسي در حيطه بهداشت و درمان مطرح هستند، چراكه به‌دليل تداوم بيماري و روند درمان، اثرات متعددي بر وضعيت‌هاي فيزيولوژيك، روحي و رواني، توانايي افراد و عملكرد آنها در زندگي فردي و اجتماعي به جاي مي‌گذارند.
افسردگي از شايع‌ترين و مهم‌ترين اختلالات روان‌پزشكي در بيماران دياليزي است كه مي‌تواند تاثيرات سويي بر سير بيماري و روند درمان داشته باشد.
همچنين افسردگي به عنوان يك عامل خطر مستقل در مرگ و مير بيماران همودياليزي شناخته مي‌شود.
گفتني است همودياليز روش درماني با فناوري بالا و پيشرفته موثر براي درمان بيماران مبتلا به نارسايي مزمن كليوي است، اما اين روش با شيوع بالايي از عوارض رواني مانند اضطراب و افسردگي همراه است.
در نتايج آماري اين مطالعه، ميزان افسردگي در بيماران همودياليزي از 22‌تا‌51 درصد گزارش شده است.
بيماران تحت درمان با همودياليز به دليل نياز به درمان‌هاي متعدد دارويي برنامه غذايي خاص و كسب مهارت‌هاي لازم در سازگاري با ناتواني‌هاي جسمي و روحي، نيازمند آموزش مخصوص و مداوم هستند كه آموزش به اين بيماران از جنبه‌هاي مهم فعاليت پرستاري است.
در اين بررسي، بيماران آموزش‌هاي خود مراقبتي ازجمله رعايت رژيم غذايي، كنترل مايعات، مراقبت از پوست، خواب و استراحت را دريافت كردند و برنامه مدون آموزشي را به همراه يك كتابچه آموزشي به آنها ارائه شد. همچنين دو جلسه آموزشي به روش بحث گروهي و پرسش و پاسخ براي بيماران برگزار شد.
در نتايج اين بررسي آمده است: با بالا رفتن دانش خود مراقبتي با افزايش پذيرش درمان باعث انجام رفتار‌هاي خودمراقبتي مي‌شود و كاهش رفتار و علائم و نشانه‌هاي فيزيكي و رواني را در‌پي دارد.
طبق يافته‌هاي پاياني اين مطالعه، اجراي يك برنامه آموزشي مراقبت از خود در كاهش افسردگي بيماران تحت درمان همودياليز موثر است، همچنين آموزش در زمينه مراقبت از خود پيروي از رفتار‌هاي خود مراقبتي و عملكرد آنها را ارتقا مي‌دهد. محققان اين پژوهش، آموزش مستمر به بيماران همودياليزي را جهت ارتقاي سلامت جسمي و رواني اين بيماران توصيه مي‌كنند.
منبع:روزنامه جام جم