دلیل خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر

با اینکه بسیاری از دلایل خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر مربوط به سخت افزار آن می شود، اما با این حال یک سری عوامل نرم افزاری نیز ممکن است باعث بروز چنین مشکلاتی شوند که در ادامه قصد داریم در رابطه با این مشکلات سخت افزاری و نرم افزار صحبت کرده و تمامی عوامل محتمل در خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر را بررسی نماییم.

1.داغ شدن بیش از حد CPU

2.خراب شدن پاور

3.اتصال کوتاه در مدار

4.وجود ویروس در سیستم

5.مشکلات مربوط به سیستم عامل
 
1.داغ شدن بیش از حد CPU
محتمل ترین دلیل خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر یا لپ تاپ، داغ شدن بیش از حد پردازنده می باشد.

تمامی سیستم های کامپیوتری به گونه ای طراحی شده اند که با بالا رفتن دمای پردازنده، سیستم را خاموش کنند تا به CPU و سایر قطعات، آسیب جدی وارد نیاید.

دمای معمول CPU باید بین 55 تا 60 درجه سانتی گراد باشد. وظیفه نگه داشتن دمای CPU در این اندازه، به عهده سیستم خنک کننده کامپیوتر می باشد.

این سیستم خنک کننده بسته به نوع مادربورد می تواند از هیت سینک، فن و یا واترکولر تشکیل شده باشد.

اگر به هر دلیلی یکی از این قطعات نتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد، در نتیجه دمای CPU بالا رفته و موجب می شود تا سیستم از روش خنک سازی اضطراری، یعنی خاموش کردن کامل کامپیوتر، استفاده کند.

از جمله دلایلی که می تواند منجر به داغ شدن بیش از حد CPU و در نتیجه خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر شود، در زیر آمده است

1.از کار افتادن فن CPU

2.از کار افتادن فن کیس

3.شل شدن هیت سینک در سر جای خود

4.ضعیف شدن فن CPU

5.از بین رفتن خاصیت خمیر سیلیکونی مابین CPU و فن

6.استفاده بیش از حد از CPU

7.اجرای برنامه هایی که از تمامی ظرفیت CPU برای پردازش استفاده می کنند

8.قرار گرفتن کیس در محیط های بسیار گرم

برای رفع این مشکلات بهتر است اتصالات CPU را چک کرده و از سلامت تمامی قطعات یاد شده، اطمینان حاصل کنید.

اگر مدت هاست که اتصالات CPU را بررسی نکرده اید، پیشنهاد می کنیم، تمامی اتصالات مربوط به فن و هیت سینک CPU را جدا کنید و سپس آن ها را تمیز نمایید تا از گرد و غبار پاک شوند.

پس از آن با استفاده از یک خمیر سیلیکون، پشت CPU و هیت سینک را به یکدیگر بچسبانید و دوباره اتصالات را سر جای خود قرار دهید.
 
2.خراب شدن پاور
یکی دیگر از عمده دلایل خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر که مربوط به بحث سخت افزاری سیستم می شود، خرابی پاور یا همان منبع تغذیه سیستم است.

پاور وظیفه برق رسانی به تمامی قطعات کامپیوتر را از جمله مادربورد، هارد درایو، درایو نوری و غیره را بر عهده دارد.

اگر به هر دلیل پاور سیستم شما نتواند به درستی وظیفه خود را انجام دهد، ممکن است سیستم شما خاموش شود.

کامپیوتر ها به گونه ای طراحی شده اند که با نوسانات برق، سریعا خاموش شوند تا از مشکلات و آسیب های جدی در امان بمانند.

اگر پاور شما در برق رسانی به مادربورد، نتواند از پس نوسانات برق برآمده و آن را به پاور منتقل کند، سیستم سریعا خاموش می شود تا از آسیب جدی در امان بماند.

پیشنهاد می کنیم برای رفع این مشکل، ابتدا پاور سیستم خود را با یک پاور که از سلامت آن مطمئن هستید، تعویض کنید و در صورت رفع مشکل، حتما پاور سیستم را عوض کنید.

عدم توجه به خرابی پاور می تواند در آینده باعث بروز مشکلات جدی تری شده و منجر به سوختن مادربورد یا حتی هارد درایو سیستم شما گردد.
 
3.اتصال کوتاه در مدار
وجود هرگونه اتصالات در مدارهای سیستم کامپیوتری موجب می شود تا سیستم برای جلوگیری از بروز آسیب های متعدد، به سرعت خاموش شود.

اگر به تازگی قطعه ای را به سیستم خود اضافه کرده اید و از آن پس مشکل خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر دارید، احتمالا مشکل مربوط به همان قطعه جدید است.

برای رفع این مشکل پیشنهاد می شود تمامی قطعاتی که سیستم برای اجرا به آن ها نیاز ندارد را یکی باز کرده و سپس سیستم را روشن کنید.

به عنوان مثال ابتدا کارت صدا، سپس کارت مودم و شبکه، کارت گرافیک و یا سایر قطعات افزوده شده با سیستم را باز کرده و سپس سیستم را بدون آن ها روشن کنید تا مشکل را عیب یابی نمایید.
 
4.وجود ویروس در سیستم
یکی دیگر از دلایلی که ممکن است باعث شود تا سیستم شما به طور ناگهانی خاموش شود، وجود ویروس و برنامه های مخرب در کامپیوتر شماست.

ویروس ها می توانند با بالا بردن دمای پردازنده و یا اجرای فرمان های مربوط به خاموشی سیستم، باعث شوند تا سیستم به طور خودکار خاموش شوند.

برای رهایی از این مشکل، بهتر است از یک آنتی ویروس قدرتمند و بروز رسانی شده استفاده کنید تا بتوانید سیستم خود را از تمامی ویروس ها پاک کنید.

همچنین برنامه هایی که اخیرا نصب کرده اید نیز می توانند به عنوان تروجان عمل کرده و در پشت پرده دستوراتی را اجرا کنند که یکی از آن ها ممکن است دستور خاموشی سیستم باشد.

بهتر است این برنامه ها را نیز پاک کنید و پس از آن عملکرد سیستم را بسنجید.
 
5.مشکلات مربوط به سیستم عامل
گاهی اوقات نیز ممکن است دلیل اصلی خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر شما، مربوط به مشکلات سیستم عاملتان باشد.

معمولا پس از نصب برنامه هایی خاص و یا ایجاد تغییرات در فایل های سیستم عامل، ممکن است سیستم دچار مشکلاتی شود که یکی از این مشکلات می تواند خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر باشد.

بهتر است یک بار سیستم خود را ریست کرده و در حالت CMOS دوباره روشن کنید.

اگر پس از مدتی سیستم خاموش نشد، احتمال دارد که سیستم عامل کامپیوتر شما دچار مشکل شده باشد.

برای رفع این مشکل، بهترین راهکار تعویض سیستم عامل (اعم از ویندوز یا مک) و یا تعمیر دوباره آن است.
 

نتیجه گیری

تقریبا مهمترین و شایع ترین عواملی که می تواند منجر به خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر شما شود در بالا عنوان شد و 90 درصد مشکلات این چنینی، با بررسی عوامل ذکر شده، حل خواهد شد.

با این حال اگر تمامی موارد بالا را بررسی کرده و همچنان مشکل شما رفع نشده است، ممکن است دلیل این خاموش شدن ها، مربوط به یک اشکال سخت افزاری خاص باشد که تنها متخصصان فعال در این زمینه می توانند آن را حل کنند.

در این وضعیت بهترین پیشنهاد این است که سیستم خود را به دست یک متخصص خبره سپرده تا او تمامی اتصالات و مدارهای سیستم را چک کند و سیستم را کاملا عیب یابی نماید.


منبع: سایت نظارت بر خانواده