کنترل دسترسی اپلیکیشن

بطور کلی مجوز دسترسی اپلیکیشن موبایل عبارت است از لیست مجوزهایی که اپلیکیشن مربوطه در گوشی موبایل به آن ها نیاز دارد، تا بتواند سرویس های مختلف خود را ارائه دهد.

به عنوان نمونه یک اپلیکیشن پخش کننده موزیک، باید مجوز دسترسی به تمام یا بخشی از فایل های موجود در کارت حافظه داخلی و خارجی را داشته باشد.

همچنین باید به اسپیکر گوشی نیز دسترسی داشته باشد. اگر ما مجوز دسترسی این برنامه را به اسپیکر گوشی بگیریم، در نتیجه این نرم افزار نمی تواند از طریق اسپیکر گوشی اقدام به پخش موزیک نماید و در نتیجه سرویس خود را نمی تواند به کاربر ارائه دهد.

حال که معنی مجوزهای دسترسی را دانستیم باید بگوییم که کنترل دسترسی اپلیکیشن به معنای این است که کاربر بتواند به لیست مجوزها، دسترسی داشته باشد و در آن ها تغییر ایجاد کند، یا به عبارتی این لیست را کنترل نماید.

قابلیت کنترل دسترسی اپلیکیشن ها به تازگی به سیستم عامل های مختلف گوشی افزوده شده است و نسخه های قدیمی اندروید یا iOS فاقد آن هستند.

اما در گوشی های با سیستم عامل جدیدتر، شاهد بیشتر شدن کنترل دسترسی کاربر هستیم که با استفاده از آن می توان مجوزهای دسترسی به یک منبع را از اپلیکیشن گرفت و یا دوباره به آن داد.

کنترل دسترسی اپلیکیشن ها، ارتباط مستقیم با امنیت گوشی دارد. اگر ما در رابطه با مجوز های مختلفی که به نرم افزارها می دهیم اطلاعات کافی نداشته باشیم، ممکن است اطلاعات حیاتی خود را نظیر اطلاعات کارت بانکی به خطر اندازیم.

همچنین این موضوع را نیز باید مد نظر قرار دهیم که معمولا نرم افزارهای جاسوسی و هک گوشی، از مجوزهای دسترسی زیادی بهره می برند که یکی از عوامل شناسایی آن ها، همین تعداد زیاد و نامتعارف مجوزها می باشد.
 

تنظیم دسترسی اپلیکیشن های گوشی

اما برای تغییر در کنترل دسترسی اپلیکیشن ها در اندروید 6 به بالا، روشی وجود دارد که بدون نیاز به نصب نرم افزار و تنها از طریق تنظیمات خود گوشی قابل انجام است.

برای تغییر در مجوز دسترسی های اپلیکیشن های مختلف کافی است به بخش تنظیمات گوشی خود مراجعه کرده و از منوی ظاهر شده، گزینه App Permissions را انتخاب کنید.

در بخش بعدی لیستی از مجوزهای مختلف به شما نمایش داده می شود که با انتخاب هر کدام از آن ها، لیست تمامی اپلیکیشن هایی که به آن مجوز دسترسی دارند، نمایش داده می شود.

برای گرفتن مجوز دسترسی یک اپلیکیشن کافی است تیک فعال بودن آن را خاموش کرده تا از این به بعد آن اپلیکیشن دیگر قادر به استفاده از مجوزی که تعیین کرده اید، نباشد.

به عنوان نمونه یک پخش کننده موزیک نیازی به دسترسی به لیست مخاطبین ندارد و در صورت داشتن چنین دسترسی، اگر آن مجوز را غیر فعال کنیم، بسیار ایمن تر خواهد بود.

در گوشی های اندروید 6 به پایین متاسفانه چنین امکانی وجود ندارد و شما فقط در هنگام نصب برنامه می توانید لیست مجوزها را مشاهده کنید.

در صورتی که بخواهید مجوز خاصی را از اپلیکیشن بگیرید، به طور کلی باید قید نصب آن را بزنید در غیر اینصورت راهی برای تغییر در مجوز های کنترل دسترسی اپلیکیشن وجود ندارد.

البته تعداد محدودی اپلیکیشن نیز وجود دارد که می تواند تاحدودی این دسترسی ها در اپلیکیشن ها محدود کند اما چندان کارآمد نمی باشند.

بهترین روش این است که سیستم عامل اندروید گوشی خود را ارتقا دهید تا بتوانید این مجوزها را تغییر دهید.

در گوشی های آیفون نیز تغییر مجوزهای دسترسی اپلیکیشن ها قابل انجام است. برای این منظور کافی است به بخش Settings گوشی رفته و گزینه Privacy را انتخاب کنیم.

در این بخش لیستی از مجوزها را مشاهده خواهیم نمود که با انتخاب هر یک از آن ها، می توانیم به لیست اپلیکیشن هایی که به آن مجوز دسترسی دارند را مشاهده کنیم.

در بخش بعدی با غیر فعال کردن هر کدام از اپلیکیشن ها، می توانیم این مجوز دسترسی را از آن گرفته و با فعال کردن دوباره آن، مجوز لازمه را به آن بدهیم.


منبع: سایت نظارت بر خانواده