ویژگی های اندروید پای

اگر از دنبال کنندگان اخبار تکنولوژی باشید، حتما می دانید که نسخه قبلی اندروید با نام تجاری اندروید او (Android O) عرضه گردید که اتفاقا با استقبال خوب کاربران روبرو گردید. اندروید 8 که نسخه هشتم این سیستم عامل می باشد با نام اندروید اورئو (Android Oreo) نیز شناخته می شود و هم اکنون روی بسیاری از دستگاه های تلفن همراه جدید، نصب و در حال اجرا می باشد.

اما توسعه دهندگان سیستم عامل اندروید، تصمیم گرفته اند تا نام P را برای نسخه جدید سیستم عامل خود برگزینند که به نظر می رسد طبق رسم همیشگی توسعه دهندگان اندروید، اولین حرف از نام یک شیرینی یا دسر باشد. به هر حال فارغ از نام احتمالی اندروید 9 قصد داریم تا در ادامه برخی از ویژگی هایی را که در نسخه آزمایشی این نسخه از اندروید معرفی شده است و برخی از ویژگی های احتمالی را که در آینده رونمایی می شود، مورد تحلیل قرار داده و به علاقه مندان معرفی نماییم.
 
ویژگی های امنیتی جدید
شاید بتوان مهمترین قسمت تغییر یافته در اندروید پای را متعلق به بخش امنیتی آن دانست. در این نسخه از اندروید سعی شده است تا جلوی دسترسی های غیر مجاز و یا غیر معمول برنامه ها تا حد زیادی گرفته شود و برنامه های غیر فعال و یا بلا استفاده نیز نتوانند از دسترسی های خود، مثل دسترسی به میکروفن یا باقی سنسورها استفاده ببرند.

از دیگر تغییرات امنیتی که در اندروید 9 ارائه شده است، قابلیت غیر فعال سازی احراز هویت بیومتریک است. با استفاده از این گزینه، شما می توانید به راحتی این گزینه را که به گزینه Lockdown معروف است غیر فعال نموده تا حسگر اثر انگشت یا تشخیص چهره از کار افتاده تا تنها راه ورود به گوشی از طریق وارد کردن پسورد باشد.

این ویژگی می تواند به افرادی که خواب سنگینی دارند و ممکن است در هنگام خواب از اثر انگشت آنان برای باز کردن گوشی استفاده شود بسیار سودمند خواهد بود. همچنین در صفحه Lockscreen اندروید پای ویژگی های دیگری افزوده شده است که باعث بالاتر رفتن امنیت ورود به دستگاه خواهد شد.
 
قابلیت یافتن نقاط دسترسی وای فای
یکی از ویژگی های جالب دیگری که در اندروید پای شاهد آن خواهیم بود، امکان یافتن کوتاهترین مسیر تا نقطه دسترسی به وای فای می باشد. این قابلیت که با بهره گیری از امکان Wi-Fi RTT که در اندروید پای به کار گرفته شده است، فراهم گردیده، به کاربر این امکان را می دهد تا به راحتی نزدیک ترین مکان هایی که اینترنت وای فای ارائه می دهند را یافته و کوتاهترین مسیر تا نقطه دسترسی را مشاهده نماید.

برای استفاده از این ویژگی باید، جی پی اس دستگاه و همچنین اسکن همواره وای فای، روشن باشد تا دستگاه بتواند نزدیک ترین نقطه دسترسی به وای فای را شناسایی نماید. برای حفظ امینت کاربران، این تنها دستگاه ها هستند که می توانند نقاط دسترسی را پیدا کنند و نقاط دسترسی اجازه یافتن دستگاه ها را نخواهند داشت.
 
تغییر در نوار نوتیفیکیشن ها
از اندروید 7 به بعد، شاهد قابلیتی در نوار نوتیفیکیشن ها بودیم که کاربران می توانند بدون باز کردن برنامه مسنجر، پیام ها را خوانده و به آن پاسخ دهند. این ویژگی در اندروید Pie ارتقا پیدا کرده و کاربران می توانند از این پس عکس ها و تصاویر ارسالی را نیز در نوار نوتیفیکیشن ها مشاهده نمایند. همچنین قابلیت تشخیص آواتار نیز در نوتیفیکیشن ها افزوده شده است تا کاربران بتوانند در نوار مربوطه افراد ارسال کننده پیام را با اواتارهای خودشان مشاهده نمایند.
 
تغییر در چرخش صفحه
یکی دیگر از تغییرات جالب توجهی که در اندروید پای می بینیم، قابلیت انتخاب نوع چرخش صفحه درون اپلیکیشن ها هستیم. این امر تاکنون در نسخه های قبلی اندروید به صورت اتوماتیک انجام می شد و با تغییر جهت گوشی، جهت صفحه نمایش به صورت خودکار تغییر می کرد. اما در مواقعی که به این مورد نیاز نبود، باید این قابلیت را از نوار نوتیفیکیشن ها خاموش می کردیم.

اما در نسخه اندروید 9 این ویژگی به صورت دستی در محیط اجرای خود اپلیکیشن قرار داده شده است تا بدین ترتیب در زمانی که نمی خواهید با چرخیدن گوشی، جهت صفحه نیز تغییر کند، سریعتر به هدف خود دست پیدا کنید.
 
سایر ویژگی های اندروید پای
اما اینها تنها ویژگی هایی نیست که در نسخه جدید اندروید ارائه می گردد. نسخه اندروید 9 علاوه بر این ویژگی ها، دارای امکاناتی نظیر نمایش دائمی درصد باتری، تغییر در حالت پاور سیور، ایجاد حالتی برای برش دستی صفحه نمایش در گوشی هایی که به صورت اج یا صفحه نمایش خمیده طراحی شده اند، تغییر در انیمیشن های جابجایی در صفحات و گزینه ها، تغییر در دسترس پذیری برنامه ها، سفارشی سازی بیشتر دستگاه و برنامه ها و البته کاهش مصرف باتری گوشی و سایر موارد می باشد. در آینده و با ارائه نسخه اصلی از اندروید پای حتما در رابطه با ویژگی های جدید این سیستم عامل سخن گفته و برخی از آموزش های مربوط به این نسخه را در اختیار علاقه مندان قرار خواهیم داد.


منبع: سایت نظارت بر خانواده