خط نازکی بین حقیقت و افسانه وجود دارد. علم واقعی می‌گوید اگر نمی‌توان چیزی را اثبات کرد، آن چیز یک واقعیت نیست.
واقعیت کاذب: درخت موز وجود دارد.
واقعیت: موز روی یک نهال رشد می‌کند، و نه روی یک درخت.
 
واقعیت کاذب: آفتابگردان‌ها خورشید را در سراسر آسمان ردیابی می‌کنند.
 
 
واقعیت: توانایی حرکت گیاهان به دنبال حرکت خورشید در عرض آسمان به عنوان هلیوتروپیسم شناخته شده است. اما، این که گل آفتابگردان خورشید را بر یک مبنای روزانه ردیابی می‌کند، یک تصور غلط است.
 
جوانه‌های آفتابگردان تا پایان مرحله جوانه هلیوتروپیک هستند، پس از آن خود را به گونه‌ای جهت می‌دهند که گلی که از آنها رشد می‌کند به طور دائمی رو به روی شرق باشد.
 
واقعیت کاذب: ترک خوردن ناخن‌ها به آرتروز منجر می‌شود.
واقعیت: ژنتیک، آسیب، سن، چاقی و غیره برخی از عواملی هستند که می‌توانند منجر به آرتروز شوند. به سادگی، شکستن ناخن‌ها نمی‌تواند مسبب آرتروز باشد.
 
واقعیت کاذب: موها و ناخن‌ها حتی پس از فوت فرد رشد می‌کنند.
واقعیت: هنگامی که فرد در می‌گذرد، تمام سلول‌های بدن از جمله آنهایی که مسئول رشد ناخن‌ها و موها هستند می‌میرند. به این دلیل به نظر می‌رسد ناخن‌ها و موهای یک فرد مرده رشد می‌کنند که پوست پس از مرگ چروکیده و جمع می‌شود.
 
واقعیت کاذب: یک ژن یک پروتئین ایجاد می‌کند.
واقعیت: ژن‌های متعدد باعث ایجاد پروتئین‌های متعدد می‌شوند، و برخی از آنها هیچ پروتئینی ایجاد نمی‌کنند. بنابراین این پارادایم قدیمی که یک ژن باعث ایجاد یک پروتئین می‌شود نادرست است.
 
واقعیت کاذب: استرس منجر به فشار خون بالای مزمن  (BP) می‌شود.
واقعیت: شرایط استرس زا ممکن است باعث افزایش موقتی فشار خون شود. با این حال، این چیزی نیست که باعث ایجاد BP مزمن شود. به نظر می‌رسد سیگار کشیدن، ژنتیک و رژیم‌های غذایی ناسالم تأثیر مستقیم‌تری در افزایش فشار خون مزمن دارند.
 
واقعیت کاذب: HIV به دلیل مقاربت بین گونه‌ها به انسان منتقل شد.
واقعیت: این یک تصور غلط است که HIV به دلیل مقاربت بین گونه‌ای با میمون‌ها وارد نژاد بشر شد. در واقع، احتمالاً از طریق شکار منتقل شده است.
 
واقعیت کاذب: خونی که اکسیژن آن دفع شده، به رنگ آبی است.
واقعیت: در حالی که این درست است که رگ‌های آبی و سبزی که در قسمت جلوی ساعدمان مشاهده می‌کنیم، حامل خون اکسیژن دفع نشده هستند، این دلیل این نیست که این رگ‌ها این گونه به نظر می‌رسند. چه اکسیژن باشد و چه نباشد، خون همچنان به رنگ قرمز است. رگ‌ها به دلیل عبور نور از لایه‌های پوست و بافت موجود بر روی آن‌ها، به رنگ آبی به نظر می‌رسند.
 
واقعیت کاذب: بیشتر ما فقط از 10٪ از مغز خود استفاده می‌کنیم.
واقعیت: در واقع، ما از تمام مغز خود استفاده می‌کنیم، اما نه به طور همزمان. ما در زمان‌های مختلف از مناطق مختلف مغز خود استفاده می کنیم
.
واقعیت کاذب: انگشتان دست شما چروک می‌شود زیرا در آب خیس می‌خورد.
 
 
واقعیت: مانند هر قسمت دیگر بدن، انگشتان ما در آب خیس نمی‌خورند. وقتی غوطه ور می‌شوند یا مدتی طولانی مرطوب می‌مانند، چروک می‌شوند به این علت که مغز به آنها علامت می‌دهد که این کار را انجام دهند. دانشمندان معتقدند که چین و چروک انگشتان دست و انگشتان پا راهِ بدن ما برای بهبود عمل چنگ زنی روی سطوح مرطوب / غوطه ور است. در اصل، چین و چروک‌ها مانند برآمدگی‌هایی که در لاستیک‌های اتومبیل دیده می‌شوند عمل می‌کنند، و بنابراین امکان هدایت آب در زیر آن‌ها به وجود می‌آید.
 
واقعیت کاذب: شکر باعث می‌شود بچه‌ها افراطی شوند.
واقعیت: خوب، ممکن است بچه‌ها با مصرف نوشابه یا آب پرتقال واقعاً افراطی شوند، اما باور کنید که این بدان دلیل نیست که در آنها قند موجود است. چندین مطالعه علمی ثابت کرده‌اند که هیچ ارتباطی بین قند و بیش فعالی وجود ندارد. در چندین آزمایش، کودکانی دیده شدند که به همان اندازه که با مصرف غذاها و نوشیدنی‌های بدون قند بیش فعالی به دست می‌آوردند با مصرف غذاها و نوشیدنی‌های غنی از قند نیز بیش فعالی به دست می‌آوردند. دانشمندان آن را اثر دارونما می‌نامند.
 
واقعیت کاذب: مناطق مختلف زبان انسان مسئول احساسات مختلف طعم هستند.
واقعیت: هر قسمت از زبان یکسان عمل می‌کند، و از این رو می‌توانید هر طعمی را در هر قسمت از زبان تجربه کنید.
 
واقعیت کاذب: این که آیا شما به عفونت ویروسی یا باکتریایی مبتلا باشید را می‌توان از رنگ مخاط بینی شما گفت.
واقعیت: در حالی که این درست است که رنگ ترشحات مخاطی بینی بسته به بیماری‌های مختلف متفاوت است، اما نشان نمی‌دهد که عفونت فرد دارای باکتری است یا ویروسی است.
 
واقعیت کاذب: شما با تمام سلول‌های مغزی که تا به حال داشته‌اید متولد می‌شوید.
واقعیت: این صحت ندارد، زیرا شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مغز انسان از طریق فرآیندی به نام نوروژنسیس به تولید سلول‌های جدید در برخی مناطق ادامه می‌دهد.
 
واقعیت کاذب: ماهی قرمز فقط یک حافظه سه ثانیه‌ای دارد.
 
 
واقعیت: برخلاف تصور رایج، ماهی قرمز از حافظه‌ای بسیار طولانی‌تر از 3 ثانیه برخوردار است. در حقیقت، آنها می توانند ماه‌ها چیزها و رویدادها را به خاطر بسپارند.
 
واقعیت کاذب: موش‌های صحرایی قطب شمال اقدام به خودکشی دسته جمعی می‌کنند.
واقعیت: فیلم سازان فیلم مستند دیزنی در سال 1958، "بیابان سفید"، دسته‌ای از موش‌های صحرایی قطب شمال را از بالای صخره‌ای به پرتگاه دواندند تا بتوانند توجه تلویزیون را به فیلم جلب کنند. این امر باعث گسترش این واقعیت دروغین شد که این موش‌ها به دنبال یکدیگر اقدام به خودکشی دسته جمعی می‌کنند.
 
واقعیت کاذب: کوسه‌ها از سرطان مصون هستند.
 
 
واقعیت: این اسطوره که کوسه‌ها نمی‌توانند سرطان بگیرند، توسط آی ویلیام لین، برای فروش غضروف کوسه به عنوان یک درمان احتمالی برای سرطان ایجاد شده است.
 
واقعیت کاذب: شترمرغ‌ها هنگام ترسانده شدن سر خود را در زمین دفن می‌کنند.
 
 
واقعیت: شترمرغ وقتی ترسانده شود، سر خود را دفن نمی‌کند، بلکه در عوض به زمین می‌افتد و وانمود می‌کند که مرده است.
 
واقعیت کاذب: دید سگ‌ها و گربه‌ها سیاه و سفید است.
 
 
واقعیت: سگ‌ها و گربه‌ها در واقع جهان را در سایه‌های آبی و سبز می‌بینند.
واقعیت کاذب: لمس کردن یک قورباغه یا یک وزغ باعث ایجاد زگیل می‌شود.
 
 
واقعیت: برخلاف تصور عموم، لمس یک قورباغه یا یک وزغ باعث ایجاد زگیل نمی‌شود. در واقع هنگامی که فرد زگیل شخص دیگری را لمس می‌کند زگیل دار می‌شود. باعث آن، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است.
 
واقعیت کاذب: خفاش‌ها کور هستند.
 
 
واقعیت: عبارت "کور مانند خفاش" در واقع هیچ پایه‌ای در واقعیت ندارد. اکثر گونه‌های خفاش از بینایی خوبی برخوردارند و حتی اگرچه بسیاری از آنها از موقعیت یابی صوتی استفاده می کنند، اما هنوز هم بینایی خوبی دارند. برخی از گونه‌ها حتی دید در شب بسیار خوبی دارند و به هیچ وجه از موقعیت یابی صوتی استفاده نمی‌کنند.
 
منبع: Satyajeet Vispute