مقابله با باج افزار در ویندوز 10

باج افزار برنامه ای است که از طرق مختلف به سیستم های هدف خود حمله و دسترسی کاربر سیستم را به بخشی و یا همه اطلاعات آن، محدود می کند. باج افزار ها معمولا پس از ورود به سیستم قربانی، ابتدا اطلاعات مهم سیستم را رمزنگاری کرده و سپس در ازای در اختیار قرار دادن کلید رمزگشایی، و برگرداندن اطلاعات رمز شده به حالت اولیه، از قربانی، درخواست پول می نمایند. امروزه بر تعداد این برنامه ها بسیار افزوده گشته و حتی به سیستم عامل های اندروید و ios موبایلی نیز نفوذ کرده اند و تاکنون باج افزارهای زیادی در این خصوص شناسایی گردیده اند.

برای مقابله با باج افزار در ویندوز 10 و جلوگیری از رمز نگاری اطلاعات توسط آن ها، راهکار های زیادی وجود دارد که برخی از آنها پیچیده و برخی نیز به سادگی قابل انجام است. یکی از راه های بسیار ساده برای جلوگیری اولیه از ورود باج افزارها به سیستم و رمزنگاری اطلاعات، فعال کردن گزینه دسترسی کنترل شده به پوشه ها، در ویندوز 10 می باشد.

با فعال کردن این گزینه ما اجازه تغییر اطلاعات به برنامه های مخرب و غیر شناسایی شده را نخواهیم داد و به این ترتیب از رمزنگاری اطلاعاتمان توسط باج افزار ها جلوگیری خواهیم نمود. طریقه انجام این کار در ادامه ذکر شده است:
 

آموزش مقابله با باج افزار در ویندوز 10

برای مقابله با باج افزار در ویندوز 10 ابتدا به بخش تنظیمات Windows Defender خود رفته و از آنجا، در بخش Windows Defender Security Center ، گزینه Controlled Folder Access را فعال نمایید.

با همین یک ترفند ساده شما قادر خواهید بود به سادگی جلوی ورود بسیاری از باج افزارها را به سیستم خود گرفته و با آن ها مقابله نمایید.

این گزینه در آپدیت های اخیر ویندوز 10 موجود است و احتمالا برای فعال سازی آن نیاز به تهیه نسخه اسنشال می باشد.


منبع: سایت نظارت بر خانواده