27 آبان 1388 / 30 ذی القعده 1430 / 18 نوامبر 2009
27 آبان 1388 / 30 ذی القعده 1430 / 18 نوامبر 2009
27 آبان 1388 / 30 ذی القعده 1430 / 18 نوامبر 2009 |
|
|
استاد عباس فراتيزدي در سال 1273 ش در يزد به دنيا آمد و تحصيلات ابتدايي را در زادگاه خود فراگرفت. سپس براي آموختن فقه و اصول به اصفهان، خراسان و تهران رفت و تحصيلات خود را در مدرسه دارالفنون به پايان برد. فرات در سال 1298 ش كه انجمن ادبي ايران تاسيس شد، سمت منشي انجمن را داشت. سپس در انجمن ادبي فرهنگستان عضو گرديد و چندي به تدريس مشغول شد. فرات يزدي در سال 1325 به نشر قسمتهايي از اشعار خود همت گماشت. وي غزلسراي ماهري بود كه اشعار فكاهي نيز ميسرود. ثمرات، نعمات، قطرات و ديوان شعر از جمله آثار اوست. استاد عباس فرات سرانجام در آبان 1347 ش در 74 سالگي درگذشت و در تهران به خاك سپرده شد. |
|
آيتاللَّه حاج شيخ غلامحسين جعفري همداني از علماي شهير تهران، در سال 1285 ش (1324 ق) در يكي از روستاهاي توابع همدان به دنيا آمد. در سيزده سالگي براي يادگيري علوم ديني به همدان و پس از پنج سال به قم كوچيد و در 21 سالگي براي تكميل تحصيلات خود عازم نجف شد. آيتاللَّه جعفري در نجف در محضر آيات عظام: سيدابوالحسن اصفهاني، ميرزاي ناييني، آقا ضياءالدين عراقي، شيخ محمدحسين اصفهاني و ميرزا ابوالحسن مشكيني زانوي ادب زد و از سرچشمه علم آنان، توشهها برگرفت. وي همزمان به فراگيري فلسفه و حكمت پرداخت و بعدها به تدريس همت گماشت. آيت اللَّه جعفري همداني، در سال 1328 ش پس از اقامتي 22 ساله در نجف، به تهران آمد و به امامت جماعت، تدريس، وعظ و ارشاد مردم و دستگيري از نيازمندان مشغول شد. اين عالم مجاهد، در پيشبرد نهضت اسلامي، شركتي فعال داشت و بارها به دليل سخنرانيهاي ضد طاغوت، رنج زندان و تبعيد را به جان خريد و از مبارزات خويش دمي نياسود. آيتاللَّه جعفري علاوه بر داشتن اجازه اجتهاد ازاستادانش نظير سيدابوالحسن اصفهاني، ميرزاي ناييني و آقاضياءالدين عراقي، تقريرات دروس آن بزرگواران را نيز به نگارش درآورده است كه به يادگار ماندهاند. سرانجام آن خدمتگذار راستين دين، پس از پشت سرگذاشتن يك بيماري طولاني در 27 آبان 1374 ش برابر با 23 جمادي الثاني 1416 ق در حدود 90 سالگي دار فاني را وداع گفت و پس از تشييعي با شكوه ، در قبرستان شيخان قم، به خاك سپرده شد. |
«عبدالله بن يوسٌف جُوِيني» ملقب به « ركنُ الاسلام» از بزرگان قرن 5 هجري قمري ديده ازجهان فروبست و به ديار باقي شتافت. كنيه او ابو محمد وخود پدرامامُ الحَرَمين جويني بود. جويني درفقه، اصول، تفسير، حديث، نحو و ادبيات عرب مهارت فراوان داشت و مدتي نيزدرمرو به تحصيل علوم مختلف مشغول بود. درسال407هجري قمري به نيشابوررفت و شروع به تدريس كرد. عبدالله جويني كتب بسياري درفقه و تفسيرنوشت كه مهمترين آنها « اَلتَّبصر، اَلتًّذكرة، تفسيركبيركه حاوي تفاسيرمتعدد ازآيات الهي است » و« مُختَصَرُ المُختَصَر» . |
|
پرنْسْ فرانْسْوا دوك دو لاروشفوكو، فيلسوف و نويسنده فرانسوي، در سوم مارس 1613م در خانوادهاي اشرافي در پاريس به دنيا آمد. وي از دوران جواني وارد ارتش و سياست شد، اما پس از حضور در يكي از جنگهاي داخلي از ارتش كناره گرفت. لاروشفوكو همچنين پس از چند حضور ناموفق در عرصه سياست، از اين مقوله نيز دست كشيد و در پاريس، وارد محافل ادبي شد. وي سپس نخستين اثر خود را با نام خاطرات، منتشر كرد كه در واقع به نوعي بررسي وقايع سالهاي مياني سده هفدهم ميلادي فرانسه ميپرداخت. كتاب ديگر لاروشفوكو با عنوان تفكرات يا حِكَم، چنان مورد استقبال قرار گرفت كه در طي ده سال آخر عمر نويسنده، چهار بار تجديد چاپ شد. اين كتاب شامل بيش از پانصد حكمت و مثل است. بخشي از اين حكمتها نمايشگر روح بشر است كه عقل حاكم بر آن از راه اصلي منحرف نميشود، اما بخشي ديگر، نشان دهنده مواردي خاص از نظرهاست كه برمبناي آن فقط سودجويى باعث حركت و موتور محركه آدمي است و البته اقدامات اين گروه به صورت مخفي و با ظاهري آراسته و در عين رياكاري انجام ميگيرد. در اين ميان، با وجود برخي مخالفتها، بسياري از اين امثال و حكم در محافل ادبي راه يافت و موجب سرگرمي گشت و اگرچه انديشهها و نظريههاي نويسنده، غالباً واقعيت عواطف انساني و ارزش حقيقي او را ناديده ميگرفت، قالبي كه لاروشفوكو براي بيان انديشههاي خود برگزيده بود، به سبب به كار بردن بسيار به جا و متناسب كلمات و دقت در تكامل شيوه بيان كه ثمره كار مداوم و وسواس او بود، ستايش اين محافل را برانگيخت. كمتر درس انشا و شيوه نگارشي وجود داشت كه مانند امثال و حِكم، آموزنده باشد. در اين كتاب كه به كلمات قصار نيز شهرت دارد، لاروشفوكو به عنوان يك فيلسوف شكاكْ مطالبي عنوان كرده كه برخي از آنها عبارتند از: آن كس كه خود را دوست ميدارد چاپلوسترين مردم جهان است؛ همه ما به اندازه كافي توانايى تحمل بدبختيهاي ديگران را داريم؛ اعمال نيك ما، اغلب شديدتر از اعمال بدمان مورد مجازات واقع ميشود؛ عشق و عدالت فقط ترسي است از تحمل بيعدالتيها؛ اگر ما موفق شدهايم كه بر عواطف خود غلبه كنيم، بيشتر به سبب ضعف عواطف است تا قدرتها؛ تحمل خوشبختي بيش از تحمل بدبختي، نشانه فضيلت اخلاقي است و اغلب لجاجت ما ناشي از زبوني و تهوّرمان ناشي از بزدلي است. اين كتاب با عنوان شكوفههاي جاويدان حكمت، به فارسي ترجمه شده است. فرانسوا لاروشفوكو در سالهاي پاياني عمر متحمل مصيبتهاي پياپي خانوادگي و بيماري شد و خود سرانجام در هجدهم نوامبر 1680م در 67 سالگي درگذشت. |
|
فريدريش آنتوان مُسمِر روانشناس آلماني، در 23 مه 1734م در نزديكي بال در اتريش به دنيا آمد. وي پس از طي دروس متوسطه، در رشته پزشكي با درجه دكتري از دانشگاه وين فارغ التحصيل شد و به طبابت پرداخت. مسمر در جريان معالجه، روشي را برگزيد كه در جريان آن، با استفاده از خواص آهنرباي معمولي و سپس با كمك مغناطيس حيواني، با لمس كردن بيمار با دست، بيمار را درمان ميكرد. روش ابداعي مسمر سر و صداي زيادي برپا كرد تا جايى كه او را از وين اخراج كردند. از اين رو در سال 1778م به پاريس رفت و كار خود را ادامه داد. روش درماني مُسمر كه امروزه به هيپنوتيزم معروف است با تلقين بيمار همراه بود و گه گاه نتايجي در معالجه بيماران حاصل ميگشت. قواعد علم مسمريسم در كليات بر اصول مانيهتيسم استوار است كه شامل نيرويى در بدن انسان و برخي از حيوانات است كه اصل و ذات آن ناپيداست اما به واسطه اثرها و خاصيتهايى كه دارد، پي به وجود آن بردهاند. به عبارت ديگر، موجي است كه از بدن انسان خارج ميشود و از يكي به ديگري اثر ميكند. در اين راستا، اين موج در شرايط و حالات خاصي قادر به جذب و دفع ميباشد. مركز اين نيرو بيشتر در چشم است و كساني كه داراي اين نيرو ميباشند ميتوانند ديگران را تحت تاثير قرار دهند و آنها را مطيع اراده خود سازند و يا به خواب مغناطيسي ببرند. يكي از راههاي استفاده از هيپنوتيزم يا خواب مصنوعي، درمان برخي بيماريهاي رواني است. فريدريش مسمر سرانجام در هجدهم نوامبر 1815م در 81 سالگي درگذشت. |
در حالي كه امريكا پس از استقلال پاناما، امتياز حفر كانال پاناما را از آن خود كرده بود، بر اساس قراردادي كه در 18 نوامبر 1903 با دولت تازه تأسيس اين كشور امضاء نمود، شرايطي را به دولت پاناما تحميل كرد كه نفع فراواني براي خود و ضررهاي متعددي براي پاناما به همراه داشت. حق بهرهبرداري دائمي از كانال و كنترل بيش از يكهزار و دويست كيلومتر مربع در طرفين اين كانال از طرف امريكايىها، از موارد عمده اين شرايط بودند. با اين وصف از سال 1918م كه امريكا براي نخستين بار، نيروي نظامي خود را به اين منطقه اعزام كرد، اختلافاتي بين امريكا و پاناما روي داد. در سالهاي دهه 1960م تشنج در روابط امريكا و پاناما بر سر مسئله كانال بالا گرفت و روابط سياسي دو كشور نيز مدتي قطع شد. درنهايت در سپتامبر 1977م پس از مذاكرات طولاني بين مقامات دو كشور، قرارداد ديگري بين دو كشور منعقد شد كه به موجب آن، امريكا تا روز اول ژانويه سال 2000 م به كلي منطقه كانال پاناما را تخليه كرده و اداره امور كانال را به پاناماييها واگذار نمايد.(ر.ك: 1 ژانويه) |
|
عمان، تاريخي كهن دارد. اين سرزمين پس از رحلت پيامبر گرامي اسلام(ص)، به دست مسلمانان فتح شد. يك قرن بعد، فرقهاي از خوارج به نام اباضيه سر به شورش برداشتند و قرنها در اين منطقه حكومت كردند. عمان در سال 1256م به تصرف ايران درآمد، اما در اوايل قرن شانزدهم، استعمارگران پرتغالي اين سرزمين را اشغال كردند. در سال 1622م نيروهاي مشترك ايران و بريتانيا، پرتغاليها را شكست دادند و چندي بعد سلسله امامي "يعربي" در عمان به حكومت رسيد. عمان، از اواخر قرن نوزدهم زير نفوذ انگليس در آمد. در 28 سپتامبر 1920 قرارداد معروف به معاهده السيب بين دو كشور به امضاء رسيد و بر اساس آن عمان داراي نوعي استقلال گرديد. با اين حال حضور انگلستان تا نيمه دوم قرن بيستم ادامه يافت. سرانجام با امضاي قراردادي بين انگلستان و عمان، اين كشور اسلامي در سال 1951 مستقل شد و خاندان آل سعيد زمام امور اين كشور را در دست گرفتند. كشور پادشاهي عمان با 309/500 كيلومتر مربع مساحت، در جنوب غربي آسيا و در شرق شبه جزيره عربستان قرار دارد. عربستان، يمن و امارات متحده همسايگان عمان ميباشند. از جمعيت 2/5 ميليون نفري عمان بيش از 87 درصد مسلمان بوده و به زبان عربي صحبت ميكنند. پيشبيني شده است تا سال 2025م جمعيت اين كشور به حدود 5/5 ميليون نفر بالغ گردد. پايتخت عمان مسقط و واحد پول آن ريال عمان ميباشد. شهرهاي مهم آن عبارت است از سيب، سلاله، صحار و عبري. نژاد اكثريت مردم اين كشور عرب بوده و بقيه نژادهاي هندي، بنگالي و مصري در اقليتند. (ر.ك: 28 سپتامبر) |
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}