7 شرط مديريت

مترجم: سحر حبيبي




توصيه‌هايي به آنها که مي‌خواهند مدير موفقي باشند

يک جامعه موفق، يک گروه موفق و يک خانواده موفق، در يک ويژگي با هم اشتراک دارند: هر سه، رهبر يا مديري دارند که به اصول مديريت و رهبري واقف است؛ مديري که در شرايط حساس و بحراني، جهت وزش بادهاي سهمگين را تشخيص مي‌دهد و با تنظيم بادبان‌ها از واژگوني قايق‌ جلوگيري مي‌کند. آنچه در ادامه مي‌آيد مروري است بر ويژگي‌هاي يک مدير يا رييس يا رهبر موفق؛ که البته در قالب رفتارهاي يک دريانورد که مي‌خواهد قايق خود را در دريايي توفاني به ساحل نجات برساند، بيان شده است...
چيزي که باعث پيشرفت و ترقي من شده است اساسا آموختن سفرهاي دريايي بوده است: من يک قايق بادباني با مدل دلفين 14 فوتي 30 ساله دارم که براي گشتن و سياحت در همه درياچه‌ها و راه‌هاي دريايي اطراف محل زندگي‌ام عالي است. سفرهاي دريايي آرامش را به من ياد داد و باعث پرورش روحم شد و من توانستم دوباره «خودم» را پيدا کنم. نکات مهمي که در قالب 7 اصل بيان مي‌شود به من کمک کرد تا دورنمايي به دست آورم و در شرايط سخت در مسير درست حرکت کنم و اتفاق‌هاي پيش‌رو را مديريت نمايم. واقعيت اين است که در شرايط آرام‌ هميشگي نمي‌توانيم خودمان را بازيابي کنيم بلکه با سختي‌ها است که رشد مي‌کنيم و به خاطر شکست‌هاست که به موفقيت مي‌رسيم. تا شما اين گفته‌ها را بررسي مي‌کنيد، من برايتان آرزو دارم ياد بگيريد که چگونه در درياي توفاني يا در درياي ژرف آبي آرام مسير درست را پيدا کنيد و دقايق زندگي‌تان را هميشه در مسير درست قرار دهيد.

1 راه درست را انتخاب کنيد

«قلبا به خدا توکل کنيد و تنها به اندوخته‌هاي خودتان تکيه نکنيد. خدا شما را در مسير درست قرار خواهد داد.» باد مي‌تواند در مسير موافق بوزد ولي اگر من در موقعيت درستي قرا نداشته باشم به جاي خوبي نخواهم رفت. با همه توان‌ ايستادگي کنيد و زندگي‌تان را از حضور پروردگار پر کنيد.
• توجه: رهبران و مديران موفق مسووليت زندگي‌شان و مسيري را که انتخاب مي‌کنند براي رسيدن به هدف‌شان بر عهده مي‌گيرند. رهبران آگاهي و بصيرت‌شان را به کار مي‌گيرند و راه را خودشان مي‌سازند.

2 شرايط را بازبيني کنيد

شکاف‌ها و ترک‌ها در بدنه قايق در اثر گذر زمان و تنش و برخورد و استفاده دچار فرسودگي مي‌شوند. تعمير قايق، صاف کردن و پر کردن و جوش دادن شکاف‌ها زمان‌بر است ولي اگر وقت بگذاريد قايق‌تان براي سفر دريايي دوباره آماده خواهد شد. براي بازبيني زندگي‌تان وقت بگذاريد.شايد جايي در زندگي‌تان وجود دارد که نشتي داشته باشد! آيا نارسايي‌هايي در بازبيني زندگي‌تان پيدا نمي‌کنيد؟ آيا عادت‌هاي مشخصي در زندگي‌تان رخنه نکرده است؟ شايد حالا زماني براي مرمت و بازسازي زندگي‌تان با کمک يک برادر يا مشاور مطمئن باشد.
• توجه: رهبران و مديران موفق هرگز از بازبيني و بررسي مجدد خودشان غفلت نمي‌کنند.

3 منتظر بادهاي سهمگين باشيد

«وقتي با مشکلات مختلف مواجه مي‌شويد، راه‌هاي لذت بردن را بررسي کنيد.» بدون باد قايق بادي هيچ کجا نمي‌رود ولي بادهاي مخالف سهمگين در زمان‌هايي مي‌تواند وحشتناک باشد. چه طور مي‌توانم در راه درست سفر کنم وقتي باد مخالف بر من مي‌وزد؟ تعيين مسير درست و هر لحظه تطبيق پيدا کردن با آن من را در مسير درست نگه خواهد داشت. آيا شما در راهي که انتخاب کرده‌ايد، مي‌مانيد؟ آيا مسير انتخابي شما، مسير درستي در زندگي‌تان بوده که بتواند به شما کمک کند که در طول مسير حرکت کنيد و سالم بمانيد؟
• توجه: رهبران و مديران موفق مي‌دانند چگونه با اوضاع تطبيق پيدا کنند تا در مسير بمانند.

4 به خدا پناه ببريد!

«اي خداي من، به تو پناه مي‌برم، هيچ‌گاه مرا سرافکنده نکن. مرا از خشم‌ات مصون بدار و نجات بده. به من گوش بده و مرا نگه دار!» گاهي اوقات در تندبادي گير مي‌افتم که هشداري است به واژگون شدن قايق ولي من ياد گرفته‌ام که به جاي اينکه مدام در تلاش باشم که تعادل را حفظ کنم همه کاري که بايد بکنم اين است که کشتي و سکان را رها کنم. قايق اتوماتيک‌وار خودش را با باد هماهنگ مي‌کند و به تعادل مي‌رسد و آن وقت دوباره مي‌توانم تلاش کنم. خودتان را از محدوديت‌ها رها کنيد و خودتان را به خدا بسپاريد. خدا شما را در راه درست آب‌هاي امن از بهبودي و کمک و بازيابي قرار خواهد داد.
• توجه: رهبران بهبودپذيري و ترميم‌پذيري بالايي دارند.

5 تيم را آماده کنيد

مگي، سگ شکاري من، خوب آموزش ديده است. وقتي ما فرياد مي‌زنيم و کمک مي‌خواهيم، او از روي عرشه قايق به وسط قايق مي‌پرد. او از ليز خوردن از روي عرشه و افتادن در آب وقتي قايق را به تندي مي‌گردانم، خسته شده بود. حتي سگ‌ها هم مي‌خواهند در جريان باشند، وقتي ما تغيير مسير مي‌دهيم. اغلب انسان‌ها آرام حرکت مي‌کنند و در فرصت‌ها مي‌توانند آماده شوند (و براي آماده شدن فرصت مي‌خواهند) اطرافيان آنها اغلب اوقات سختي را براي تطبيق پيدا کردن با يک تغيير مسير سريع پيش‌رو دارند. ما اغلب فراموش مي‌کنيم اطرافيان ما راحت‌ترند اگر با آنها ارتباط داشته باشيم و آنها را از آنچه قرار است اتفاق بيفتد، باخبر کنيم. ياد بگيريد که جريان باد را بخوانيد و اطرافيان‌تان را براي آنچه قرار است اتفاق بيفتد، آماده کنيد.
• توجه: رهبران و مديران موفق آگاهي‌هايشان را با ديگران در ميان مي‌گذارند و با تيم‌شان در ارتباط‌اند.

6 تنها سفر نکنيد

فقط در راستاي اهداف خودخواهانه و جاه‌طلبي عمل نکنيد بلکه متواضعانه گهگاه ديگران را نسبت به خودتان مقدم بشماريد. هر کدام از شما نبايد فقط علايق خودتان را در نظر بگيريد بلکه بايد علايق ديگران را هم محترم بشماريد. تنهايي سفر کردن مي‌تواند فوق‌العاده باشد آرامش و سکوت را برايمان به ارمغان آورد. مي‌توانيم مهارت و توان را در طول روزهاي بادي کسب کنيم. زير نظر داشتن عکس‌العمل دريانورد با اولين برخورد با دلفيني که از آب بيرون مي‌آيد، هر دوي ما را هيجان‌زده مي‌کند. ما اطراف جزيره زندگي سفر مي‌کنيم و از پل‌هاي شني عبور مي‌کنيم و از ساحل‌هاي فوق‌العاده‌اي ديدن مي‌کنيم. ما درباره زندگي با هم صحبت مي‌کنيم و از فراز و نشيب‌هايي که داشته‌ايم مي‌گوييم. با غروب آفتاب، مي‌بينيم که چه‌طور خداوند با فرستادن باد موافق ما را سالم به بندرگاه برمي‌گرداند. ديگران مي‌خواهند بدانند شما چگونه با سفر کردن رشد پيدا کرديد و خودتان را بازيابي کرديد. شما با بادهاي سهمگين و آب‌هاي متلاطم مواجه شده‌ايد. داستان‌ها و تجربيات‌تان را با آنها قسمت کنيد. يک پشتيبان و حامي براي ديگران باشيد. راهنماي گروه کوچکي باشيد يا يک نفر را پيدا کنيد و رهبري او را بر عهده بگيرد. دنبال يکي باشيد که احتياج دارد شما او را دعوت کنيد.
• توجه: به حساب آوردن ديگران از نشانه‌هاي رهبران و مديران موفق است.

7 در مسير بمانيد

«زمين از آن خداست و هر چه در آن است و جهان و همه جانداران روي آن، همه از آن خدا است.» بيش از 3/2 زمين را آب‌ها تشکيل داده‌اند و هيچ وقت کشف مکان‌هاي جديد تمامي ندارد. من حتي هيچ‌گاه از چشم‌اندازهاي قديمي خسته نمي‌شوم و هيچ‌گاه احساس نمي‌کنم که جاي جديدي براي ماجراجويي وجود نخواهد داشت. من هميشه از بادهاي گرم و آسمان‌هاي رنگارنگ و آب‌هاي ژرف آبي لذت مي‌برم. خبر فوق‌العاده ‌اين است که شما هميشه براي باقي زندگي‌تان مي‌توانيد به سمت روابط عميق‌تر و صميمي‌تر با خدا و ديگران رشد کنيد. نبايد هيچ‌گاه بايستيد و و اين چيزي نيست که روزي کامل شود يا اينکه روزي شما از پيشرفت و ترقي بازنشسته شويد. هر چه قدر شما رشد کنيد، ظرفيت بيشتري پيدا خواهيد کرد براي تاثير گذاشتن و رهبري ديگران.
• توجه: رهبرها هيچ‌‌گاه از طي مسير دست نمي‌کشند و تداوم مسيرشان دوره‌اي نيست.
مديريت و رهبري در اين متن ساده به معناي به کارگيري قوه‌ ابتکار و خصوصيت مسووليت‌پذيري در قبال اعمال است. بسته به اينکه شما چگونه رهبري يا مديريت کنيد، در اطراف‌تان فرصت‌هاي فراواني براي تحت تاثير قرار دادن اطرافيان وجود خواهد داشت.
منبع: http://www.salamat.ir