آب مقطر چیست؟

آب سخت و ناخالص جوشانده می‌شود و به منظور دستیابی به آب مقطر به بخار تبدیل می‌شود. بخار متراکم می‌شود و با از بین رفتن همه‌ی ناخالصی‌های آن در یک ظرف تمیز جمع آوری می‌شود. آب مقطر خالص‌ترین فرم آب بوده که حاوی آلاینده‌های بسیار پایینی می‌باشد. این آب در باطری‌ها و همچنین برای مصرف انسان مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه مصرف آب مقطر بسیار شایع می‌باشد. اکثر شرکت‌های تولید کننده‌ی نوشیدنی به مشتریان خود تضمین می‌دهند که آب آشامیدنی خالص و سالمی را تحویل مشتریان خود می‌دهند. این آب در سوپرمارکت‌های سراسر جهان و همچنین در نواحی‌ای که منابع آب آشامیدنی برای مصرف انسان مناسب نیست، به فروش می‌رسد. بنابراین می‌توانیم بگوییم که نوشیدن آب مقطر برای سلامتی مفید می‌باشد. اما آیا این موضوع کاملا صحت دارد؟
 

مزایای آب مقطر چیست؟

فرایند تقطیر شامل جوشاندن، تبخیر و متراکم ساختن بخار می‌باشد. این فرایند باعث حذف جامدات موجود در آب می‌گردد. نوشیدن این آب می‌تواند بسیار مفید باشد، چون مواد سمی موجود در بدن را جذب کرده و آن را از بدن دفع می‌سازد. هنگامی‌که آب در تماس با دی اکسید کربن قرار می‌گیرد، کربنیک اسید تشکیل می‌شود. همه‌ی ما به خوبی می‌دانیم که مقیاس پی اچ معیاری برای اندازه‌گیری وضعیت اسیدی، قلیایی و خنثی می‌باشد. اسید پی اچ آب مقطر را پایین می‌آورد. این موضوع باعث می‌شود تا آب مقطر قادر به حل بسیاری از فلزاتی که در تماس با آن‌ها قرار می‌گیرد، باشد.
 
بر اساس مطالعه‌ای صورت گرفته توسط آکادمی شفای طبیعی، از مزایای بهداشتی آب مقطر این است که باعث حذف رسوبات معدنی جمع آوری شده در مفاصل می‌گردد. این امر به پیشگیری از بروز ورم مفاصل کمک می‌کند.
 
آب مقطر عاری از سموم میکروسکوپی مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و آغازیانی است که در آب لوله کشی وجود دارد.
تقطیر باعث حذف مواد شیمیایی مانند فلوریدها و کلریدهایی که به طور معمول در آب لوله کشی وجود دارند، می‌شود.
آب مقطر مواد معدنی موجود در سلول‌ها را حذف کرده و از بروز بیماری‌هایی مانند سنگ کیسه‌ی صفرا نیز پیشگیری می‌کند.
آب مقطر عاری از کلسیم، نمک و منیزیم موجود در آب لوله کشی و آب بسته بندی شده در بطری می‌باشد. این مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری می‌توانند از طریق مواد غذای جذب بدن گردند.
 

معایب آب مقطر

مصرف بیش از حد آب مقطر باعث جذب دی اکسید کربن اضافی در بدن گردد.
در دراز مدت، مصرف منظم و مستمر آب مقطر باعث کاهش سریع الکترولیت‌ها در بدن می‌گردد.
حذف الکترولیت‌های ضروری مانند سدیم، کلسیم، پتاسیم و مواد معدنی خاص می‌تواند منجر به ضربان قلب نامنظم و نوساناتی در فشار خون گردد.
 
برخی از خانواده‌ها از سیستم های مختلف تصفیه‌ی آب استفاده می‌کنند که آب را به طور کامل تقطیر نمی‌سازد. بسیاری از دستگاه‌های تقطیر آب و دستگاه‌های اسمز معکوس وجود دارد که در زندگی روزانه‌ی ما مورد استفاده قرار می‌گیرند. منابع آب محلی دارای مقادیر کمی ناخالصی مانند فلور و ترکیبات آلی ناپایدار بوده که با وجود فیلتراسیون آن‌ها باز هم در آب باقی می‌مانند. در صورتی‌که یک فرد آب مقطر بیشتری را مصرف کند، سطح اسید بدن این فرد افزایش می‌یابد. حتی سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا نیز بیان می‌کند که آب مقطر عاری از مواد معدنی می‌باشد. آب مقطر اسیدی بوده و هنگامی که دی اکسید کربن ر از هوا جذب می‌کند، خطرناک‌تر می‌شود.
 
بدون شک در مصرف آب آشامیدنی سالم باید از پزشکی که به آن اعتماد دارید، مشورت بگیرید. درک مزایا و عوارض جانبی آب مقطر بسیار مهم است. برخی متخصصان موافق استفاده و مصرف آب مقطر بوده، در حالی‌که برخی دیگر از محققان مخالف این موضوع هستند. شما باید در رابطه با مصرف و یا عدم مصرف آب مقطر بر اساس شواهد تجربی که از مصرف این نوع آب به دست می‌آورید، تصمیم بگیرید. هیچ گونه شواهد مشخصی وجود ندارد که نشان دهد آب مقطر نسبت به آب نوشیدنی معمولی مناسب‌تر است. در واقع، هیچ گونه شواهد مشخصی وجود ندارد که نشان دهد آب مقطر نسبت به آب نوشیدنی معمولی مناسب‌تر است. آب مقطر یک حلال ایده آل برای فلزات و دیگر مواد مضر می‌باشد. مصرف منظم و روزانه‌ی این آب برای افراد مضر می‌باشد. در صورتی‌که در هنگام نوشیدن آب مقطر احساس هر گونه ناراحتی و یا مشکل جسمانی داشتید، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.
 

مزایا و معایب مصرف آب مقطر به جای آب شهری

آب مقطر یکی از انواع آب‌های موجود است که شما می توانید از آن استفاده کنید . از آنجایی که در بدو تولد و دوران کودکی بیش از 75% وزن بدن را آب تشکیل می دهد هر چند این میزان به تدریج با بالا رفتن سن کاهش پیدا می‌کند و حتی در سن 90 سالگی به 25% می رسد ولی نشان دهنده اهمیت این مایع حیاتی برای بدن است بطوری که بعد از هوا مهم ترین عنصری که برای حیات ضروری است آب است و انسان بدون آب بیش از 72 ساعت زنده نمی ماند. با پیشرفت تکنولوژی و تولید دستگاه های مختلف آب های مختلفی تولید شده است از جمله آب مقطر , آب قلیایی , آب دیونیزه و ..
 
به عنوان یکی از انواع آب های موجود شما می توانید آب مقطر را بنوشید اما ممکن است طعم آن را دوست نداشته باشید زیرا نسبت به آب شیر کم طعم تر و بی مزه‌تر است .
 
بعضی منابع ادعا می کنند که نوشیدن آب مقطر به سم زدایی بدن و بهبود سلامت شما کمک می کند . برخی دیگر ادعا می‌کنند که آب مقطر به دلیل نداشتن مواد معدنی برای بدن خطرناک است و در دراز مدت بدن را دچار کمبود خواهد کرد. اگر شما مواد معدنی را به اندازه کافی از طریق مواد غذایی دریافت نمی‌نکنید. در واقع هیچ‌یک از این ادعاها درست نیست .
 
به غیر از طعم کمتر , آب مقطر نمی تواند مینرالهایی مانند کلسیم و منیزیم که در آب شیر یافت می‌شوند را به بدن شما برساند . از آنجایی که خلوص آب مقطر بالا است و بیشتر مینرالهای آن حذف شده اند برای حفظ تعادل، این مینرالها را از هر منبعی جذب می کند . بنابراین وقتی که شما آب مقطر می نوشید‌ ممکن است مقداری از مینرالهای بدن شما از جمله مواد معدنی دندان های شما را حل کند .
 
منبع: Buzzle