استروژن و پروژسترون هورمون‌های جنسی زنانه هستند که توسط تخمدان‌ها ترشح می‌شوند. مقادیر مختلف استروژن و پروژسترون در طول مراحل مختلف چرخه جنسی زنانه ترشح می‌شود. در واقع، در هنگام شروع بلوغ در زنان بدن زن دچار تغییرات دوره‌ای می‌شود که در طول چرخه قاعدگی و بارداری و حتی در دوران یائسگی رخ می‌دهد که همه‌ی این تغییرات وابسته به تعاملات بین هورمون‌های جنسی زنانه می‌باشد. در هنگام یائسگی که مرحله نهایی چرخه باروری زنانه است، توسط سطوح پایین استروژن تشخیص داده می‌شود که کمبود استروژن در زنان جوان می‌تواند نشانه‌ای از بیماری پزشکی خاصی ‌باشد. با توجه به موارد زیر برخی اطلاعات در رابطه با علل سطوح استروژن پایین در زنان جوان همراه با شیوه‌های مؤثر درمان کمبود استروژن در زنان جوان ارائه می‌گردد.
 

دلایل کاهش سطوح استروژن در زنان جوان

استروژن هورمون جنسی زنانه است که توسط تخمدان ترشح می‌گردد. غده هیپوفیز ترشح استروژن از تخمدان‌ها را تحریک می‌کند. توانایی زنان به منظور حمایت از بارداری قطعا وابسته به ترشح استروژن و همچنین پروژسترون می‌باشد. در زیر اطلاعاتی در رابطه با علل احتمالی کمبود استروژن در زنان جوان ارائه شده است.
 
هیپوگونادیسم یا کم کاری غدد جنسی
هیپوگونادیسم بیماری‌ای است که در آن غده‌های جنسی ممکن است توانایی تولید هورمون‌ها را نداشته باشند و یا ممکن است مقادیر کافی هورمون‌های جنسی را تولید نکنند. این بیماری دلیل اصلی تأخیر در شروع بلوغ در نوجوانان می‌باشد. عدم تعادل هورمونی به ویژه سطوح پایین استروژن می‌تواند نتیجه مستقیم این بیماری باشد. عدم تعادل هورمونی که حاصل این بیماری است می‌تواند باعث بروز بی نظمی‌های قاعدگی و اختلال در عملکرد اندام‌های جنسی گردد.
 
اختلالات غده هیپوفیز
از آن‌جا که هورمون محرک فولیکولی و هورمون لوتئینی که توسط غده هیپوفیز تولید می‌شوند، محرک تولید استروژن هستند، زنان جوانی که از اختلالات غده هیپوفیز رنج می‌برند، احتمالاً دچار کمبود استروژن نیز خواهند شد.
 
چربی پایین بدن
اعتقاد بر این است که زنان جوانی که به کم اشتهایی یا هر گونه اختلال در خوردن مبتلا هستند، به عنوان فاکتور کمکی برای وزن پایین بدن احتمالاً دچار کاهش سطوح استروژن نیز خواهند شد. به همین دلیل، ورزشکاران زن که تمرینات شدید ورزشی انجام می‌دهند و یا تحت آموزش شدید قرار دارند، ممکن است از کمبود استروژن نیز رنج ببرند.
 
سندروم تخمدان پلی کیستیک
زنانی که از این بیماری رنج می‌برند، عملکرد تخمدان آن‌ها تحت تأثیر قرار گرفته و در معرض افزایش خطر توسعه کمبود استروژن می‌باشند. سندروم تخمدان پلی کیستیک یک اختلال تخمدانی است که در آن توسعه کیست‌های متعدد بر روی تخمدان، فرایند تخمک گذاری را تحت تأثیر قرار می‌دهد که این امر به نوبه خود ممکن است زنان را مستعد ابتلا به مشکلات ناباروری کند.
 
یائسگی زودرس
نارسایی اولیه تخمدان یکی دیگر از شرایطی است که باعث سطوح پایین استروژن، سطوح بالای FSH و توقف دوره‌های قاعدگی می‌گردد. از آن‌جا که این بیماری زنانی که سن زیر 40 سال دارند را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ممکن است در معرض سطوح پایین استروژن نیز قرار داشته باشند. اختلالات خاص ژنتیکی یا اختلالات خود ایمنی نیز می‌تواند مسئول ایجاد ترشح پایین استروژن در زنان جوان باشد.
 

گزینه‌های درمانی برای کمبود استروژن در زنان جوان

ناهنجاری در چرخه قاعدگی، نوسانات خلق و خو، درد مفصل، ریزش مو، گر گرفتگی، عرق کردن شبانه، خشکی واژن و کاهش میل جنسی برخی از عوارض جانبی شایع استروژن پایین در زنان می‌باشد. در موارد شدید، کمبود استروژن ممکن است به ناباروری نیز منجر شود. از آن‌جا که استروژن یک هورمون جنسی زنانه است که برای فرایندهای باروری ضروری می‌باشد، کمبود استروژن باید در مراحل اولیه آن درمان شود. کمبود استروژن ممکن است به ناباروری نیز منجر شود. از آن‌جا که سطوح استروژن به واسطه‌ی طیف وسیعی از دلایل کاهش می‌یابد، آزمایشات تشخیصی باید به منظور روشن سازی علل اصلی این پدیده انجام شود. استرس نیز می‌تواند باعث بروز عدم تعادل هورمونی گردد که به همین دلیل زنان جوان با سطوح پایین استروژن باید تکنیک‌های آرام سازی را جهت درمان این مشکل به کار گیرند. قطعاً به کار گیری گزینه‌های مربوط به سبک زندگی مناسب در این زمینه می‌تواند کارساز باشد.
 
در مورد زنان میان سال، به ویژه زنانی که از یائسگی زودرس رنج می‌برند، پزشکان ممکن است استفاده از هورمون‌های سنتزی با داروهای متعادل کننده گیرنده استروژن را توصیه کنند. از آن‌جا که هورمون‌های سنتزی می‌تواند عوارض جانبی خاصی را به همراه داشته باشد، زنان باید توصیه‌های پزشکان در باره هر گونه کاهش علائم کمبود استروژن را رعایت کنند. اعتقاد بر این است که داروهای گیاهی مانند شوید، یونجه و آویشن به تصحیح عدم تعادل هورمونی کمک می‌کند. جهت رفع مشکل کمبود استروژن شما باید از سیگار کشیدن و نوشیدن نوشابه‌های مضر خودداری کنید. دنبال کردن برخی رژیم غذایی سالم که قطعاً تا حدی با اثرات کمبود استروژن مقابله می کند، مفید می‌باشد.
 
موارد ارائه شده شرح خلاصه‌ای از علل، علائم و شیوه‌های درمان سطوح پایین استروژن در زنان می‌باشد. در حالی‌که یائسگی یک روند طبیعی در زنان می‌باشد، اما یائسگی زودرس فرایندی غیر طبیعی است که برخی زنان با آن مواجه می‌باشند. در حالی‌که هورمون درمانی ممکن است به بازگرداندن سطوح استروژن به سطح نرمال کمک کند، استفاده از هورمون‌های سنتزی می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی خاصی گردد. در حالی که عوارض جانبی این هورمون‌ها به نظر شدید می‌باشد، اما بررسی جایگزین‌هایی برای درمان هورمون درمانی مفید است و در این زمینه می‌توان سبک زندگی خاصی را به منظور تصحیح این بیماری پی‌گیری کرد.
 
باید گفت که اکثر خانم‌ها حتی نمی‌دانند که این هورمون تا چه حدی برایشان ضروری است، به طوری که کمبود آن، زندگی و به خصوص سلامت جنسی‌شان را با مشکل مواجه خواهد کرد. هورمون جنسی در خانم‌ها از تخمدان و غدد فوق‌کلیوی ترشح می‌شود و میزان آن در دوره بلوغ و بارداری به طور طبیعی بالاست و با افزایش سن و شروع یائسگی کاهش می‌یابد. با این حال باید بدانید که کاهش ناگهانی این هورمون روی میل جنسی، میزان انرژی و خلق‌وخوی خانم‌ها تأثیر مستقیم می‌گذارد.
 
منبع: Smita Pandit - HerHaleness