همه ما بزها را به عنوان حیوانات شیری می‌شناسیم، اما آیا تا به حال در مورد پرورش بز به عنوان حیوان خانگی فکر کرده‌اید؟ بزها حیوانات خوبی هستند و برخی افراد به این فکر می‌افتند که پرورش و نگهداری از آنها در خانه، جذاب به نظر می‌رسد. با این حال، این سرگرمی با چالش‌های خاص خود همراه است. پرورش بزها به عنوان حیوانات خانگی، یک کار چالش برانگیز است و مستلزم متعهد شدن مالک است. اگر قصد دارید یک بز را به عنوان یک حیوان خانگی بخرید، اطمینان حاصل کنید که اطلاعاتی را در باره این که به چه کاری دست می‌زنید کسب کرده‌اید. خیال‌پردازی فقط باعث شکست شما می‌شود! بنابراین اجازه دهید نگاهی به نکات مختلفی بیندازیم که باید در نظر داشته باشیم تا بتوانیم نسبت به نگهداری بز به عنوان حیوان خانگی برنامه‌ ریزی انجام دهیم.
 

پرورش بز به عنوان حیوان خانگی

قبل از این که این سوال را مطرح کنید که «چگونه بز را به عنوان حیوان خانگی پرورش دهم»، بسیار مهم است که از خودتان بپرسید، «چرا می‌خواهید بز را به عنوان حیوان خانگی نگهداری کنید؟». پاسخ دادن به این سؤال به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید تصمیم بگیرید که چه نوع بزی را می‌خواهید نگهداری کنید. مردم اغلب فکر می‌کنند که بزها دارای طبیعت چرا کننده بر روی چمنزار هستند. اگر شما نیز یکی از آنها هستید، زمان آن رسیده است که این ذهنیت خود را تغییر دهید. بز، بوته و درختان را به چمن ترجیح می‌دهد. پس، قبل از خوردن چمن، آنها تمام گیاهان گلدار و گیاهان سر درختی شما را خواهند خورد. اگر شما آنها را فقط برای جویدن علف‌ها می‌خواهید، گوسفند انتخاب بهتری است، گرچه آنها مانند بزها خونگرم نیستند.
 

بز وحشی یا تربیت شده؟

هنگام انتخاب بز، و قبل از این که آن را به خانه خود ببرید، اطمینان حاصل کنید که بز "قابل لمس" است. اگر فکر می‌کنید پس از بردن به خانه خود، می‌توانید بز را تربیت کنید، شما در اشتباه هستید! اهلی کردن بزهای وحشی از جمله کارهای غیر ممکن است، بنابراین مرحله خسته شدن از زور آزمایی با یک بز وحشی را با گرفتن یک بز اهلی، حذف کنید. علاوه بر این، بزی بخرید که شاخ زدایی شده باشد. اگرچه بزها تا 3 ماهگی، فوق‌العاده زیبا هستند، اما شاخ‌های آنها در نهایت رشد می‌کند و زمانی که بز متوجه شاخ  خود بشود، از آن به روش‌های ناخوشایندی استفاده می‌کند. شاخ‌ها می‌توانند برای شما، خانواده و دیگر حیوانات نزدیک شما بسیار خطرناک باشند. علاوه بر این، شاخ‌ها حتی می‌توانند در حصارها، توری و غیره گیر کرده و باعث خفگی بز بشوند.
 

بز ماده، بز نر یا بز نر اخته شده؟

بزهای ماده دوست داشتنی هستند و به شنیدن اسمشان عکس العمل نشان می‌دهند؟ آنها شیر می‌دهند و همراهان خوبی هستند. اگرچه آنها حیوانات خانگی دوست داشتنی خواهند بود، اما در مقایسه با بز نر یا بز نر اخته شده، گران قیمت هستند. بز نر اخته نشده، برای افرادی که برای اولین بز خریداری می‌کنند، پیشنهاد نمی‌شود. دلیل اصلی این است که بزهای نر اخته نشده، حیوانات اجتماعی نیستند. بزها حیواناتی اجتماعی هستند. همچنین حیوان نر، به طور مداوم به دنبال جفت است و در شرایط دیگر تنهایی را ترجیح می‌دهد. اگر کسی بخواهد یک بز را به عنوان یک حیوان خانگی و نه با هدف شیردهی بخرد، نر اخته شده بهترین گزینه است. نر اخته شده هرگز تهاجمی نیست و بوی ناخوشایندی ایجاد نمی‌کند. بر خلاف حیوان نر اخته نشده، بز نر اخته شده دائم به جفتگیری فکر نمی‌کند و همچنان "مانند بچه‌ها" باقی ‌مانده و در تمام زندگی خود دوست داشتنی باقی می‌ماند. آنها زمانی که اسمشان را صدا می‌زنید به شما پاسخ خواهند داد و حتی با محبت شما را لیس می‌زنند. علاوه بر این، هزینه‌های خرید و فروش آنها ارزان‌تر از بز نر سالم است و باعث می‌شود آنها حتی به عنوان حیوان خانگی نیز مناسب‌تر باشند.
 

چه تعداد بز خریداری شود؟

بزها حیواناتی اجتماعی هستند و بدون داشتن همدمی از نوع خود، بسیار دلتنگ و ملول هستند. به همین ترتیب، بز تنها، افسرده می‌شود، بنابراین بهتر است که حداقل با دو بز شروع کنید. از طرف دیگر، زیاده‌ روی نکنید؛ و یک بز نر و یک بز ماده بخرید! برای جلوگیری از مسایل مربوط به تولید مثل، بهتر است که دو نر اخته شده و یا یک بز ماده و یک نر اخته شده بخرید.
 

انتخاب نوع بز

انواع مختلفی از بزها وجود دارد که شما می‌توانید از میان آنها انتخاب کنید. هر نژاد دارای مزایای خاص خود است و انتخاب نژاد بز به نظر شخصی خریدار بستگی دارد. فقط مطمئن شوید که از اشاره‌های فوق در هنگام انتخاب آنها پیروی می‌کنید، از قبیل مهربانی، بی‌شاخ بودن، جنسیت و غیره. نژاد نابین (کمتر سالم می‌مانند و طبیعت مغروری دارند)، نژاد ابرهسلیس (Oberhaslis)، و لامانچا (LaManchas) دارای خلق و خوی شگفت انگیزی هستند، بز پیگمی (مطیع، همراه کوچک و وفادار)، بز کوتوله نیجریه و غیره، از جمله نژادهای رایج بز هستند.
 
پرورش بز به عنوان حیوان خانگی و پرورش بز برای کسب سود، دو چیز متفاوت است. در حالی که می‌توان بزها را به عنوان حیوانات خانگی خریداری کرد، ممکن است شخصی همچنین بز شیری را با هدف تولید شیر، خریداری کند. علاوه بر این موارد، مثل هر حیوان خانگی دیگری، بز باید معاینه شود که توسط یک دامپزشک، یک بار در سال انجام می‌شود و همچنین باید واکسینه شود. مراقب حمله سگ‌های ولگرد و حیوانات دیگر باشید، زیرا بز در برابر حملات نسبتاً آسیب پذیر است. بزها شیر دلپذیری تولید می‌کنند، با این حال، یک بز را تنها با هدف شیر گرفتن رایگان، خریداری نکنید. اگر آنها را دوست دارید و می‌خواهید از آنها مراقبت کنید، بز خریداری کنید و داشتن شیر و غیره، مزایای جانبی خواهند بود که از پرورش و نگهداری این حیوانات دلسوز به دست خواهید آورد.
 
منبع: پریا جانسون ، سایت بازل