قلمرو حیوانات

قلمرو تاکسونومی‌ها شامل تمام گونه‌های حیوانی ساکن روی زمین است، که جزء یکی از مهم‌ترین اکوسیستم‌های سیاره زمین است. با بیش از یک میلیون نوع موجود زنده، قلمرو حیوانات قطعاً یکی از متنوع‌ترین اکوسیستم‌های سیاره زمین است و نقش مهمی در حفظ تعادل تنوع زیستی این سیاره ایفا می‌کند. از یک سو، ما خرچنگ‌های کوچک داریم که با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند و از سوی دیگر، نهنگ ماموت آبی داریم که نوزاد آن در هنگام تولد از یک انسان بالغ بزرگتر است. بر اساس برآوردهای علمی، 99 درصد از گونه‌هایی که از زمان پیدایش این سیاره، در کره زمین زندگی می‌کردند، منقرض شده‌اند. تعجب آور است که مردم هنوز نسبت به این حقایق فراموش کار هستند. صرف نظر از این که آنها جالب یا عجیب و غریب هستند، حقایقی مربوط به حیوانات وجود دارد که زبان شما را بند می‌آورد، مجموعه‌ای از این  واقعیت‌های عجیب و غریب برای شما در این متن گردآوری شده است که این واقعیت را تأیید می‌کند.
 

حقایقی عجیب در مورد چند حیوان

آیا می‌دانید که گاو هر ساله انسان‌ها را بیشتر از گونه‌های مختلف مارها می‌کشد؟ عجیب است اما واقعیت دارد! عنکبوت می‌تواند بسیاری از مردم را بکشد، اما آیا شما می‌دانید که احتمال این که با یک چوب پنبه نوشابه گازدار کشته شوید بیش از احتمال این است که از طریق یک عنکبوت سمی کشته شوید. دو باره می‌گوییم، عجیب اما کاملاً درست است. صدها حقیقت وجود دارد که می‌تواند شما را شگفت زده کند و در عین حال باعث خنده شما شود. در این جا تعداد کمی از آورده شده است...
 
* فالکون فرانسوی، با توانایی شگفت انگیز سرعت 200 مایل در ساعت سرعت پرواز در هوا، سریع‌ترین حیوان روی زمین است. هرچند بیشتر شگفت انگیز است که بدانید این پرنده توانایی دیدن و انتخاب شکار خود را از فاصله 8 کیلومتری دارد.
 
* سوسک، یکی از شایع‌ترین آفات در خانه‌های شهری است، که می‌تواند تا 9 هفته پس از آن این که سرش از تن جدا شد، زندگی کند، و در نهایت به دلیل گرسنگی بمیرد. این شاهکار شگفت انگیز به دلیل این است که مغز آن در سرش قرار ندارد.
 
* با وزن کمتر از یک اونس، مرغ مگس‌خوار کوچکترین پرنده در جهان است. اگر این مسئله چندان به نظر شما عجیب نیست، این واقعیت که این پرنده توانایی پرواز به عقب را دارد، مطمئنا برای شما عجیب است.
 
* با 60 میلی متر اندازه، سوسک سرگین ممکن است مانند هر گونه دیگری از سوسک در جهان به نظر برسد. اما جالب توجه است، که هر چند از لحاظ اندازه فرق چندانی با بقیه سوسک‌ها ندارد، دارای لقب قوی‌ترین حیوان در جهان است. این سوسک می‌تواند باری که هشت صد تا هشت صد و پنجاه بار سنگین‌تر از خودش است را بردارد.
 
* آرمادیلو و گونه‌ای از خرس‌ها (sloth bears) 80 درصد از عمر خود را صرف خواب میکنند. در حقیقت، این خرس‌ها خیلی تنبل هستند به طوری که یک ساعت طول می‌کشد تا فاصله 6 فوت (حدود دو متر) را بپیمایند.
 
* اژدهای افسانه‌ای بالدار، که همچنین به عنوان مارمولک عیسی مسیح یا مارمولک عیسی نامیده می‌شود، دارای توانایی شگفت انگیزی برای حرکت روی سطح آب است. این خزنده با توجه به پاهای عقب بزرگ خود با حاشیه‌های فلس‌دار، در هنگام حرکت، این شاهکار به ظاهر غیر ممکن را با سهولت قابل توجهی عملی می‌کند.
 
* با وجودی که ما اغلب آنها را در حال تغذیه از لاشه‌ها مشاهده می‌کنیم، کرکس‌ها دارای اشتهای شگفت ‌انگیزی هستند. در بعضی موارد، این جانوران لاشخور گاهی آنق در زیاد غذا می‌خورند که پرواز در هوا برای آنها غیر ممکن می‌شود.
 
* پرندگان قادر به رفتن به فضای بیرون از جو زمین نیستند به دلیل این که برای کمک به فرایند هضم در خارج از جو زمین نیاز به جاذبه است و این در آن شرایط برای آنها فراهم نیست – اما این شاهکاری است که لاییکا (سگ فضایی شوروی نخستین که حیوانی است که به دور زمین چرخید) موفق به انجام آن شد.
 
* با توجه به فرکانس خاص خود، صدای گرگ حتی اگر که حیوان در وسط یک دره ایستاده باشد و زوزه بکشد، نمی‌تواند انعکاس یابد و باعث فراری دادن شکارشان شود. این سازگاری‌ای طبیعی است که نقش مهمی در برقراری ارتباط و شکار آنها ایفا می‌کند.
 
* اگر فکر می‌کنید گربه‌های وحشی یا مارها حیوانات خطرناکی برای ما هستند، سخت در اشتباه هستید. مقام آسیب رساننده‌ترین حیوان برای انسان‌ها، به گوزن تعلق دارد، که در مقایسه با سایر گونه‌های جهان بیشترین عامل حوادث ترافیکی و مرگ و میر انسان‌ها می‌شود.
 
* قوش‌های استرالیایی یاد گرفته‌اند از آتش برای شکار استفاده کنند. آن‌ها در طول آتش سوزی، منتظر طعمه می‌مانند تا از آتش‌سوزی فرار کند و بتوانند آن را شکار کنند و گاهی برای این کار جنگل را هم آتش می‌زنند.
 
* همه ما می‌دانیم که دم طاوس نر، طاووس ماده را جذب می‌کند، اما نه فقط به خاطر زیبایی و درخشندگی. وقتی طاووس نر با ماده روبرو می‌شود، دمش را تکان می‌دهد و صدا‌هایی با فرکانس کم تولید می‌کند. در نتیجه تاج طاووس ماده شروع به لرزیدن می‌کند که شاید برایش به این معناست که طاووس نر به او علاقه دارد.
 
ممکن است این برای اولین بار باشد که با بسیاری از این حقایق آشنا شده باشید که اصلاً تعجب آور نیست، به دلیل این که مشغله‌های ما به ندرت فرصت کافی برای دیدن آن چه در حال حاضر در اطراف ما اتفاق می‌افتد، را به ما می‌دهد. بر اساس برآوردهای علمی، 99 درصد از گونه‌هایی که از زمان پیدایش این سیاره، در کره زمین زندگی می‌کردند، منقرض شده‌اند. در حالی که این مجموعه شامل تنها چند واقعیت بود، مسلماً باید واقعیت‌های متعدد دیگری وجود داشته باشد که از آن چه در این جا گفته شد، بسیار عجیب‌تر است. این واقعیت که قلمرو حیوانات بسیار وسیع است، باعث می‌شود که این که ما بتوانیم تمام دانش مربوط به آنها را جمع آوری کنیم را غیر ممکن سازد و از این رو بهترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که سعی کنیم تنها تا همان اندازه که می‌توانیم اطلاعات جمع آوری کنیم.
 
منبع: سایت اَنیمال سیک