وقتی دستگاهی مجهز به نرم افزار AR و دوربین را می بینید یا می پوشید - از جمله تلفن های هوشمند ، تبلت ، هدست یا عینک های هوشمند - این برنامه جریان ویدئوی دریافتی را تجزیه و تحلیل می‌کند ، اطلاعات گسترده‌ای در باره صحنه را بارگیری می‌کند و اطلاعات مربوطه، تصاویر یا انیمیشن‌ها، اغلب به صورت 3 بعدی، را بر آن منطبق می‌کند.
 
 دو نمونه: نمایشگری که به خودرو شما کمک می‌کند تا به طور امن عقب عقب برود، و بازی محبوب  Pokémon GO. بسیاری از برنامه های مصرف کننده - از جمله برنامه‌هایی که از جمله نشانه‌های خیابانی را برای بازدید کنندگان خارجی ترجمه می‌کنند، کارهایی با استفاده از AR انجام می‌دهند مثل این که دانش آموزان را قادر می‌سازند قورباغه‌های مجازی را کالبد شکافی کنند، و به خریداران این امکان را می‌دهند که قبل از آوردن آن به خانه، صندلی‌ای که می‌خواهند بخرند را در اتاق نشیمن خود ببینند. در آینده، این فناوری کسانی که مرتباً از موزه‌ها بازدید می‌کنند را قادر خواهد ساخت تا راهنماهایی شبیه به هولوگرام‌ها را برای راهنمایی خود احضار کنند. جراحان برای تجسم بافتهای زیر پوست بیمار به شکل 3 بعدی از این فناوری استفاده خواهند کرد. معماران و طراحان برای ایجاد خلاقیت در کارهای خود به شیوه های جدیدی همکاری می‌کنند. اپراتورهای هواپیماهای بدون سرنشین برای کنترل ربات‌های از راه دور خود با تصویر سازی‌های پیشرفته از آن استفاده خواهند کرد. و تازه کارها برای یادگیری سریع وظایف جدید در زمینه‌های از طب گرفته تا تعمیر و نگهداری کارخانه‌ها این فناوری را مورد استفده قرار خواهند داد.
 
نرم افزارهای راحت الاستفاده برای برنامه‌های طرحی باید عرضه‌های وسیعی برای مصرف کنندگان در سال‌های آینده دشته باشند. هر چند واقعیت افزوده در حال حاضر بیشترین تأثیر خود را در صنعت دارد، جایی که جزئی از "انقلاب صنعتی چهارم" یا "صنعت 4.0" است: تحول سیستمیک تولید از طریق ادغام سیستمهای فیزیکی و دیجیتال برای بهبود کیفیت، هزینه‌های پایین‌تر و افزایش راندمان. به عنوان مثال بسیاری از شرکت‌ها در حال آزمایش استفاده از آن در خطوط مونتاژ هستند. واقعیت افزوده می‌تواند در همان لحظه‌ای که مورد نیاز است اطلاعات صحیح را ارائه دهد (مانند زمانی که یک کارگر مجبور است یک قطعه را بر روی قطعه‌ای دیگر انتخاب کند) – و از این طریق باعث کاهش خطاها، افزایش کارایی و بهبود بهره‌وری می‌شود. وقعیت افزوده همچنین می‌تواند تنش در تجهیزات را مجسم کند و تصاویری را به صورت بلادرنگ از مشکلات واقع شده ارائه دهد.
 
تحلیلگران بازار ، مانندABI Research ،  IDC وDigi-Capital ، معتقدند واقعیت افزوده در نوک پیکان جریان اصلی است. آنها انتظار دارند که کل بازار AR که در حال حاضر حدود 1.5 میلیارد دلار ارزش دارد، تا پایان سال 2020 به 100 میلیارد دلار برسد. شرکت‌های بزرگ تکنولوژی - از جمله اپل ، گوگل و مایکروسافت - منابع مالی و سانی زیادی را به محصولات و برنامه‌های AR و VR اختصاص می‌دهند. و سرمایه گذاری در حال شدت گرفتن در رشد است ، در سال 2017 تا 3 میلیارد دلار روی AR و VR سرمایه گذاری شده است – که نیمی از این مقدار تنها در سه ماهه چهارم بوده است. هاروارد در باز بینی بازرگانی اخیر خود، AR را به عنوان یک فناوری تحول بخش که بر همه مشاغل تأثیر خواهد گذاشت، برجسته کرد.
 
موانع البته همچنان ادامه دارد. در حال حاضر، محدودیت‌های پهنای باند سخت افزاری و ارتباطی موانعی را برای افزایش مقادیر استفاده روزمره توسط مصرف کنندگان ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، بسیاری از برنامه‌های موجود موزه و مسافرتی که از AR برای افزایش تجربه استفاده می‌کنند، باید از قبل بارگیری شوند. حتی در این صورت، کیفیت گرافیک ممکن است انتظارات کاربران را برآورده نکند. واقعیت افزوده به عنوان بخشی کاملاً معمول از زندگی روزمره ما به اینترنت و ویدئوهایِ بلادرنگ خواهد پیوست. اما این پیشرفت در این زمینه به گونه‌ای قابل توجه در حال رشد است زیرا تراشه‌های موبایل ارزانتر و سریع‌تر آماده AR بیشتر در دسترس قرار می‌گیرند، و عینک‌های هوشمند متنوع‌تری به بازار عرضه می‌شوند و پهنای باند افزایش می‌یابد. آنگاه واقعیت افزوده به عنوان بخشی کاملاً معمول از زندگی روزمره ما به اینترنت و ویدئوهایِ بلادرنگ خواهد پیوست.
 
به عنوان تأکید بر تعریف از واقعیت افزوده (Augmented Reality) باید بگوییم همان طور که از نام واقعیت افزوده یا AR مشخص است، یعنی افزودن عنصری به واقعیت، یعنی واقعیتی که در نمایشگرهای گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و یا عینک‌های هوشمند می‌بینیم. به بیان بهتر، واقعیت افزوده محتوای دیجیتالی و گرافیکی مجازی‌ای است که به صورت شبیه سازی شده توسط کامپیوتر، به دنیای واقعی ما اضافه می‌شوند.
 
برای استفاده از واقعیت افزوده چه چیزهایی لازم است؟ عموماً پاسخ عبارت است از: دستگاهی مجهز به سی پی یو، دوربین، نمایشگر سیستم‌های میکرو الکترومکانیکی مثل سنسورهای ژیروسکوپ و جی‌پی‌اس اتصال به اینترنت، برنامه‌های کاربردی یا نرم‌افزارهای AR .
 
کاربرد‌های واقعیت افزوده: این تکنولوژی در زمینه‌های سرگرمی، بازی‌های کامپیوتری، آموزش، فروشگاه‌های اینترنتی و … کاربرد دارد. مشخص ترین مثال برایAR، برنامه اسنپ چت است که این روزها خیلی‌ها برای عکاسی‌های فانتزی از آن استفاده می‌کنند. در این برنامه در واقع افکت‌هایی به صورت مجازی و گرافیکی به صورت واقعی به ما اضافه می‌شوند. کاربردهای دیگر واقعیت افزوده بازی‌های کامپیوتری هستند که یکی از نمونه های معروف و پرطرفدار که در زمان انتشار سر و صدای زیادی به پا کرد، همان طور که اشاره شد بازی Pokmon GO بود. این روزها هم نمونه‌های بیشتری از این نوع بازی‌ها برای اندروید و آی او اس و هولولنز منتشر شده‌اند.
 
از نمونه کاربردهای وقعیت افزوده و مجازی در زمینه‌ آموزشی می‌توان به برنامه هایی مثل Sky Guide اشاره کرد که به کمک این برنامه و تکنولوژی می‌توان گوشی را به سمت آسمان گرفته و صورتهای فلکی را مشاهده کرد و اطلاعاتی در مورد آنها مشاهده کرد. و همچنین برنامه های مربوط به آناتومی بدن که در آن می‌توانیم یک انسان مجازی را در یک محیط واقعی مشاهده کنیم و مطالعاتی بر روی او انجام دهیم. با این تکنولوژی در زمینه فروشگاه‌های اینترنتی می‌توان محصولات را با ابعاد واقعی در محیطی که در جلوی‌مان هویدا می‌شود مشاهده کرد.
 
منبع: Corinna E. Lathan Scientific American