در زندگی ما، موضوعات بسیار پیچیده‌ای وجود دارند که تمام اعضای خانواده را درگیر می کنند یا روی آن‌ها تاثیر می‌گذارند. بنابراین، در جلسات مشاوره حضور تمامی افراد جهت حل مشکلات و تعارض ها، الزامی است. در جلساتی که مشاوران خانواده با هر کدام از اعضای خانواده می گذارند، نیاز است که تمام اعضای خانواده حضور داشته باشند.
 

دلایل حضور تمام اعضای خانواده در جلسات مشاوره (3)

1-در جلسات درمانی نیاز است تا تمام اعضای خانواده حضور داشته باشند تا درمانگر بتواند مشکلات تمام آن‌ها را بفهمد و یک درمان مناسب ارائه دهد.

 2-همچنین، درمانگر با حضور تمام اعضای خانواده در جلسات مشاوره می ببیند که چطور همه ی اعضای خانواده با هم ارتباط برقرار می کنند و هریک از آن‌ها چه نقشی را در خانواده برعهده دارند.

3-تقویت و تهسیل ارتباطات بین اعضای خانواده

4-افزایش توانایی مقابله با مشکلات با بررسی تمام اعضای خانواده

5-احساس همدردی و درک بین اعضای خانواده افزایش می یابد.

6-فرصتی برای تقویت ارزش‌های خانواده ایجاد می شود.

7-درمانگر می تواند هر موقع که هریک از اعضای تمایل صحبت دارند، با آن‌ها گفتگو کند.

8-فرزندان، توانایی حل مسئله و مسئولیت پذیری را یاد می گیرند.

9-در این جلسات، فرصتی فراهم می شود تا تمام اعضای خانواده درباره ی مهارت های خاص شان صحبت کنند.
 

دلایل رایج برای مراجعه به مشاوره ی خانواده (4)

  • اگر کودک در مدرسه، مشکل یا رفتارهای نامناسب دارد؛
 
  • اگر تغییری اساسی، روی زندگی تمام اعضای خانواده تاثیر گذاشته است؛
 
  • از دست دادن اعضای خانواده؛
 
  • تولد یک فرزند جدید در خانواده؛
 
  • خشونت‌های فرزندان؛
 
  • تعارض و اختلاف والدین.
 

مزایای لزوم حضور همه ی اعضای خانواده در جلسات مشاوره (5)

 
1-بهبود ارتباطات در خانواده
پیدا کردن اعضای خانواده ای که بتوانند به راحتی با هم ارتباط برقرار کنند، سخت است. گاهی اوقات، عدم برقراری ارتباط باعث می‌شود که اعضای خانواده از یکدیگر فاصله بگیرند. هرچند، این ممکن است مشکلی کوچک به نظر برسد، اما مشکلات بزرگتری را در آینده ایجاد می کند. با مراجعه به مشاور خانواده و حضور تمام اعضای خانواده در جلسات مشاوره، شما می توانید درک روشنی از نقش هر یک از اعضا در خانواده بدست آورید و همچنین متوجه شوید که ارتباط و صداقت در بین اعضای خانواده چقدر حائز اهمیت است.

اگر بین هر یک از اعضای خانواده مشکلی وجود داشته باشد، این مسئله، اعضای دیگر خانواده را هم مورد تحت تاثیر قرار می دهد و این باعث می‌شود که کل خانواده با مشکل مواجه شوند. با شرکت تمام اعضای خانواده در جلسات مشاوره، آن‌ها می توانند یکدیگر را درک کنند و روابط شان بهبود پیدا می کند. خانواده ها می توانند اعضای خانواده را حمایت و تشویق کنند. اما گاهی اوقات، افراد خانواده با یکدیگر ارتباط خوبی ندارند. جلسات خانواده و حضور تمام اعضای خانواده در این جلسات، باعث بهبود ارتباط و روابط خانوادگی می شود (4) .
 
2-ایجاد عزت نفس
برای مقابله با هرگونه چالش مهم زندگی، داشتن عزت نفس لازم است و برای اینکه فرد از پس مشکلات در جامعه برآید، باید عزت نفس داشته باشد. اگر والدین انگیزه نداشته باشند و عزت نفس پایینی داشته باشند، به احتمال زیاد فرزندانشان هم همین مشکل را خواهند داشت.

حضور تمام اعضای خانواده در جلسات مشاوره به این کمک می کند که درک و شناخت والدین و فرزندان نسبت به یکدیگر افزایش پیدا کند. در این صورت، آن‌ها می توانند در زندگی موفق شوند. برای موفقیت، داشتن عزت نفس بسیار اهمیت دارد و مشاور خانواده در این زمینه به افراد کمک می کند.
 
3-تقویت خانواده ها
طلاق روی هر یک از اعضای خانواده تاثیر می گذارد. افرادی که طلاق گرفتند به سختی می توانند با اعضای خانواده خود وقت بگذرانند. شرکت در جلسات مشاوره، باعث می‌شود که تمام اعضای خانواده دور هم جمع شوند (6) .
 
4-سلامت روانی و جسمی
آرامش و نداشتن استرس، برای سلامتی جسمی و روحی شما بسیار حائز اهمیت است. وقتی افراد یکدیگر را درک کنند و مایل به انجام کارها به عنوان یک تیم باشند، آرامش بدست می آورند. وقتی احساس می کنید شخصی آماده شنیدن مشکلات شما است و به شما به هر نحوی کمک می کند، در این صورت، رابطه ی بین اعضای خانواده افزایش پیدا می کند.

هدف از حضور تمام اعضای خانواده در جلسات مشاوره

هدف از حضور تمام اعضای خانواده در جلسات مشاوره، کمک به اعضای خانواده در بهبود ارتباطات، حل مشکلات خانوادگی، درک موقعیت های ویژه (به عنوان مثال مرگ، بیماری جدی جسمی یا روحی، یا مشکلات کودک و نوجوان) و ایجاد یک محیط صمیمی است. در خانواده هایی که یکی از اعضای آن‌ها یک بیماری جسمی یا روانی جدی دارند، خانواده درمانی می تواند به آن‌ها در مورد این بیماری آموزش دهد و مشکلات مربوط به اعضای خانواده را برطرف کند.

خانواده درمانی معمولاً در کودکان و نوجوانان، وقتی استفاده می‌شود که کودک یا نوجوان دارای شخصیت ضداجتماعی، اضطراب یا اختلال خلقی باشد که باعث اختلال در عملکرد خانواده و اجتماعی آن‌ها می شود.
 
  • هر یک از اعضای خانواده روی زندگی افراد دیگر تاثیر می گذارند؛ به همین علت، تمام اعضای خانواده باید در جلسات مشاوره حضور داشته باشند.
 
  • ما عادات، آداب و رسوم خود را از خانواده ها یاد می گیریم. ما همچنین در خانواده یاد می گیریم چگونه با دیگران تعامل داشته باشیم. اگر در یک خانواده سالم با روابط سالم به دنیا بیایم، یاد خواهیم گرفت که چگونه با دیگران روابط سالمی را برقرار کنیم. اگر یکی از اعضای خانواده دارای مشکلات رفتاری و روانی باشد، برای حل مشکل او می‌توان روابط اعضای خانواده را بررسی کرد.
 
  • در بسیاری از موارد، اشتباهات رفتاری اعضای خانواده مستقیما بر روی اعضای خانواده مانند کودک یا نوجوان تاثیر می‌گذارد. پس باید تمام اعضای خانواده در جلسات حضور داشته باشند تا رفتار همه ی آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد (7) .
 
  • حل مشکلات ناشی ازاختلافات خانوادگی و تعارضات
 
  • تقویت ارتباط و انسجام افراد خانواده
 
  • افزایش قدرت حل مسائل در ذهن اعضای خانواده با کمک الگوهای خانوادگی
 
  • گسترش درک و همدلی بین اعضای خانواده
 
  • حل مشکلات ناشی از عدم تفاهم و درک متقابل اعضا
 
  • توانایی تمام اعضای خانواده در حل مشکلات و بیان افکار و احساسات به روشی موثر بررسی می‌شود.
 
  • نقاط قوت خانواده مانند مراقبت از یکدیگر و نقاط ضعف، از جمله مشکل در برقراری ارتباط با یکدیگر، بررسی می‌شود (8).
 


مشکلاتی که مشاوره خانواده به حل آن‌ها کمک می کند (9)

  • مشکلات روانی مثل اضطراب و افسردگی؛
 
  • مشکل رفتاری در کودکان؛
 
  • درگیری و تعارض اعضای خانواده.
 
همانطور که گفتیم، تمام اعضای خانواده باید در جلسات مشاوره حضور داشته باشند تا درمانگر روابط آن‌ها با هم را بهتر درک کند. مشاور خانواده در این جلسات که با حضور همه ی اعضای خانواده صورت می گیرد، به بهبود ارتباطات، حل مشکلات خانواده و ایجاد محیط خانوادگی بهتر کمک می کند.

پی نوشتها
1.www.fullfekr.com
2.www.caregiver.org
3.www.goodtherapy.org
4.www.medpsych.net
5.www.dspsychology.com.au
6.www.healthofchildren.com
7.www.nikhamrah.com/
8.www.frugalandthriving.com.au
9.www.pezeshkekhoob.com