8 غلط مصطلح در باشگاه تناسب اندام






يکي از همراهان ورزشي شما نکته‌اي درباره تمرينات بدني مي‌گويد و شما آن را براي چند نفر ديگر که مي‌شناسيد، بازگو مي‌کنيد. يک روز وقتي شما در باشگاه مشغول تمرين هستيد، دوباره ‌آن را از دهان فرد ديگري مي‌شنويد و مطمئن مي‌شويد که قضيه صحت دارد. اما متخصصان مي‌گويند که در دنياي تناسب اندام، باورهاي غلط بسياري وجود دارد که ممکن است مانعي بر سر راه ورزش کردن باشد. بعضي از اين باورها مضر نيست اما خيلي‌هاي ديگر مي‌تواند مضر باشد.

8 باور از اين باورهاي غلط را با هم مرور مي‌کنيم:

دويدن روي تردميل در مقايسه با دويدن روي آسفالت يا پياده‌روي، فشار کمتري بر زانو وارد مي‌کند.
دويدن، يکي از حرکات ورزشي فوق‌العاده است اما ممکن است زانو را تحت فشار قرار دهد چون نيروي وزن بدن شما است که به مفاصل فشار وارد مي‌کند و اين نيرو ثابت است. فرقي نمي‌کند که شما روي تردميل بدويد يا روي آسفالت و پياده‌رو.
بهترين روش براي کاهش فشار بر زانو اين است که شما ورزش‌هاي متنوعي انجام بدهيد. اگر شما دويدن را با ساير فعاليت‌هاي ورزشي قلبي همراه کنيد (به طور مثال کار روي دوچرخه ثابت) مي‌توانيد فشار را روي زانو‌ها کم کنيد و سال‌ها توانايي دويدن را حفظ کنيد.
انجام دراز‌نشست يا کار با ماشين ورزش شکمي باعث مي‌شود از شر چربي‌هاي شکم خلاص شويد.
هر ايده برآمده از روياهاي شبانه را باور نکنيد.
ابزارهاي دراز و نشست ممکن است به شما در تقويت عضلات قسمت مياني کمک کند و در مجموع ترکيب بهتري در اندام شما به وجود آورد. براي اينکه بتوانيد عضلات شکم خود را ببينيد، بايد حرکاتي را انجام دهيد که درصد چربي کل بدن را کاهش دهد. اگر شما موفق به انجام اين کار نشويد، عضلات شکمي خود را نمي‌توانيد ببينيد. اما آيا دراز و نشست و نرمش‌هاي شکمي مي‌توانند شکم بزرگ شما را کوچک کنند. متخصصان مي‌گويند خير، شما نمي‌توانيد فقط چربي قسمت‌هايي را که انتخاب مي‌کنيد، بسوزانيد. بنابراين دراز و نشست فقط شما را به هدف کاهش وزن در آن ناحيه مورد نظر نمي‌رساند. شما براي سوزاندن چربي بايد برنامه ورزشي شامل هر دو صورت نرمش‌هاي قلبي و تمرينات قدرتي را با هم ترکيب کنيد. اين ترکيب حرکات به کاهش چربي در تمام بدن کمک مي‌کند که قسمت مورد نظر شما هم جزيي از اين کل است.
ورزش‌هاي ايروبيک سوخت و ساز شما را چند ساعت پس از اتمام ورزش در سطح بالا نگه مي‌دارد.
اين عبارت تا حدودي درست است اما مقدار کالري مصرف شده احتمالا به آن ميزاني که شما فکر مي‌کنيد، نيست. متخصصان مي‌گويند با اينکه سرعت سوخت و ساز شما پس از اين حرکات تا حدودي افزايش مي‌يابد اما اين مقدار از نظر آماري واجد ارزش ويژه‌اي نيست. در حقيقت اين نرمش‌ها تنها 20 کالري در روز بيش از مقدار معمول آن مصرف مي‌کند. با اينکه بعد از ورزش‌هاي قدرتي مقدار خيلي کمي سوخت و ساز بدن بالا مي‌رود اما اين مقدار هم قابل توجه نيست. بنابراين زياد روي اين مصرف کالري حساب نکنيد.

ورزش يکي از فعاليت‌هاي عالي براي کاهش وزن است.
با اينکه ورزش براي افزايش ظرفيت تنفسي ريه‌ها، تونوسيته عضلات و حتي کمک به برطرف کردن فشارهاي اضافي است اما واقعيت تعجب‌آور اين است تا زماني که شما در يک روز چند ساعت شنا نکنيد، ممکن است به کاهش وزن شما کمک نکند. چون حالت شناوري بدن شما را احاطه مي‌کند، شما نمي‌توانيد به همان شدتي فعاليت کنيد که مي‌گويند فعاليت در استخر آب گرم معادل دويدن است. به علاوه خيلي معمول است که شما زماني که از آب بيرون مي‌آييد، احساس گرسنگي زيادي ‌کنيد. همين مساله ممکن است، باعث شود شما بيش از حد معمول بخوريد. بنابراين حفظ رژيم غذايي برايتان سخت‌تر خواهد شد.
اگر حرکات ورزشي عرق شما را درنياورد، شدت حرکات کافي نبوده است.
عرق کردن هميشه نشانه وارد شدن فشار نيست، بلکه روشي است که بدن براي خنک کردن خود استفاده مي‌کند. ممکن است شما مقدار قابل ملاحظه‌اي انرژي مصرف کنيد بدون اينکه عرق کرده باشيد. به طور مثال، پياده‌روي با حرکات ساده کاهش وزن را امتحان کنيد.
هنگام ورزش زماني که هنوز احساس مي‌کنيد حال شما خوب است، نشان مي‌دهد که به اندازه کافي حرکات را انجام نداده‌ايد.

يکي از بزرگ‌ترين اشتباهاتي که مردم در آغاز يا بازگشت به يک برنامه ورزشي دچار آن مي‌شوند، اين است که مي‌خواهند به سرعت حداکثر شدتي را که مي‌توانند در حرکات خود ايجاد کنند. علت آن اين است که ما هنگام ورزش احساس مي‌کنيم حالمان خوب است. درواقع شما فقط يکي دو روز بعد احساس خواهيد کرد که به حد افراط و بيش از توان خود ورزش کرده‌ايد. اينکه چقدر شما در حين انجام حرکات احساس راحتي و خوبي مي‌کنيد، مهم نيست. شما به هيچ عنوان نبايد حجم فعاليت قبلي خود را دو برابر کنيد. اگر در همان زمان مشکلي احساس نکنيد، زماني که مشکلات را احساس کنيد ممکن است دوباره ورزش کردن را کنار بگذاريد.
ماشين‌هاي ورزشي راه ايمن‌تري براي ورزش کردن هستند زيرا تمام مدت شما مي‌توانيد به روش درست با آن کار کنيد.
با اينکه ممکن است يک ماشين ورزشي به طور خودکار بدن شما را در وضعيت درست قرار دهد و شما تمام حرکات را به درستي انجام دهيد اما اين اتفاق زماني مي‌افتد که ماشين براي وزن و قد شما به درستي تنظيم شده باشد. در اين مورد شما به يک مربي يا کسي که تشخيص بدهد کدام وضعيت ماشين متناسب با شرايط شماست، نياز داريد. در غير اين صورت احتمال اينکه شما اشتباهاتي در شکل و انجام حرکت داشته باشيد و نيز در معرض آسيب‌هايي قرار بگيريد که احتمال آنها هنگام انجام حرکات بدون هيچ وسيله‌اي يا با وسايلي که براي همه اوزان استفاده مي‌شوند، وجود دارد.
اگر مي‌خواهيد به فوايد حاصل از انجام حرکات ورزشي دست پيدا کنيد، بايد آن‌قدر ورزش کنيد تا احساس درد داشته باشيد.
از ميان تمام شايعه‌هاي بالا، تمام متخصصان هم عقيده‌اند که اعتقاد «درد نداشتن مساوي بي‌فايده بودن» به صورت بالقوه مضرات زيادي را ايجاد مي‌کند. ممکن است شما يکي دو روز بعد از انجام حرکات، دچار کوفتگي باشيد اما اين مساله کاملا با احساس درد هنگام انجام حرکات متفاوت است. يک فعاليت براي تناسب اندام به هنگام انجام شدن نبايد آزار دهنده باشد. در صورتي که شما هنگام اجراي حرکتي احساس درد مي‌کنيد يا حرکت را اشتباه انجام مي‌دهيد و يا اينکه آسيب‌ديدگي داشته‌ايد، متخصصان حرکات ورزشي توام با درد را به هيچ‌وجه توصيه نمي‌کنند. آنها توصيه مي‌کنند در چنين شرايطي اگر احساس درد داشتيد، حرکت را متوقف کنيد، کمي استراحت کنيد و ببينيد آيا درد برطرف مي‌شود يا خير. اگر برطرف نشد يا اينکه دوباره شروع شد يا اينکه با شروع حرکات، افزايش پيدا کرد حتما به پزشک مراجعه کنيد.
منبع:http://www.salamat.com