تکنیکهای نورپردازی در عکاسی
تکنیکهای نورپردازی در عکاسی
تکنیکهای نورپردازی در عکاسی
عکاسی از جمله هنرهایی است که میتواند از سادهترین شرایط، معانی عمیقی را به بیننده انتقال دهد. در حال حاضر عکاسی از محبوبترین حرفهها به شمار میرود که هر روزه به تعداد علاقهمندان آن افزوده میشود. استفاده از آخرین و مدرنترین تجهیزات عکاسی، تضمینکننده موفقیت فرد در حرفه عکاسی نخواهد بود. یک عکاس حرفهای باید چشمی برای دیدن ریزترین جزئیات و دانشی درباره نورپردازی داشته باشد. تکنیکهای نورپردازی نقش مهمی در نتیجه نهایی عکس خواهد داشت. نوع نوری که در عکاسی استفاده میشود نتیجه نهایی عکس را مشخص خواهد کرد. دو سوژه که به طور همزمان، اما در دو شرایط متفاوت نورپردازی گرفته شده باشند، دو مفهوم و معنای متفاوت را به بیننده القا خواهند کرد. در این شماره به ارایه نکاتی در خصوص میزان و نحوه تابش نور در عکاسی میپردازیم.
به هدایت کردن صحیح و اصولی نور موجود در محیط، برای گرفتن عکسی مطلوب و زیبا نورپردازی گفته میشود.
نور تلطیف شده ( Diffused Lighting )، برای ملایم و لطیف کردن نورهای محیط و تاثیر آنها در عکاسی نقش مهمی دارد. تاثیر نور ملایم (تلطیف شده) در عکاسی چهره بیش از سایر زمینهها خود را نشان خواهد داد. یکی از سادهترین روشهای ایجاد چنین فضایی، استفاده از یک کاغذ روی چراغ استودیو است.
نور فرعی یا پرکننده ( fill light ) نوری است که برای کاهش کنتراست استفاده میشود. زمانی که تاثیر نور فرعی زیاد شود، میزان کنتراست موجود در محیط کاهش مييابد. این در حالی است که با کاهش تاثیر نور فرعی، میزان کنتراست افزایش مييابد.
به منظور تاثیر چشمگیر در عکاسی از نور کناره ( Side Lighting ) نیز میتوان استفاده کرد. نور کناره به دلیل ایجاد سطح بالایی از کنتراست، تاثیر منحصربهفرد و چشمگیری روی شرایط عکاسی خواهد گذاشت. یک قسمت سوژه باید بیشترین نور را داشته و قسمت دیگر باید هر چه بیشتر به تاریکی متمایل باشد. نورپردازی به این شکل عمق بیشتری به سوژه موردنظر خواهد بخشید.
تابش نور از پشت ( Backlighting ) روش دیگری است که در نورپردازی استفاده میشود و روشنترین منبع نوری به شمار میرود. در این روش، منبع تابش نور از قسمت پشت سوژه تابیده و برای ایجاد سایه استفاده میشود. تابش نور از پشت میتواند یک عکس زیبا ارایه دهد یا اینکه با عملكرد معكوس، یک عکس زیبا را به طور کامل خراب کند. با کمک این تکنیک است که تصویری تیره از درخت نخل را روبهروی غروب خورشید میتوان ثبت و آن را به عکسی زیبا تبدیل کرد. اگر به جای درخت نخل از یک انسان که در مقابل غروب خورشید ایستاده استفاده شود نتیجه همانی خواهد بود که برای درخت نخل ایجاد شده است به اين معني كه سوژه به طور کامل تیره خواهد شد. به این ترتیب دو عکس که با یک تکنیک نورپردازی گرفته شده است به طور قابل ملاحظهای تفاوت خواهند داشت. در زمان Backlighting برای روشنتر کردن قسمت جلو سوژه و برجسته کردن برخی فضاها یا اشیا، عکاس میتواند از فلاش اجباری ( fill-in flash ) استفاده كند. فلاش اجباری همان فلاش دوربین است که شدت نور آن قابل کنترل نیست و برای تابش مستقیم نور استفاده میشود.
در عکاسی هميشه بايد به نکاتی که در خصوص کنتراست وجود دارد توجه داشت و در شرایط مختلف آن را در نظر گرفت. در برخی شرایط این امکان وجود دارد که نور مناسب برای سوژه یا محیط وجود نداشته باشد، در چنین شرایطی برای جبران چنین نقصی بهتر است که از سه پایه و شاتر با سرعت پایین استفاده شود. سه پایه باعث ثابت ماندن دوربین و مانع تار شدن تصویرها میشود. اگرچه سرعت پایین شاتر تا حدودی کمبود نور محیط را جبران ميكند و عکس باکیفیتی را ارایه میدهد اما برای شرایط کاملا تاریک به طور حتم کارایی نخواهد داشت. به منظور بهتر شدن کیفیت عکس میتوان از مود سایه که در برخی دوربینها وجود دارد برای ایجاد یک عکس هنری و با کیفیت استفاده کرد.
منبع:http://itnewsway.ir
/س
به هدایت کردن صحیح و اصولی نور موجود در محیط، برای گرفتن عکسی مطلوب و زیبا نورپردازی گفته میشود.
نکاتی در خصوص عکاسی داخل استودیو یا محیط بسته
نور تلطیف شده ( Diffused Lighting )، برای ملایم و لطیف کردن نورهای محیط و تاثیر آنها در عکاسی نقش مهمی دارد. تاثیر نور ملایم (تلطیف شده) در عکاسی چهره بیش از سایر زمینهها خود را نشان خواهد داد. یکی از سادهترین روشهای ایجاد چنین فضایی، استفاده از یک کاغذ روی چراغ استودیو است.
نور فرعی یا پرکننده ( fill light ) نوری است که برای کاهش کنتراست استفاده میشود. زمانی که تاثیر نور فرعی زیاد شود، میزان کنتراست موجود در محیط کاهش مييابد. این در حالی است که با کاهش تاثیر نور فرعی، میزان کنتراست افزایش مييابد.
به منظور تاثیر چشمگیر در عکاسی از نور کناره ( Side Lighting ) نیز میتوان استفاده کرد. نور کناره به دلیل ایجاد سطح بالایی از کنتراست، تاثیر منحصربهفرد و چشمگیری روی شرایط عکاسی خواهد گذاشت. یک قسمت سوژه باید بیشترین نور را داشته و قسمت دیگر باید هر چه بیشتر به تاریکی متمایل باشد. نورپردازی به این شکل عمق بیشتری به سوژه موردنظر خواهد بخشید.
تابش نور از پشت ( Backlighting ) روش دیگری است که در نورپردازی استفاده میشود و روشنترین منبع نوری به شمار میرود. در این روش، منبع تابش نور از قسمت پشت سوژه تابیده و برای ایجاد سایه استفاده میشود. تابش نور از پشت میتواند یک عکس زیبا ارایه دهد یا اینکه با عملكرد معكوس، یک عکس زیبا را به طور کامل خراب کند. با کمک این تکنیک است که تصویری تیره از درخت نخل را روبهروی غروب خورشید میتوان ثبت و آن را به عکسی زیبا تبدیل کرد. اگر به جای درخت نخل از یک انسان که در مقابل غروب خورشید ایستاده استفاده شود نتیجه همانی خواهد بود که برای درخت نخل ایجاد شده است به اين معني كه سوژه به طور کامل تیره خواهد شد. به این ترتیب دو عکس که با یک تکنیک نورپردازی گرفته شده است به طور قابل ملاحظهای تفاوت خواهند داشت. در زمان Backlighting برای روشنتر کردن قسمت جلو سوژه و برجسته کردن برخی فضاها یا اشیا، عکاس میتواند از فلاش اجباری ( fill-in flash ) استفاده كند. فلاش اجباری همان فلاش دوربین است که شدت نور آن قابل کنترل نیست و برای تابش مستقیم نور استفاده میشود.
عکاسی در خارج از محیط بسته
در عکاسی هميشه بايد به نکاتی که در خصوص کنتراست وجود دارد توجه داشت و در شرایط مختلف آن را در نظر گرفت. در برخی شرایط این امکان وجود دارد که نور مناسب برای سوژه یا محیط وجود نداشته باشد، در چنین شرایطی برای جبران چنین نقصی بهتر است که از سه پایه و شاتر با سرعت پایین استفاده شود. سه پایه باعث ثابت ماندن دوربین و مانع تار شدن تصویرها میشود. اگرچه سرعت پایین شاتر تا حدودی کمبود نور محیط را جبران ميكند و عکس باکیفیتی را ارایه میدهد اما برای شرایط کاملا تاریک به طور حتم کارایی نخواهد داشت. به منظور بهتر شدن کیفیت عکس میتوان از مود سایه که در برخی دوربینها وجود دارد برای ایجاد یک عکس هنری و با کیفیت استفاده کرد.
منبع:http://itnewsway.ir
/س
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}