ماه بیرق‌های عزا و پیراهن‌های سیاه از راه رسیده است، ماه محرّم؛ ماهی در ابتدای ماه‌های قمری با روزهایی که سرشار از عطر کربلاست. محرّم امسال به خاطر فصل تابستان و فراغت از درس و مدرسه، بهتر و بیش‌تر از سال‌های پیش می‌توانید در مراسم عزادرای شرکت کنید؛ امّا یادتان باشد سینه‌زنان آقا عبدالله باید در رفتار و کردار بهترین باشند.
 
اگر روند مراسم یا رفتار بعضی از شرکت‌کنندگان در عزاداری مورد پسند شما نیست، سخت نگیرید؛ احترام کوچک و بزرگ را نگه دارید، به همه احترام بگذارید و در صورت نیاز به افراد کمک کنید.

در شلوغی وقتی می‌خواهید از بین مردم رد شوید، مشغول سینه‌زنی یا زنجیرزنی هستید، می‌خواهید بین دسته عزادار جایی برای خود باز کنید و... مراقب باشید موجب آزار دیگران نشوید.

در استفاده از ابزارهای صوتی، مراعات کنید؛ شاید فردی بیمار یا مسن در همسایگی مسجد یا تکیه باشد. مطمئن باشید اگر طبل و سنج را محکم بکوبید، نشانه‌ی احترام بیش‌تر به امام حسین علیه‌السلام نیست!

بعد از صرف نذری، زباله‌اش را روی زمین نریزید؛ حتّی در صورت امکان زباله‌های روی زمین را جمع کنید. به فکر پاکیزگی شهر و پاکبان‌ها باشید.

دختر یا پسر فرقی ندارد، حجاب خود را رعایت کنید؛ طوری لباس بپوشید که امام حسین پسند باشد. مدل موهای عجیب و غریب، لباس‌های کوتاه یا لخت شدن هنگام عزاداری در شأن مهمان امام حسین علیه‌السلام نیست.

گوش دادن به نوحه، سینه زدن، تکرار اشعار حسینی و... کار بدی نیست؛ امّا در روزهای محرّم کمی کتاب بخوانید و سخنرانی گوش دهید. عشق و علاقه به امام حسین علیه‌السلام باید با شناخت از زندگی و شخصیّت ایشان همراه باشد.

دوست دارید اوّل وقت و در همه‌ی مراسم‌ها شرکت کنید؟ اشکالی ندارد؛ امّا نماز اوّل وقت را فراموش نکنید. امام حسین علیه‌السلام تا نیمه‌ی شب هیئت ماندن را در صورتی که نماز صبح‌تان قضا شود، دوست ندارد.


منبع: مجله باران