نقشه شکوفایی، ماکت نوآوری
نقشه شکوفایی، ماکت نوآوری
نقشه شکوفایی، ماکت نوآوری
نويسنده: صدرا محمدی
هنگامی که میخواهند ساختمان بزرگی بسازند، قبل از ساختن، دو مرحله را طی میکنند: تهیه نقشه و طراحی ساختمان و ساختن ساختمان.
آیا ما برای زندگیمان، نقشه خوبی ترسیم میکنیم؟ آیا کمتر از یک ساختمان هستیم که هم نیاز به نقشه دارد و هم نیاز به ماکت؟ آیا با انسان شکوفا و جامعه بارور آشنا هستیم؟ در این نقشه شکوفایی از کجا باید آغاز شود؟ از انسان یا جامعه؟
در فرهنگ اسلامی و به ویژه فرهنگ شیعه، از نقشه کامل شکوفایی انسان، جامعه و هستی، سخن به میان آمده است، نقشهای که برای ما ترسیم شده، طرح یک دولت کریم و جوانمردانهای است که قرار است به دست شکوفاترین انسان، یعنی امام زمان(عج) شکل بگیرد.
حضرت مهدی(عج) امام شکوفاییهاست. ایشان با ایجاد شکوفایی، حکومتی زیبا و پویا پدید میآورد. نقشهای که برای ما ترسیم شده، سه بخش دارد. یک بخش آن مربوط به انسان و یک بخش دیگر آن مربوط به جامعه انسانی است. بخشی هم در مورد هستی و طبیعت است.
انسان رشد یافته میتواند جامعهای سالم و پویا بسازد. آن مرد فارسی را ببین! چه شد که به مقامی رسید که امام صادق(ع) به شیعیان گفت: «او سلمان محمدی است».
سلمان خود را شکوفا کرد و برای رسیدن به این مقام، مکاتب پوچ و گوناگون را تجربه کرد. او رشد خود و انسان را در ارتباط با پیامبر اسلام(ص) دید. او فهمید علت تغییرات و تحولات اجتماعی خود انسان است.
سلمانِ زمانِ پیامبر و سلمانهای ایرانی، همیشه مهمترین تحولها را در خود جستوجو و با زبان دل تلاوت میکنند: «ای خداوندی که دگرگونکننده قلبها و حالات من هستی، مرا به بهترین حالات متحول بفرما». اینها میدانند که «خداوند وضع هیچ اجتماعی را تغییر نمیدهد، مگر اینکه خود آنان در وضع خودشان دگرگونی ایجاد کنند». (سوره رعد، آیه1)
سلمان نمونه و ماکتی از انسان شکوفا بود. امام زمان(عج) قرار است بیاید و چنین آدمهایی را تربیت کند. شکوفایی انسان در جامعه مهدوی، دارای دو جنبه اصلی است:
در روایات سخن از گروه و قوم و سرزمینی به میان آمده که بیشترین نقش را در حکومت حضرت مهدی(عج) دارند. «گروهی از مردم در منطقه مشرق، زمینه حکومت حضرت مهدی(عج) را فراهم میکنند».
در روایات، این گروه کسانی جز نسل سلمان و ایرانیها نیستند و این سرزمین، سرزمینی جز ایران و منطقه فارس نیست.
تحولی که در هستی و محیط طبیعی در دوره دولت حضرت صورت میگیرد، محصول تغییری است که در انسان و جامعه شکل گرفته است. سنت خداوند بر این است که: «اگر مردم شهرها و سرزمینها ایمان آورده و پرهیزکار باشند، قطعاً برکاتی از آسمان و زمین بر ایشان میگشودیم.»
در روایات، توصیفهای گوناگونی درباره دگرگونیهای شگرف هست که در هستی پدید میآید. توصیفاتی چون نزول برکات از آسمان و زمین، فراوانی باران و آبادانی زمین، فراوانی کشتزارها، استخراج گنجها از زمین و بیآزاری حیوانات وحشی.
منبع:www.intizarmag.ir
/خ
آیا ما برای زندگیمان، نقشه خوبی ترسیم میکنیم؟ آیا کمتر از یک ساختمان هستیم که هم نیاز به نقشه دارد و هم نیاز به ماکت؟ آیا با انسان شکوفا و جامعه بارور آشنا هستیم؟ در این نقشه شکوفایی از کجا باید آغاز شود؟ از انسان یا جامعه؟
در فرهنگ اسلامی و به ویژه فرهنگ شیعه، از نقشه کامل شکوفایی انسان، جامعه و هستی، سخن به میان آمده است، نقشهای که برای ما ترسیم شده، طرح یک دولت کریم و جوانمردانهای است که قرار است به دست شکوفاترین انسان، یعنی امام زمان(عج) شکل بگیرد.
حضرت مهدی(عج) امام شکوفاییهاست. ایشان با ایجاد شکوفایی، حکومتی زیبا و پویا پدید میآورد. نقشهای که برای ما ترسیم شده، سه بخش دارد. یک بخش آن مربوط به انسان و یک بخش دیگر آن مربوط به جامعه انسانی است. بخشی هم در مورد هستی و طبیعت است.
انسان رشد یافته میتواند جامعهای سالم و پویا بسازد. آن مرد فارسی را ببین! چه شد که به مقامی رسید که امام صادق(ع) به شیعیان گفت: «او سلمان محمدی است».
سلمان خود را شکوفا کرد و برای رسیدن به این مقام، مکاتب پوچ و گوناگون را تجربه کرد. او رشد خود و انسان را در ارتباط با پیامبر اسلام(ص) دید. او فهمید علت تغییرات و تحولات اجتماعی خود انسان است.
سلمانِ زمانِ پیامبر و سلمانهای ایرانی، همیشه مهمترین تحولها را در خود جستوجو و با زبان دل تلاوت میکنند: «ای خداوندی که دگرگونکننده قلبها و حالات من هستی، مرا به بهترین حالات متحول بفرما». اینها میدانند که «خداوند وضع هیچ اجتماعی را تغییر نمیدهد، مگر اینکه خود آنان در وضع خودشان دگرگونی ایجاد کنند». (سوره رعد، آیه1)
سلمان نمونه و ماکتی از انسان شکوفا بود. امام زمان(عج) قرار است بیاید و چنین آدمهایی را تربیت کند. شکوفایی انسان در جامعه مهدوی، دارای دو جنبه اصلی است:
1. جنبه پرستش خدا و کامل شدن فضایل اخلاقی:
2. جنبه علمی و عقلی:
در روایات سخن از گروه و قوم و سرزمینی به میان آمده که بیشترین نقش را در حکومت حضرت مهدی(عج) دارند. «گروهی از مردم در منطقه مشرق، زمینه حکومت حضرت مهدی(عج) را فراهم میکنند».
در روایات، این گروه کسانی جز نسل سلمان و ایرانیها نیستند و این سرزمین، سرزمینی جز ایران و منطقه فارس نیست.
1. حضور دین در جامعه:
2. حضور عدالت در جامعه:
3. امنیت روانی در جامعه:
تحولی که در هستی و محیط طبیعی در دوره دولت حضرت صورت میگیرد، محصول تغییری است که در انسان و جامعه شکل گرفته است. سنت خداوند بر این است که: «اگر مردم شهرها و سرزمینها ایمان آورده و پرهیزکار باشند، قطعاً برکاتی از آسمان و زمین بر ایشان میگشودیم.»
در روایات، توصیفهای گوناگونی درباره دگرگونیهای شگرف هست که در هستی پدید میآید. توصیفاتی چون نزول برکات از آسمان و زمین، فراوانی باران و آبادانی زمین، فراوانی کشتزارها، استخراج گنجها از زمین و بیآزاری حیوانات وحشی.
منبع:www.intizarmag.ir
/خ
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}