آیا ویروس کرونا برای کودکان نیز خطرناک است؟

کرونا ویروس، بیماری واگیردار عصر جدید که در مدت چند ماه به سرعت در تمام جهان گسترش یافت و روز به روز آمار مبتلایان و مرگ و میر آن بیشتر می شود؛ از جمله عوارض شایع این بیماری تب، بی حالی و خستگی، سرفه ی خشک، تنگی نفس و سایر مشکلات تنفسی و ریوی است.

این بیماری با توجه به مدت زمان کوتاه نقل، ابتلا، دوره ی پنهان و بروز آن و البته عدم وجود واکسن و داروی درمانی به خصوصی موجب ایجاد ترس و وحشت در جهان شده است.

با توجه به همه گیر شدن این بیماری که باعث ایجاد ترس و نگرانی در مادران شده، هر نوع علائم خفیف شبیه به کرونا آنان را دچار ترس و وحشت می کند.

اگر چه این بیماری هنوز آنقدر جدید است که از تاثیر آن بر روی مادران باردار و کودکان اطلاعاتی در دسترس نیست، اما مانند بقیه بیماری ها ممکن است به همه سرایت کند، اما در نهایت امار کمتری در مورد ابتلای کودکان به آن گزارش شده است.1
 

نکاتی که باید قبل از هر چیزی بدانیم

هر علایم خفیف سرماخوردگی کرونا نیست. با دیدن هر نوع علائم سرفه، تب، بیحالی یا تنگی نفس نمی توان در مورد ابتلا به کرونا نتیجه گیری کرد. آرامش خود را حفظ کرده و پس از مشورت با پزشک متخصص در صورت ابتلا به کرونا نسبت به درمان اقدام نمایید.

قبل از هر چیزی بدانید ابتلا به کرونا در کودکان بسیار کمتر بوده و علائم کرونا در کودکان، معمولا بسیار خفیف تر و شدت کمتری خواهد داشت. معمولا تب به دمای بالاتر از حد معمول بدن گفته می شود؛ دمای بدن کودک را مرتب چک کنید. تب یعنی سیستم ایمنی کودک شما در حال مبارزه با یک التهاب یا عفونت درونی است.

دمای استاندارد بدنی برای یک کودک 37/8 درجه است، اگر دمای بدن کودک شما بالاتر از 38 درجه باشد می توان گفت تب دارد. بهترین راه برای بررسی دمای بدن کودک، دماسنج مقعدی و سنجش دما از طریق پیشانی است.

بدن کودکان معمولا پس از خواب بیدار شدن یا بعد از بازی کمی گرمتر و بی حال تر از حالت عادی است و اگر تبی دارد که او را از خواب روزانه یا بازی بازنمی دارد، یا از خوردن و نوشیدن غذا و مایعات ممانعت نمی کند؛ پس جای نگرانی وجود ندارد. در صورت وجود تب بالاتر از 38 درجه با پزشک مشورت کنید و خودسرانه از دادن داروهای تب بر به او خودداری کنید.

چون آمار ابتلای کودکان به کرونا کمتر است دلیل بر کم خطر بودن آنها نیست و باید مراقب آنها باشیم؛ زیرا در کنار مقاومت آنها نسبت به بیماری، می توانند ناقل این بیماری به خصوص برای سالخوردگان باشند.

تمرکز جامعه بر روی کرونا دلیلی بر جا انداختن روند بهداشتی و مراقبتی کودکان نیست. از بیماری های دیگر غافل نشویم و در صورت نداشتن علائم بیماری با مشورت پزشک روند واکسیناسیون کودک خود را ادامه دهیم.1
 

توصیه‌های احتیاطی برای خانم‌های باردار

پژوهشگران براساس مشاهدات خود رعایت نکات زیر را در ارتباط با ویروس کرونا و بارداری توصیه می‌کنند:

- اولیای امور باید خانم‌های باردار و نوزادان تازه متولد شده را در راهبردهایشان گروه در معرض خطر به شمار بیاورند و بر روی راه‌های مناسب برای پیشگیری و مدیریت عفونت کووید ـ ۱۹ در این گروه‌ها متمرکز شوند.

- لازم است مشاوره سلامت، غربالگری و فرآیندهای مراقبت از خانم‌های باردار تقویت شود.

- خانم‌های باردار باید به طور منظم معاینه شوند و از لباس محافظ استفاده کنند.

- نوزادان تازه متولد شده مادران مبتلا یا مشکوک به ابتلا به عفونت کووید ـ ۱۹ باید حداقل ۱۴ روز در بخش اختصاصی قرنطینه شوند.

- در چنین مواردی نوزادان نباید از شیر مادر تغذیه کنند.

- نوزادان مادران مبتلا تا زمانی که مادر مشکوک به عفونت کووید ـ ۱۹ است، نباید با مادر تماس نزدیک داشته باشند.2
 

والدین چگونه باید با کودکان‌شان درباره کرونا صحبت کنند؟

این متخصص کودکان اظهار کرد: همانطور که بحث در مورد این بیماری در جامعه گسترش می‌یابد، کودکان با شنیدن اخبار ناگوار ممکن است دچار اضطراب و نگرانی شدید شوند. بنابراین والدین باید با اطمینان بخشی به کودکان نقش مهمی پیرامون اخبار جعلی و خلاف واقع که به گوش کودکان می‌رسد، ایفا کنند.

بدیهی است که حجم انبوه مطالب منفی در مورد این بیماری می تواند باعث افزایش استرس در کودکان شود. بنابراین پدر و مادر باید توجه ویژه به آنچه از طریق رسانه ها یا فضای مجازی در دسترس کودک قرار می‌گیرد، داشته باشند.

والدین باید با کلامی ساده واقعیت‌های این بیماری را برای کودکان تشریح کرده و راهکارهای بهداشتی آسان را جهت پیشگیری از سرایت بیماری به کودکان آموزش دهند.

همچنین در ایام قرنطینه و تعطیلی مدارس پدر و مادر باید مدت زمان بیشتری را با فرزند خود سپری کرده و با گوش دادن به نقطه نظرات کودک، عشق و محبت بیشتری را به وی ابراز دارند.3
 

آیا کودکان باید از ماسک استفاده کنند؟

اگرچه استفاده از ماسک ممکن است برای گروه سنی اطفال مشکل باشد، اما برای پیشگیری از سرایت بیماری توصیه می‌شود کودکان بالای دو سال در صورت حضور ضروری در اماکن عمومی از ماسک استفاده کنند. باید توجه کرد که به دلیل خطر ایجاد خفگی، استفاده از ماسک در کودکان زیر دو سال توصیه نمی‌شود.

در صورت اجرای دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی و رعایت فاصله فیزیکی و عدم حضور در اماکن عمومی، امکان ابتلای کودکان به بیماری کرونا به حداقل رسیده و خانواده‌ها خواهند توانست با همدلی بحران ناشی از این بیماری مهلک را پشت سر گذارند.3
 

آیا مادر مبتلا به کرونا ویروس می تواند به شیردهی ادامه دهد؟

شیر مادر نقش بسیار کمرنگی از انتقال بیماری ها به خصوص بیماری های عفونی به کودک دارند. با توجه به اهمیت شیر مادر در تقویت قوای جسمی کودک، با رعایت نکات احتیاطی می توان همچنان شیردهی به کودک را ادامه داد؛ در صورت مشاهده علائم یا تایید بیماری تمامی نکات بهداشتی را رعایت کرده و با استفاده از ماسک و همچنین ضد عفونی کردن دستان خود می توانید به کودک خود شیر دهید.

در صورت رو به وخامت گذاشتن بیماری، با رعایت نکات بهداشتی می توانید از پمپاژ شیر و دادن آن با شیشه شیر یا قاشق به کودک نیز بهره ببرید.1
 

آیا مادری که آلوده به کرونا ویروس باشد، می‌تواند همچنان به نوازد خود شیر بدهد؟

 تمام مادران در مناطق آلوده و پرخطر که علائمی چون تب، سرفه یا تنگی نفس دارند، بایستی هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند و دستورالعمل‌هایی که پزشک یا کارمند بهداشت می‌دهند را رعایت کنند. با توجه به مزایای تغذیه با شیر مادر و نقش کمرنگ شیر مادر در انتقال ویروس‌های تنفسی، مادر می‌تواند ضمن رعایت کلیه راهکارهای احتیاطی لازم همچنان به شیردهی ادامه دهد.

درمورد مادرانی که علائم بیماری را دارند شیردهی مشکلی ندارد، مشروط بر این که به هنگام در آغوش گرفتن کودک و نزدیک بودن به کودک (ازجمله هنگام شیردهی) ماسک بزنند، دست‌ها را قبل و بعد تماس با کودک (ازجمله هنگام شیردهی) بشویند و سطوح آلوده را تمیز و ضدعفونی کنند – همانند همه مواردی که وقتی کسی مشکوک به COVID-19 و یا بیماریش تأیید شده باشد در تعامل با دیگران از جمله با کودکان بایستی انجام دهد.

اگر مادر به شدت بیمار باشد، بایستی وی را به دوشیدن شیر و دادن آن به کودک با فنجان تمیز و/یا قاشق تشویق کرد، و در تمامی این مراحل همان روش‌های جلوگیری از عفونت فوق‌ الذکر را نیز رعایت نماید.4

پینوشتها
1.www.mamanam.com
2.www.beytoote.com
3.www.asriran.com
4.www.unicef.org