ارزش تغذیه ای شاهی

مقدار مواد مغذی در 100 گرم شاهی خام به صورت زیر است:
 
انرژی 30 کیلوکالری
کربوهیدرات 5/5 گرم
فیبر غذایی 1/1 گرم
چربی  0/7 گرم
پروتئین 2/6  گرم
ویتامین A 346 میکروگرم
فولات 80 میکروگرم
ویتامین C 69 میلی گرم
کلسیم 81 میلی گرم
آهن 1/3  میلی گرم
{1}


 

خواص شاهی

شاهی از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتیگرم و نسبتا خشک است. برخی از مهمترین خواص شاهی در درمان بیماری ها شامل موارد زیر میگردد:

1. یکی از مهمترین خواص شاهی کمک به درمان و رفع کم خونی است. این سبزی سرشار از مقادیر قابل توجهی آهن و اسید فولیک بوده، بهترین داروی کم خونی است.

2. مصرف شاهی در تحریک و تقویت عضلات نقشی سودمند دارد.

3. کمک به تسریع هضم غذا، تحلیل باد، گاز و نفخ معده از خواص شاهی برای سلامت دستگاه گوارش است.

4. مصرف سبزی شاهی به کسانی که شن و سنگ کلیه و مثانه دارند یا مبتلا به امراض پوستی شده‌ اند یا مرض قند دارند یا درد گوش گرفته‌ اند توصیه شده است.

5. مصرف روزانه مقادیر کافی از شاهی در رژیم غذایی کودکان و نوجوانان، باعث افزایش فعالیت و نشاط در آنها شده، برای کودکان رنجور و بیحال بسیار مفید است.

6. شاهی دارای روغن‌ های مایع گوگرددار است که برای مخاط دستگاه تنفس مفید است. کمک به درمان سرماخوردگی همراه با سرفه و درمان برونشیت از خواص شاهی برای درمان این بیماری ها میباشد.

7. از دیگر خواص شاهی کمک به برطرف نمودن و درمان ناراحتی های کبد و کلیه است.

8. جویدن برگ‌ های تازه شاهی، لثه‌ ها را محکم می‌ کند و آنها را سالم نگه می‌ دارد.

9. مصرف شاهی برای درمان ضعف چشم مفید است. جالب است بدانید سبزی شاهی مملو از لوتئین، نوعی آنتی اکسیدان مفید برای چشم ها، است.

لوتئین به حفاظت از سلول های سالم چشم کمک می کند. بدن انسان به طور طبیعی قادر به تولید لوتئین مورد نیازش نیست به همین دلیل خوردن سبزی شاهی بسیار مهم است.

10. شاهی در تصفیه خون موثر بوده، از این رو از تصلب شرائین، افزایش فشار خون و اوره جلوگیری میکند.

11. تخم شاهی نیز دارای خواص درمانی فراوانی بوده، در طب سنتی از خواص تخم شاهی برای درمان برخی ناراحتی های دستگاه گوارش نظیر اسهال به ویژه اسهال خونی ورفع سوء هاضمه استفاده میشود.

12. به دلیل وجود ویتامین ث و ای در شاهی این گیاه خاصیت آنتی اکسیدانی فوق العاده در جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد دارد.

در نتیجه یک ماده ضد سرطانی می باشد. تحقیقات پژوهشگران نشان داده خواص شاهی، در کاهش اثرات مواد سرطانزایی نظیر دخانیات بسیار موثر است.

مصرف روزانه شاهی در افراد سیگاری میتواند در کاهش بروز سرطان ریه و سرطان پروستات تا حدودی کمک کننده باشد. {2}
 

شست‌ و شوی سبزی‌ ها را جدی بگیرید

نکته قابل توجه در مورد سبزی‌ ها شست‌ و شو و ضد عفونی کردن آنها از انواع میکروب‌ ها و انگل‌ها است، بنابراین هنگام تمیز کردن سبزی‌ ها حتما چهار مرحله گل‌ زدایی و پاک‌کردن، انگل‌ زدایی، میکروب‌ زدایی با محلول ضد عفونی‌ کننده مخصوص سبزی‌ ها که حاوی پرکلرین است و در داروخانه‌ ها و فروشگاه‌ ها به فروش می‌ رسد و مرحله آب‌ کشی پایانی را انجام دهید.

انجام بادقت این چهار مرحله در مورد سبزی‌ هایی که خام خورده می‌ شوند از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است.

بد نیست بدانید همه عوامل بیماری‌ زا با حرارت از بین نمی‌ رود بنابراین به صرف این‌ که سبزی پخته می‌ شود پس آلودگی‌ هایش هم از بین می‌ رود، شست‌ و شوی سبزی‌ ها را ناقص نگذارید. {3}


 

نکاتی درباره نحوه انتخاب و ذخیره شاهی

ممکن است بعد از آن تنوع فواید سلامتی که شاهی برای سلامتی بدن شما دارد، مصرف آن بسیار جالب باشد.

اما ممکن است شما هم تعجب کنید که چگونه می توانید شاهی خوب را در فروشگاه انتخاب کنید و چگونه می توانید آن را ذخیره کنید.

در اینجا نکاتی وجود دارد که باید آنها را ببینید تا بهترین شاهی را به دست آورید.

در حالی که در فروشگاه هستید، حتماً شاهی را انتخاب کنید که دارای برگ های رنگی تازه و ضخیم و سبز باشد.

هرچه رنگ برگ ها تیره تر باشد، کیفیت شاهی که می توانید بخرید بهتر است.

شاهی که دارای برگ های زرد است را خریداری نکنید.

بعد از خرید شاهی، باید آن را در آب فرو ببرید و بشویید تا هر نوع آلودگی از بین برود و همچنین، باید برگ های شاهی را که رنگ زرد دارند را از بین ببرید.

بعد از خرید می توانید آن را تا 3 روز در یخچال نگهداری کنید.

از طرف دیگر، می توانید شاهی را در یک لیوان آب ذخیره کنید تا مدت زمان نگهداری آن تا 5 روز پس از خرید افزایش یابد.

اما به یاد داشته باشید که هنوز هم باید آب را هر روز عوض کنید تا جایی که رنگ برگ ها شروع به تغییر کند.

طبع شاهی گرم و خشک است و مصلح آن کاسنی، خرفه، سرکه می باشد.
 

هشدارها و عوارض جانبی شاهی

اگرچه شاهی برای سلامتی شما فواید زیادی را به همراه خواهد داشت، اما عوارض و هشدارهای کمی در مورد آن وجود دارد که باید در مورد این گیاه آب دار در نظر بگیرید. در اینجا عوارض و هشدارهای جانبی در مورد شاهی ذکر شده است.
 
افرادی که از پرکاری تیروئید رنج می برند، باید از مصرف شاهی پرهیز خودداری کنند زیرا شاهی مقادیر زیادی ید دارد. اما در صورت اصرار بر مصرف آن، ابتدا باید با پزشک خود صحبت کنید.

همچنین به افرادی که از التهاب مثانه رنج می برند، توصیه می شود از مصرف شاهی پرهیز کنند، زیرا شاهی می تواند اثرات درد مثانه را القا کند.

مصرف بیش از حد شاهی نیز توصیه نمی شود زیرا مصرف زیاد این گیاه به دلیل دارا بودن خاصیت ادرار آور قوی، باعث ایجاد سیستیت می شود.

برای افرادی که مصرف کننده داروهای رقیق کننده خون هستند، مهم است که به طور ناگهانی غذاهای کم و بیش غذاهای حاوی ویتامین K را شروع نکنند، که در لخته شدن خون نقش مهمی دارد.

در صورت نگهداری، آب سبزیجات حاوی نیترات ممکن است باکتری هایی را که نیترات را به نیتریت تبدیل کرده و آب آن را آلوده می کنند، جمع کند.

مقادیر بالای نیتریت در صورت مصرف می تواند بالقوه مضر باشد. دریافت بسیار زیاد از سبزیجات صلیبی مشخص شده است که باعث کاهش عملکرد هورمون تیروئید در حیوانات می شود. بهتر است رژیم غذایی متنوع و مختلف بخورید به جای اینکه روی غذاهای فردی متمرکز شوید زیرا مهم سلامتی است. {4}

پی نوشت:
1.www.article.tebyan.net
2.www.vista.ir
3.www.afkarnews.com
4.www.namnak.com