29 دی 1388 / 3 صفر المظفر 1431 / 19 ژانویه 2010
29 دی 1388 / 3 صفر المظفر 1431 / 19 ژانویه 2010
29 دی 1388 / 3 صفر المظفر 1431 / 19 ژانویه 2010 |
|
در پي تهاجم چند صد مرد مسلح عراقي به پاسگاههاي مرزي اطراف قصر شيرين دولت ايران يادداشت اعتراضي تسليم مرزبانان عراقي كرد. شايان توجه است كه اين واقعه ماهها قبل از شروع رسمي جنگ تحميلي عراق عليه نظام جمهوري اسلامي ايران روي داد. |
|
آيتاللَّه سيدمحمد حجّت كوهكمرهاي در سال 1271ش (1310 ق) در تبريز به دنيا آمد. پدر ايشان آيتاللَّه سيدعلي از مراجع معروف و معاصر شيخ مرتضي انصاري بود. ايشان پس از تحصيل مقدمات در تبريز راهي نجف اشرف گرديد و از محضر آيات عظام سيد محمدكاظم يزدي، ميرزا حبيباللَّه رشتي، شيخ الشريعه اصفهاني، ميرزاي ناييني و آقاضياءالدين عراقي استفاده نمود. ايشان سپس راهي قم گرديد و از درس آيتاللَّه شيخ عبدالكريم حائري يزدي بهره برد و مورد توجه و لطف استاد قرار گرفت، به طوري كه وي را به عنوان يكي از دو وصي شرعي خود انتخاب نمود. آيتاللَّه حجت در فن رجال و درايه تخصص فراواني داشت و از علماي بزرگ، اجازه روايت اخذ كرده بود. ايشان پس از درگذشت آيتاللَّه حائري، زعامت اجرايي و علمي حوزه را با همكاري دو تن از بزرگان معاصرش به دوش كشيد و به تأليف و تدريس خود ادامه داد. سرانجام اين عالم رباني در 29 دي 1331ش (3 جماديالاولي 1372ق) در 60 سالگي رحلت كرد و در مدرسه حجتيه قم مدفون گشت. |
|
آيتاللَّه سيد احمد موسوي خوانساري در سال 1269ش (1309 ق) در خوانسار به دنيا آمد. وي در كودكي پدر را از دست داد و از آن پس تحت سرپرستي برادر بزرگش قرار گرفت. ايشان پس از طي مقدمات در زادگاه خود، راهي اصفهان و نجفاشرف گرديد و از محضر استادان نامداري همچون: آخوند خراساني، سيد محمدكاظم يزدي، ميرزاي ناييني و آقاضياء عراقي استفاده كرد. ايشان همچنين در اراك نيز از آيتاللَّه حائري يزدي كسب فيض نمود. آيت اللَّه خوانساري از آن پس به تدريس همت گماشت و مدتي بعد درس خارج فقه و اصول خود را داير ساخت. وي در سال 1329ش، به درخواست مردم تهران به آن شهر عزيمت نمود و در مسجد حاج سيد عزيزاللَّه بازار تهران، به اقامه نماز جماعت مشغول گرديد. آيتاللَّه خوانساري از عالماني است كه همزمان با خروش مقدس امام خميني عليه رژيم طاغوت، همواره از آن حضرت پشتيباني ميكرد و از هر اقدامي براي پيشبرد اهداف انقلاب كوتاهي نميكرد. حضور ايشان در پايتخت علاوه بر روحيه دادن به انقلابيون، باعث برخورد محتاطانهتر رژيم با مردم ميگرديد. در محضر درس اين فقيه نستوه، عالمان نامداري چون حضرات آيات: شهيد مرتضي مطهري، امام موسي صدر، سيد رضا صدر و جلال طاهر شمس پرورش يافتند. آيتاللَّه خوانساري در طول عمر با بركت خود، آثار فراوان عمراني و علمي از خود برجاي گذاشت كه بخش عمدهاي از آن، شامل آثار علمي و تاليفات آن فقيه بزرگوار ميباشد. شرح مختصر نافع، حاشيه بر عروة الوثقي و العقايد حقه و... از آن جملهاند. ايشان از صدقات جاريه به ساخت مساجد و مدارس و حسينيهها و درمانگاهها همت گماشت و منشأ خدمات خير گرديد. آيتاللَّه خوانساري سرانجام در 29 دي 27 ( 1363 ربيعالثاني 1405ق) در 94 سالگي رحلت كرد و در حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها) به خاك سپرده شد. |
|
|
سيد احمد اديب پيشاوري حكيم ، اديب و شاعرگرانقدرقرن اخير درتهران درگذشت. او درپيشاور پاكستان متولد شد و تحصيلاتش را درغزنين، خراسان و سبزواربه پايان رساند. اديب پيشاوري ازشاگردان حاج ملا هادي سبزواري بود و مراتب عالي فلسفه را ازوي آموخت. سپس به مطالعه كتابهاي ادبي و سرودن شعرپرداخت. |
|
سيده نفيسه، دختر حسن بن زيد بن حسن بن علي بن ابيطالب همسر اسحاق مُؤْتَمَن و از زنان محدّثه ميباشد. او در سال 145 ق درمكه متولد شد و در مصر اقامت گزيد. پس از وفات شافعي، عالم بزرگ مسلمان، جنازهاش را به خانهي آن بانوي مجلّله برده و در آنجا نماز خواندند. سيده نفيسه در مصر دار فاني را وداع گفت و مقبرهاش زيارتگاه گرديد. |
: محمد بن عبداللَّه مشهور به حاكم نيشابوري از بزرگان محدثين و فقها و مورخين اسلام است. معروف است كه وي با دو هزارتن از مشايخ در بلاد مختلف ديدار و مباحثه كرده و از آنان حديث شنيده است. ابوعبداللَّه در سال 359 ق قاضي نيشابور شد و در نزد شاهان آلبويه و ساماني حرمت و تقرب داشت. كتاب معروف او در حديث "المُسْتَدْرَكُ بَيْنَ الصحيحين" است. كتاب تاريخ نيشابور يا تاريخ علماي نيشابور از تأليفات ديگر اوست. |
|
از اوايل قرن هشتم ميلادي برابر با اواخر اولين قرن هجري، مسلمانان كه بيش از نيم قرن از حكومتشان در جنوب غربي آسيا و شمال افريقا ميگذشت به اسپانيا لشكركشي كردند و آن را ضميمه حكومت اسلامي نمودند. در طول صدها سال حكومت مسلمانان در اسپانيا كه به اندلس شهرت يافته بود، مراكز متعدد فرهنگي و اقتصادي به وجود آمده و شهرهاي فراواني ساخته و تجديد بنا شد. در اواخر قرن پانزدهم ميلادي، اندلس دستخوش موج عظيمي از حملات پي در پي مسيحيان گرديد و قلمرو مسلمانان، در شرق و غرب، يكي پس از ديگري به دست مسيحيان افتاد. در طي حملات بعدي، بسياري از شهرهاي غربي به تصرف مهاجمان مسيحي درآمد و از آن پس، اوضاع اندلس رو به پريشاني نهاد. حملات سنگين مسيحيان باعث تضعيف بيشتر قواي مسلمانان و كاهش قدرت آنان گرديد و مسيحيان را در تصرف ديگر شهرهاي اندلس، مصممتر ساخت. پس از چندي پرتغاليها سرزمينهاي جنوب غربي را مورد تجاوز قرار داده و علي رغم تحمل تلفات فراوان، با تصرف نقاط مختلف اندلس شامل قرطبه و اِشبيليه، آخرين ضربات را بر پيكر اندلس وارد آوردند. هنوز مدت زيادي از اين تجاوزات نگذشته بود كه تمام شهرهاي اسلامي اندلس در شمال، غرب و شرق به دست مسيحيان افتاد و از فرمانروايى پهناور و مقتدر مسلمانان در اندلس، جز غرناطه در جنوب و چند شهر كوچك، ديگر چيزي باقي نماند. سرانجام مهاجمان مسيحي با حملهاي وسيع و پس از 9 ماه محاصره، شهر غرناطه، آخرين پايگاه مسلمانان در اندلس را كه در دوران شكوفايى تمدن اسلامي در طي چندين قرن به عنوان مهد اين تمدن به شمار ميرفت، در 19 ژانويه 1492م تصرف كردند و به اين ترتيب اندلس پس از حدود 800 سال به طور كلي از دست مسلمانان خارج شد. مسلمانان در هنگام حكومت خود در اندلس، در نشر فرهنگ و تمدن اسلامي كوشيدند و تمدني درخشان با شهرهاي آباد، كشاورزي، صنايع و معماري پرشكوه به وجود آوردند. بدين وسيله بود كه تمدن اسلامي و قسمت مهمي از علم و ادب يونان از طريق اسپانيا به اروپاي غربي انتقال يافت. و از ميان مسلمانان اندلس، دانشمندان بزرگي در علوم گوناگون ظاهر شدند و در بسط تمدن اسلامي كمك شاياني كردند. |
ميشل عفلق پايهگذار حزب بعث در 19 ژانويه 1910م در دمشق و در يك خانواده مسيحي به دنيا آمد. وي در 18 سالگي براي ادامه تحصيل عازم فرانسه شد و از دانشگاه سوربُن اين كشور فارغ التحصيل گرديد. عفلق در سال 1933م به همراه يكي از دوستانش هسته اوليه يك سازمان سياسي تشكيلاتي با هدف اتحاد همه احزاب و تشكيلات سياسي موجود در كشورهاي عربي را بنيان نهاد. آنان با اين هدف، در سال 1941م سازمان الاحياء العربي را بنيانگذاري كردند و سپس روزنامه البعث را كه ارگان اين حزب بود، تأسيس كردند. عفلق نيز در اولين كنگره عمومي حزب بعث در سال 1947م به دبير كلي اين حزب انتخاب شد و با حمايت از طرح وحدت سياسي سوريه و مصر، به عنوان يك چهره برجسته سياسي مطرح گرديد. وي طي سفري به بغداد، حمايت خود را از كودتاي عبدالكريم قاسم در براندازي حكومت سلطنتي اعلام نمود و جاي پايى نيز در عراق براي خود باز كرد. عفلق طي زمينهسازي سياسي جهت كودتاي آرام احمد حسن البكر در سال 1968، از دمشق به بغداد آمد و از آن تاريخ تا زمان مرگ خود به عنوان مغز متفكر حزب بعث عراق باقي ماند. ميشل عفلق مدافع سرسخت انديشه پان عربيسم و ناسيوناليسم عربي بود و انديشه سلطه بر كل جهان عرب كه توسط حكومتهاي بعثي عراق ابراز شد از خميرمايههاي ذهني ميشل عفلق ناشي ميگرديد. ميشل عفلق سرانجام در 24 ژوئن 1989م در 79 سالگي بر اثر بيماري در پاريس جان سپرد. |
|
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}