گیلاس ( Cherry) :

دارای ویتامینهای A,B,C,D است . دارای مواد منیزیم ، کلسیم و آهن زیاد می باشد . گیلاس سینه را نرم و معده را ضد عفونی می کند ، برای یبوست مناسب می باشد . ضد بیماری قند و چاقی می باشد برای مبتلایان به روماتیسم و درد مفاصل میوه مفیدی است .

برگهای درخت گیلاس در دفع گاز شکم و ضد کم خونی موثر می باشد . این میوه مسکن اعصاب ، ملین و پاک کننده خون بوده و معده را تمیز می نماید در ضمن برای سوء هاضمه بسیار مناسب می باشد .

خواص دم گیلاس : به عنوان مثال در بیماریهای مجاری ادرار و کم کردن اسیدهای صفراوی به کار می رود .
 

توت سفید ( Mulberry) :

این میوه شیرین مقوی و دارای مواد چربی و املاح می باشد . قند آن برای بیماران قندی مفید بوده و برای التهاب مخاط دهان و تورم لثه ها مفید می باشد . چاق کننده ، نرم کننده سینه ، رفع سرفه و آسم و موثر در استسقاء و رماتیسم می باشد . این میوه دارای ویتامینهای C,B,A می باشد .
 

توت سیاه :

دارای ویتامینهای B,C می باشد . ترش مزه و صفرا آور است و برای ورم دهان و حلق داروی مناسب می باشد . این میوه ملین مسمل بوده و از آن برای رفع گلو درد و التهاب مخاط دهان استفاده می کنند در ضمن پایین آورنده ی قند خون نیز می باشد .
 

خیار ( Cucumber ) :

دارای ویتامینهای A,B,C بوده و برای تب های صفرا و یرقان مفید می باشد از چین و چروک پوست جلوگیری می نماید به صورتی که برشهای گرد خیار را روی صورت گذاشته و مدتی به همان حال نگه دارند . برای بیماران قند مناسب بوده و برای رفع یبوست مصرف دارد . پوست خیار به خاطر دارا بودن مقدار فراوان کلرومیتل و ویتامین C موجب ازدیاد خود و تقویت عضله قلب می گردد به همین دلیل خیارهای کوچک را انتخاب و با پوست بخورید . کسانی که ناراحتی معده دارند بهتر است این میوه را با نمک میل کنند .
 

زرد آلو(Apricot )

این میوه دارای 81 تا 84 درصد آب،8 تا 12 درصد قند ،حاوی ویتامینهای
C،B،Aو املاحی مانند آهن،سدیم و قند می باشد .زرد آلو به دلیل داشتن ویتامین Bموجب تعادل دستگاه عصبی بدن می گردد .در موارد کم خونی ،اختلالات یا افسردگیهای روانی و گرفتگی صدا تجویز می شود زرد آلو سر شار از آهن بوده و در استحکام و ساختمان استخوان بندی و بافته های بدن کودکان ،نقش عمده ای را می تواند به عهده بگیرد .برای اشخاصی که از کبد ضعیف می نالد نباید در مصرف زرد آلو افراط کنند. همچنین اشخاصی که معده حساس و دستگاه گوارش مریض دارند توصیه نمی گردد برگه زرد آلو حاوی ویتامین Dبوده و برای تقویت دندان واستخوان مفید می باشد .همچنین اگر در آب خیس شود یبوست را برطرف می کند.
 

توت فرنگی ( Strawberry ) :

این میوه سرشار از ویتامینهای A,B,C قند می باشد . فشار خون را تنظیم و قوای عمومی بدن را تقویت می کند . برای رفع لکه های صورت مناسب است . توت فرنگی به دلیل سرشار بودن از ویتامین C اثر اسکوربوت قوی دارد با مصرف آن عناصری مانند کلسیم ، آهن و فسفر قابل جذب می شود . بی اندازه مقوی ، خنک و ادرارآور و تصفیه کننده خون می باشد . رو ی مفاصل اثرخوبی داشته و برای بیماران قندی بی ضرر می باشد عمر انسان را طولانی کرده و از بروز سرطان و فشارخون جلوگیری می کند .

بیشتر بخوانید:

منبع: ماهنامه ی بین المللی هنر پارسی ،شماره17