وضعیت مادران در هفته پنجم بارداری

علائم بارداری در افراد مختلف می‌تواند بسیار متفاوت باشد. با این حال بر اساس تغییرات هورمونی که در بدن مادر اتفاق می‌افتد می‌توان بروز برخی علائم را در اکثر مادران مشاهده کرد. برای مثال در هفته پنجم بارداری افزایش هورمون‌های hCG و پروژسترون می‌تواند منجر به تجربه علائمی نظیر موارد زیر شود.

افزایش تعداد دفعات ادرار

افزایش حساسیت حس بویایی

احساس دردهای شکمی

لکه بینی

احساس خستگی مفرط

ایجاد تغییراتی در سینه‌ها

احساس ویار نسبت به مواد غذایی مختلف

یبوست از علائم هفته پنجم بارداری

افزایش ترشحات واژن

تغییرات خلقی برای مثال احساس زودرنجی و ناراحتی مفرط و تجربه حالاتی نظیر آنچه که در دوران پیش از قاعدگی تجربه می‌شود.1
 

وضعیت جنین در هفته پنجم بارداری

هرچند که دوست دارید در این هفته کودکتان را ببینید اما پیشنهاد می‌کنم فعلاً از دیدن عکس بازیگر رو به رویتان خودداری کنید. او این روزها در حال گریم است. به شما پیشنهاد می‌کنم از دیدن او صرف‌نظر کنید و بگذارید تا کمی بیشتر رشد کند. او الان شبیه یک بچه قورباغه است. ناراحت شدید؟!

خوب ناراحتی ندارد، حرف C  انگلیسی را در نظر بگیرید دقیقاً همین شکلی است با یک سر، دم و یک بدنه شبیه به این حرف. می‌خندید؟  اما اگر نگاهی به نان بیندازید بیشتر هم خنده‌یتان می‌گیرد؛ او همین حالا به اندازه یک دانه کنجد است و اندازه‌اش حدود 2 میلی‌متر است. ضربان قلب این دانه کنجد را می‌توانید در این هفته یا هفته بعد بشنوید.

بگذارید ببینیم او تا چه اندازه رشد کرده است. رویان اکنون از سه لایه تشکیل شده که لایه خارجی؛ مغز، نخاع،  پوست و مو را تشکیل میدهد، لایه میانی؛ قلب، سیستم گردش خون، استخوان، عضله، کلیه و سیستم تناسلی را تشکیل میدهد و لایه داخلی روده‌ها، کبد، پانکراس و مثانه را می‌سازد.

 بنابراین در این هفته این موجود کوچک در حال تغییر قیافه است و سلول‌های بدن او در حال ساخت اندام‌های مهم او مثل کبد، کلیه و سیستم عصبی هستند. به تدریج با رشد این سیستم قسمت‌های نخاع، مغز و ستون فقرات هم شکل می‌گیرد. خوب به نظر می‌رسد که رویان در این دو هفته اخیر گریم زیادی داشته حالا این توده سلولی دارای پوست، مو، ناخن و غده‌های سینه است.
 
قلب او همراه با دستگاه گردش هم به تدریج شکل می‌گیرد. جنین شما سالم و سلامت است. غذا و اکسیژنش را دوست مهربانش، جفت به او می‌رساند و جای نگرانی نیست. البته به شما بگوییم این فرایندی است که طی 2 یا 3 هفته به تدریج شکل می‌گیرد و این‌گونه نیست که شما تصور کنید رویان در آخر هفته لزوماً یک مرحله را به پایان رسانده و وارد مرحله بعد شده است. بلکه این مراحل به هم پیوسته است و برای هر کدام نمی‌توان زمان دقیقی مطرح کرد.

قد:0.3 سانتی متر

وزن: 0 گرم.2
 

مراقبت پزشکی هفتۀ پنجم

در صورت مثبت بودن تست بارداری خانگی شما، اگر تا هفتۀ پنجم بارداری هنوز اولین وقت ملاقات با پزشک خود را نداشته‌اید، باید برای اولین ملاقات دورۀ بارداری با پزشکتان برنامه‌ریزی کنید. پزشک یک آزمایش خون برای تأیید بارداری درخواست می‌کند و پس از آن مراقبت‌های پزشکی شما آغاز خواهد شد.

رفتن به جلسات معاینات پزشکی سه ماهۀ اول بارداری برای داشتن یک بارداری سالم ضروری است. پزشک به شما می‌گوید که چه اقداماتی را برای حفظ سلامت کودک خود در طول این نه ماه انجام دهید. یکی از این اقدامات مصرف ویتامین‌هاست که باید حتماً زیر نظر پزشک انجام شود.3
 

توصیه‌هایی برای مادران در هفته پنجم بارداری

برای اینکه بتوانید دوران بارداری سالمی را تجربه کنید توجه به نکات زیر می‌تواند برای شما سودمند باشد.
 
مراجعه به پزشک از توصیه‌های لازم در هفته پنجم بارداری
اگر تازه متوجه بارداری خود شده‌اید، اولین کاری که لازم است انجام دهید این است که به یک پزشک زنان مراجعه کنید تا در طول دوران بارداری تحت نظر او قرار بگیرید. پزشک در هر نوبت از مراجعه چکاپ های سلامتی لازم را انجام خواهد داد و وضعیت جنین را زیر نظر خواهد گرفت.
 
دریافت ویتامین‌های موردنیاز دوران بارداری در هفته پنجم بارداری
دریافت برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی در دوران بارداری به خصوص در هفته‌های اول از اهمیت بسزایی برخوردار است. از جمله این موارد می‌توان به فولیک اسید اشاره کرد. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف مقادیر کافی فولیک اسید در اوایل بارداری می‌تواند از نقایص تولد پیشگیری کند.

از جمله دیگر مواد مورد نیاز در این زمان می‌توان به امگا 3 و ویتامین D اشاره کرد. دریافت این مواد برای رشد مغز و چشم کودک از اهمیت بسزایی برخوردار است.

همچنین اگر بتوانید به میزان کافی مواد معدنی و ویتامین‌ها را مصرف کنید، به روند تولید شیر خود نیز کمک کرده و اجازه می‌دهید که این شیر حاوی مواد مغذی موردنیاز برای کودک باشد.
 
قطع مصرف سیگار، الکل و داروهای غیر مجاز
مصرف سیگار،الکل و برخی از داروها در دوران بارداری توصیه نمی‌شود چرا که می‌توانند در روند رشد جنین اخلال ایجاد کنند و خطرهای مرتبط با بارداری را افزایش دهند در صورتی که از قبل داروی خاصی مصرف می‌کردید در دوران بارداری حتماً در مورد آن با پزشک خود مشورت کنید تا بتوانید در صورت مضر بودن آن برای کودک دارو را قطع کرده و جایگزین دیگری برای آن پیدا کنید.
 
داشتن برنامه غذایی مناسب
در این زمان بهتر است بیشتر به فکر سبک غذا خوردن خود باشید و تلاش کنید تا برنامه غذایی سالمی داشته باشید. به این منظور غذاهای سالمی نظیر مانند میوه، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین‌های بدون چربی، لوبیا، آجیل و لبنیات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مصرف این مواد غذایی به حفظ سلامت جنین کمک بسیاری می‌کند.1
 

تغذیه در هفته پنجم بارداری

بارداری فرصتی است تا به طور دقیق مواد غذایی مصرفی خود را مورد بررسی قرار دهید زیرا انتخاب شما هم بر بدن شما و هم بر کودکتان تاثیر خواهد گذاشت.
 
یک رژیم غذایی متعادل را در پیش گیرید.

به خاطر بسپارید که رژیم غذایی متعادل به معنی خوردن یک نوع غذا نیست. شما باید غذاهای متفاوتی را برای دریافت مواد مورد نیاز بدنتان، مصرف کنید. برای یک برنامه غذایی مناسب، به خصوص در طول بارداری و شیردهی، با پزشک خود مشورت کنید.

حال زمان آن است که بدن خود را هیدراته کنید و مقدار زیادی آب بنوشید. شما همچنین می‌توانید شیر، آب میوهای 100 % طبیعی یا اسموتی میوه‌ای کم چرب مصرف کنید.

به محض آگاهی از بارداری خود، باید مصرف روزانه ویتامین و مواد معدنی را آغاز کنید.

 به جای نان سفید، نان سبوس دار مصرف کنید. با این روش فیبر بیشتر و به همان نسبت منیزیم و کرومیوم بیشتری را به رژیم غذایی خود راه می‌دهید. به علاوه زینک، روی، ویتامین ای و ویتامین ب6 خود را فراهم می‌کنید.

 غلات سبوس دار مانند برنج قهوه‌ای، ماکارونی و نان سبوس دار مصرف کنید.2
 

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ پنجم

با این که لکه‌بینی و خونریزی خفیف در سه ماهۀ اول بارداری علامت رایجی است، اما پس از مشاهدۀ هر گونه خونریزی شدید و غیرمعمول به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید.

برخی از خونریزی‌ها ممکن است علامت سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم باشد. در صورت دیدن هر یک از نشانه‌های زیر، لازم است سریع‌تر به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید:

انقباض و دردهای شدید پایین شکم

خونریزی واژینال یا لکه‌بینی

خروج بافت از واژن

درد یا حساسیت در ناحیۀ شکم یا لگن

درد در شانه‌ها

نبض ضعیف، تپش قلب یا غش.3

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.beytoote.com
3.www.madarsho.com