تعریف هیستری

در جریان این بیماری، فرد علائم خاصی را نشان می‌دهد که ظاهرا برای آن‌ها علل جسمانی واضحی وجود ندارد. این علائم بسیار گسترده‌اند ولی معمولا اختلالات حسی- عصبی را شامل می‌شوند. مثلا فرد بی حسی و لمس شدن یک عضو بدن، نابینایی، ناشنوایی، ناتوانی در راه رفتن و موارد دیگری را نشان می‌دهد، در حالی که علت عضوی برای آن وجود ندارد. در واقع هیستری نوعی از اختلالات اضطرابی است و با اضطراب ارتباط دارد.1
 

هیستری در گذر تاریخ

هیستری (Hysteria) کلمه‌ای‌ست که اصولا در مورد زنان و از دوران یونان باستان به کار می‌رود. هیستری در واقع به رحم سرگردان گفته می‌شده و عقیده بر این بوده که هیستری ناشی از حرکات خاص رحم زنان است. در واقع از دیرباز حرکات غیر طبیعی رحم را موجب به وجود آمدن مجموعه‌ای از نشانه‌های خاص جسمانی و روان می‌دانسته‌اند.

هیستری در بین مردم به منظور عصبی بودن به خاطر فشار روانی کاربرد دارد. در واقع از منظر معنایی و تاریخچه هیستری کاربردی نا به جاست. مثلا گفتن کلمه خنده هیستریک به معنی این می‌باشد که فرد به خاطر فشار روانی در موقعیتی که نامناسب است، می‌خندد. ولیکن منظور از عصبی در اختلال هیستری ارتباط بیماری با سیستم عصبی مرکزی یا محیطی بدن می‌باشد.1
 

علت بروز بیماری اختلال تبدیلی چیست؟

در حالیکه دلیل اصلی بروز بیماری اختلال تبدیلی همچنان توسط محققان و روانشناسان در حال بررسی است، اما می‌توان گفت که بروز اختلال همچون روشی است که ذهن برای پاسخ به مشکلات احساسی و روانی ارائه می دهد. این مشکل اغلب مصادف می‌شود با تجربه‌ی فشارهای عصبی و عاطفی که فرد تحمل می‌کند. علاوه بر این ممکن است در اثر اختلالات روانی دیگر نیز این بیماری خود را بروز دهد و به صورت ناگهانی بر روی بدن فرد اثر گذارد.

احتمال بروز بیماری اختلال تبدیلی در زنان بیشتر از مردان است. این احتمال ممکن است در زنان به دوبرابر بیشتر از مردان برسد. علاوه بر این احتمال این بیماری برای افرادی که دردهای عاطفی را تجربه کرده‌اند نیز ممکن است بیشتر باشد. علاوه بر این آن دسته از افرادی که کمتر در مورد احساسات و مشکلات عاطفی خود صحبت می‌کنند، محتمل‌تر است که دچار این اختلال شوند.

گاهی اوقات علائم فیزیکی ممکن است به درمان برخی درگیری‌های داخلی کمک کند. برای مثال هنگامی که شما با تمایل شدید به آسیب زدن به شخصی با او مبارزه می‌کنید. ممکن است بیماری اختلال تبدیلی موجب فلج شدن شما شده و عمل به چنین تمایلی غیرممکن به نظر برسد.2
 

نشانه‌ها و علائم ابتلا به بیماری هیستری

معمولا نشانه‌هایی که از فرد مبتلا به بیماری هیستری سر می‌زند، جسمانی است و مربوط به شرایط جسمی فرد می‌شود. این بیماران اغلب تمایل شدیدی به انجام ندادن یا انجام دادن بعضی کارها دارند و معمولا تمایل دارند تا از آنها محافظت شود.

علائمی که ممکن است این بیماری به صورت‌های مختلف در افراد مبتلا بروز دهد، در بسیاری از موارد شامل گزینه‌های زیر است:

بروز احساس درد یا بیماری ساختگی در بعضی از قسمت‌های بدن به صورت مکرر و بدون هیچ دلیل

ضعیف شدن قدرت تکلم و حتی کاهش حس بویایی در بیماری هیستریک تا حدودی دیده می‌شود

عدم توانایی در کنترل برخی از حرکت‌ها مانند لرزش، تشنج کاذب، حرکات پرتابی و فلج ناگهانی

توجیه‌پذیری بسیار کم و عدم درک مسائل منطقی

داشتن استرس و انتقال آن به سایر افراد.3
 

شیوع Hysteria

هیستری همان طور که گفته شد بیماری‌ای مختص زنان دانسته می‌شد ولی تدریجا با مشخص شدن ملاک‌های دقیق برای آن، بین مردان هم مواردی دیده شد. ولی در واقع این اختلال در میان زنان بیشتر از مردان دیده شده است.1
 

چگونه می‌توان بیماری اختلال تبدیلی را تشخیص داد؟

هیچ گونه تست و آزمایش مشخصی برای تشخیص این بیماری وجود ندارد، چرا که علت این بیماری نیز تا حدود زیادی برای پزشکان ناشناخته است. تنها راه تشخیص این بیماری حذف عوامل دیگر است. بدین صورت که پزشک پس از انجام آزمایش‌های لازم برای تشخیص بیماری‌های دیگر و رد آن‌ها، ممکن است از شما سوال کند که آیا اخیرا تجربه‌ی احساسی و یا اضطرابی سختی را داشته‌اید؟

برای اینکه پزشک بتواند با اطمینان تشخیص دهد که شما دچار بیماری اختلال تبدیلی شده‌اید بایستی استانداردهای لازم تایید شده توسط انجمن روانشناسان را داشته باشید:

آن‌ها بر حرکت و یا حواس شما اثر می‌گذارند به شکلی که قادر نیستید آن‌ها را کنترل کنید.

آن‌ها می‌تواند به یک رویداد استرس‌زا مرتبط باشند، اما لزومی هم ندارد که ارتباط داشته باشد.

شما وانمود نمی‌کنید و درباره‌ی آن‌ها دروغ نمی‌گویید.

آن‌ها را نمی‌توان با هیچ شرایط دیگر درمانی و رفتاری توجیه کرد.

آن‌ها ممکن است موجب استرس شما در محیط کار و فضاهای اجتماعی شوند.

آن‌ها به علت مشکل روانی دیگری به وجود نیامده‌اند.2
 

درمان اختلال تبدیلی

آزمایش دقیقی برای تشخیص این بیماری وجود ندارد و اغلب برای تشخیص بهتر، باید به پزشک مراجعه کرد تا دلایل به صورت کامل بررسی شوند.

با تشخیص این بیماری، پزشک راه‌های درمانی اصولی را برای بیمار پیش خواهد گرفت. اغلب برای درمان از داروهای کنترل کننده استفاده می‌شود. به غیر از درمان‌های دارویی، برای بهبود سریع‌تر می‌توان از راهکارهای زیر طبق صلاح‌دید پزشک کمک گرفت:

مشاوره مکرر و گفتار درمانی برای بیماری هیستریک

درمان‌های حرفه‌ای فیزیکی

مدیتیشن و راهکارهای مناسب برای غلبه بر استرس و اضطراب

نظم در زندگی و ایجاد انگیزه با داشتن رژیم غذایی درست، فعالیت بدنی مناسب و بالا بردن اعتماد به نفس.3
 

پیشگیری از اختلال تبدیلی

علائم بیماری اختلال تبدیلی ممکن است از چند روز تا چند هفته در بدن شما باقی بمانند. گاهی اوقات این علائم به همان شکلی که به صورت ناگهانی در بدنتان ظاهر شده بودند، به همان شکل نیز ناپدید می‌شوند. اما بیشتر اوقات ممکن است اگر آن‌ها را درمان نکنید باقی مانده و اثرات آن‌ها را بر روی خود همچنان حس کنید، هرچند که زندگی شما را نیز تهدید نکند.

بهترین روش برای پیشگیری از بروز اختلال تبدیلی این است که سبک زندگی خود را به شکلی در آورید که آرامش نقش اساسی در آن داشته باشد. می توانید با استفاده از مشاوره مهارت و سبک زندگی و با تغییراتی که در زندگی خود زیر نظر یک متخصص به وجود میاورید آرامش را به زندگی خود برگردانید.

همچنین با  مشاوره استرس و اضطراب می‌توانید از هرگونه استرس شدید که از عوامل این اختلال است به دور باشید. سعی کنید بین کار و زندگی خود تعادل درستی ایجاد کنید. رابطه‌های خوب و مثبت ایجاد کنید و در رابطه‌های مثبت باقی بمانید. سعی کنید فضای آرام و امنی را برای خانواده و خودتان فراهم کنید.

مشاوره خانواده می‌تواند از تنش‌ها و مشکلات خانوادگی شما در زندگی روزمره بکاهد. انجام ورزش‌های فیزیکی و تمریناتی که به آرامش شما کمک می‌کند همچون یوگا و مدیتیشن می‌تواند به شما در پیشگیری و حتی بهبود علائم این بیماری کمک کند.

شما ممکن است نتوانید از تمام شرایط استرس زا دوری کنید، اما کنترل بخش‌هایی از این منابع استرس به شما کمک خواهد که استرس خود را به شکل قابل توجهی کاهش داده و قادر به کنترل آن باشید. در این صورت است که احتمال بروز بیماری اختلال تبدیلی را به شکل قابل ملاحظه‌ای در وجود خود کاهش داده‌اید.

اگر هم اکنون دچار بیماری روانی خاصی هستید که ممکن است عامل بروز استرس و یا فشار عصبی در شما شود، بهتر است به طور مرتب روانشناس خود را ملاقات کنید که شما را به سمت بروز اختلال تبدیلی هدایت نکند.

برخی علائم اختلالات عملکرد عصبی (بخصوص اگر درمان نشوند)، ممکن است موجب ناتوانی قابل ملاحظه‌ای در فرد شده و کیفیت زندگی او را پایین بیاورد.

با مشاوره و درمان بیماری ها و اختلالات روحی و روانی می‌توانید از ابتلا به اختلالات جلوگیری کنید و یا در صورت ابتلا روند پیشروی آن را کنترل کنید.3

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.fullfekr.com
3.www.quickfit.ir