شناخت شيعه در کلام حضرت زهراء عليهاالسلام




شخصي به همسر گفت: نزد حضرت فاطمه، دختر رسول خدا صلوات الله عليهما برو؛ و از آن حضرت سؤال نما، که آيا من از شيعيان امام هستم، يا خير؟
هنگامي که آن زن به محضر آن بزرگوار شرفياب شدو سؤال خودرا مطرح نمود، حضرت زهرا عليه السلام فرمود: به شوهرت بگو: چنانچه به دستورات ما عمل نمائي و از آنچه شما را نهي کرده ايم ، دوري کني، از شيعيان ما (اهل بيت عصمت و طهارت عليه السلام) خواهي بود؛ و در غير اين صورت خير.
و چون آن زن فرمايش حضرت را براي شوهر خويش بيان نمود، شوهر اظهار داشت: واي برمن! با اين همه گناهان و خطاها، چه کسي مي تواند مرا از دوزخ نجات دهد؛ و به طور دائم در آتش خواهم بود، چون کسي که از شيعيان نباشد مخلد در دوزخ خواهد بود.
پس آن زن خدمت حضرت زهراء عليه السلام مراجعت نمود و سخنان همسرش را براي آن حضرت بازگو کرد.
حضرت فرمود: به شوهرت بگو: اين چنين که تو فکر مي کني، نيست؛ بلکه شيعيان و پيروان ما از بهترين افراد اهل بهشت مي باشند؛ و هر کس که از دوستان ما و دشمن دشمنان ما باشد؛ و با زبان ما را قبول داشته؛ ولي نسبت به انجام و رعايت دستورات ما اهميت ندهد، شيعه ي ما نيست.
اما با اين حال، اهل بهشت خواهد بود، و بعد از طي مراحلي که از گناهان - به وسيله ي تحمل بلايا و مصائب و نيز تحمل شدايد و سختي هاي قيامت، و يا بقاء مدت زماني در آتش جهنم- تطهير گرديد، ما او را نجات مي دهيم و وارد بهشت خواهد شد.(1)

پي نوشت :

1. تفسير منسوب به امام حسن عسکرس عليه السلام: 308 ح 152، بحارالأنوار: ج 68/ ص155.