عوارض جدی و خطرناک مسواک نزدن

 
1. دیابت
سال هاست که پزشکان به بیماران دیابتی در مورد بیماری لثه هشدار می دهند.

وجود باکتری بر روی دندان سبب التهاب در بدن شده و به بدتر شدن دیابت کمک می کند در نتیجه پردازش انسولین را برای بدن دشوار می کند.

خبر خوب اینجاست که تحقیقات نشان می دهند مسواک زدن و نخ دندان راهی آسان برای کاهش خطر ابتلا به دیابت و تشدید آن می باشد.
 
2. مشکلات قلبی
محققان هنوز در حال یافتن ارتباط بین مشکلات قلبی و سلامت دهان و دندان هستند اما شواهد اولیه کمی نگران کننده است زیرا همانند دیابت که التهاب در بدن ناشی از بیماری لثه می شود خطر ابتلا به بیماری های قلبی نیز به آن موضوع مرتبط است. توصیه می شود برای سلامت قلب، از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.
 
3. بیماری لثه
مسواک نزدن و استفاده نکردن از نخ دندان سبب مشکلات لثه نیز می شود. اگر هنگام مسواک زدن شاهد خونریزی بودید ممکن است در مراحل اولیه این بیماری باشید. هنگامی که این التهاب لثه جدی شود سبب ریزش دندان ها خواهد شد. همین امر باعث شده است تا 10 درصد از افراد قبل از رسیدن به 50-60 سالگی هیچ دندانی نداشته باشند.
 
4. اختلال در نعوظ
عادت بد مسواک نزدن به خودی خود مشکلی ایجاد نمی کند اما بیماری لثه سبب ایجاد بسیاری از مشکلات می شود.

در این باره تحقیقات بیشتری لازم است اما درصد این بیماری در کسانی که اختلال نعوظ دارند 30درصد بیشتر از دیگر بیماران می باشد.


 
5. زوال عقل
مطالعه ای 18 ساله در یک جامعه بازنشستگی ارتباط بین بهداشت دهان و دندان را با سلامت روان مشخص کرد. بیمارانی که روزانه دندان هایشان را مسواک نمی زدند 65 درصد بیشتر از افرادی که مسواک می زدند به زوال عقل مبتلا شده بودند. این مطالعه همچنین بیماری لثه را با آلزایمر مرتبط کرده است فقط تنها چیزی که هنوز مشخص نشده است آن است که آیا باکتری سبب این مشکل شده است یا عادت های ناسالم؟ 1
 
6. فشار خون بالا
مطالعات دانشمندان دانشگاه آتن اثبات کرده است رابطه مستقیمی بین بیماری‌های لثه و افزایش فشار خون در انسان‌ها وجود دارد.

افزایش فشار خون می‌تواند اعضای مختلفی از جمله قلب، عروق خونی، کلیه‌ها و مغز را تحت‌تاثیر قرار دهد.

از این بیماری با عنوان قاتل خاموش یاد می‌شود زیرا بیشتر اوقات بدون علامت است و فرد تا مدت‌ها متوجه وجود آن در بدن خود نمی‌ شود.

جالب است بدانید نزدیک به 95درصد از مردم در زندگی خود به فشار خون بالا مبتلا می‌ شوند. اما درجات آن در هر فرد با توجه به شیوه زندگی، میزان فعالیت بدنی و وزن متفاوت است. در این بین افرادی که دندان‌های زرد و پوسیده دارند و با مسواک زدن بیگانه هستند باید حتما منتظر ابتلا به فشارخون بالا باشند.
 
7. بیماری‌های ریوی
دانشمندان در آخرین تحقیقات خود متوجه ارتباط قدرتمندی بین بهداشت دهان و ابتلا به بیماری انسداد ریوی مزمن یا COPD شدند.

در این بیماری که چهارمین عامل مرگ و میر در ایالات‌متحده به شمار می‌ آید عملکرد سیستم تنفسی به‌ تدریج کاهش پیدا می‌ کند و ریه‌ ها به مرور زمان تخریب می‌ شوند. COPD معمولا با علائمی مانند سرفه‌های مزمن، تنگی نفس، وجود خلط ضخیم و خس‌خس در نفس شناخته می‌ شود و از مهم‌ ترین عوامل ابتلا به آن می‌ توان به آلودگی هوا و سیگار کشیدن اشاره کرد.

محققان معتقدند، باکتری‌های موجود در دهان می‌توانند وارد ریه شده و هر چند وقت یک بار باعث بروز عفونت در این قسمت بسیار حساس بدن شوند.

متاسفانه این باکتری‌ ها می‌توانند به سرعت تقسیم شده و بخش زیادی از ریه‌ ها را فرا بگیرند، به همین دلیل افرادی که دچار بیماری‌های ریوی و تنفسی هستند باید بیشتر از دندان‌های خود محافظت کنند.
 
8. آرتروز
معمولا بیماری آرتروز، خود را با تورم و احساس داغ شدگی در مفاصل بدن نشان می‌دهد.

به تازگی دانشمندان آلمانی متوجه شدند، افرادی که لثه‌های متورم دارند با احتمال 10 برابر بیشتر از افراد سالم به این بیماری دچار می‌شوند.

البته درصورتی که فرد بیمار لثه‌های خود را درمان کند به‌تدریج علائم بیماری آرتروز هم برطرف خواهد شد.

میزان ترکیبات مضر در خون افرادی که با مراجعه به دندانپزشک پلاک‌های دندانی خود را برطرف کنند، بعد از 6 هفته به‌طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌ کند و همراه با آن درد مفاصل هم کمتر می‌ شود.

به تازگی توجه جهانی نسبت به ارتباط بین بیماری‌ های لثه و آرتروز افزایش پیدا کرده است و بر همین اساس تعداد زیادی از کشورها تلاش می‌ کنند مردم خود را به رعایت بهتر بهداشت دهان و دندان تشویق کنند.

باکتری‌ های چسبیده به دندان‌ ها پروتئین‌ هایی را داخل جریان خون ترشح می‌ کنند که باعث تحریک سیستم ایمنی بدن انسان می‌شود و خود را با دردهای مفصلی نشان می‌ دهد. 2
 
9. زایمان زودرس
خانم های باردار باید مسواک زدن روزانه را جدی بگیرند، چون اهمال کاری در این امر باعث افزایش خطر زایمان زودهنگام و تولد نوزادانی با وزن کم می شود.

اگر باکتری های موجود در دهان از طریق مسواک نزدن وارد جفت خانم باردار شوند، خطر زایمان زودرس و تولد نوزادان کم وزن افزایش پیدا می کند.
 
توجه کنید اکثر عوارض بارداری، عفونی هستند. این عفونت ها از طریق واژن (مانند زگیل) و خون که باکتری ها امکان ورود دارند ایجاد می شوند.

به علاوه متخصصین بر این عقیده هستند که تغییرات هورمونی، زمینه ساز خطرات بیماری پارادونتال می شود.

این متخصصین به خانم های باردار توصیه می کنند که از روزهای اولیه بارداری به دندانپزشک مراجعه کنند.
 
10. زخم معده
زخم معده ناشی از وجود باکتری های هلیکوباکترپیلوری می باشد. هنگامی که پلاکی روی دندان ایجاد می شود ممکن است که توسط مواد غذایی وارد معده و سپس وارد گردش خون شود، همین مسئله سبب زخم معده و بیماری های مختلف گوارشی خواهد شد. علاوه براین، بیماری لثه سرطان معده را نیز به همراه خواهد داشت.
 
11. ذات الریه
شماری از بیماران ذات الریه که در بیمارستان بستری هستند از سلامت ضعیف دهان و دندان برخوردار هستند.

باکتری هایی که باعث ایجاد این بیماری می شوند قبل از تنفس ریوی برروی دندان ها کمین کرده اند.

بیماران سال خورده در برابر این شرایط آسیب پذیری بیشتری خواهند داشت.
 
12. مشکلات کلیوی
در حالی که کلسترول بالا بطور معمول سبب ایجاد مشکلات کلیوی می شود، بیماری لثه نیز عاملی موثر محسوب خواهد شد.

افراد مسنی که در حال حاضر به بیماری های کلیوی مبتلا می شوند با وجود آنکه دندانی نیز ندارند ۱۱ برابر بیشتر از افرادی که دندان دارند به این بیماری مبتلا خواهند شد.
 
13. آبسه مغزی
آبسه، چرکی زیر پوستی است و ناشی از بهداشت ضعیف دهان و دندان می باشد.

پزشکان دلایل کافی برای این بیماری ثبت کرده اند و لازم دانسته اند برای ادامه حیات روزی سه بار مسواک بزنیم که در غیر اینصورت احتمال ابتلا به آبسه مغزی افزایش خواهد یافت. 3

پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.bartarinha.ir
3.www.mihannovin.ir