كم بخور؛ هميشه بخور






آيا مي‌دانيد مصرف ده گرم روغن يا كره مازاد بر احتياج در روز يعني 600/3 گرم وزن در سال و 18 كيلو در پنج سال در حالي‌كه براي كاهش فقط يك كيلو از چربي ها ذخيره شده سه روز روزه كامل يا يك هفته كاهش غذاي مصرفي به نصف مقدار قبلي لازم است.

تصور غلط از كالري غذاها


يك شيشه نوشابه حاوي 145 كيلو كالري


صد گرم كالباس يا سوسيس 330-400 كيلو كالري


صد گرم بادام زميني 640 كيلوكالري


صد گرم آجيل 600 كيلو كالري


يك برش كيك خامه 315 كيلو كالري


يك بشقاب سيب زميني سرخ كرده با يك عدد سوسيس 920 كيلو كالري

توصیه های تغذیه ای

۱ - براي لذت بيشتر و سلامتي بهتر به جاي دو يا سه بار غذا خوردن مفصل همين غذا را در 5 وعده ميل كنيد. امتحان اين روش و احساس راحتي در طول روز شما را به اين مسأله علاقه مند خواهد كرد. ضمناً حركت بدني و ورزش هاي سبك را كه تضمين كننده مصرف كالري هاي دريافتي و ايجاد تناسب اندام و چالاكي است، با اين تغيير روش توأم نموده و از تابش آفتاب مستقيم به پوست خود نيز غافل نباشيد.
۲ - غذا را به آرامي و در محيط دلچسب دور از دغدغه و مشغوليت ذهني بخوريد. استفاده از لقمه هاي ريز و جويدن طولاني و آغشته كردن مواد غذايي با بزاق نه تنها لذت خوردن را طولاني تر مي كند بلكه جويدن بهتر، هضم را آسان تر و فرسودگي معده را كمتر مي نمايد بخصوص اگر اين غذا در محل معين و به اتفاق خانواده يا دوستان صرف گردد اثر بهتري در ايجاد سلامتي تن و جان خواهد داشت.
۳ - اگر شما تصور مي كنيد كه خيلي كمتر از ديگران غذا مي خوريد ولي هر روز چاق تر مي شويد از امروز تا يك هفته ديگر هر چيزي را كه ميل كرديد در دفترچه اي يادداشت كنيد خودتان ملاحظه خواهيد كرد مواد غذايي تفنني كه به حساب آورده نمي شد انرژي قابل توجهي را در روز ايجاد مي نمايند.
۴ - استفاده بيشتر از روغن و چربي عامل بيماري و زمينه ساز چاقي و عوارض ناشي از آن بوده و به ياد داشته باشيد به همان مقدار روغن يا چربي كه در تهيه غذاها به صورت كره و يا خامه استفاده مي كنند در تركيبات مواد غذايي مختلف چربي وارد بدن شما مي شود، مثل انواع دانه ها، گوشت، تخم مرغ، شير و ماست، چيپس و تنقلات و غيره، روش پخت خود را تغيير بدهيد و از سرخ كردن مواد غذايي در روغن خودداري كنيد، سبزيجات را در آب پخته موقع سرو كردن فقط يك قاشق مرباخوري كره اضافه نماييد و به تدريج آن را نيز حذف كنيد.
۵ - براي سلامتي خود و پيشگيري از انواع سرطانهاي دستگاه گوارش و ساير ارگانها حداقل در روز 250 گرم سبزيجات را به صورت خام يا پخته ميل كنيد. افزودن ميوه تازه به برنامه غذايي روزانه بيماري را از شما دور كرده و نشاط و سلامتي را به همراه خواهد آورد. خاصيت ميوه ها به درشتي و ريزي آنها ارتباطي ندارد، ميوه هاي ارزان قيمت نيز حاوي پيام سلامتي هستند.
۶ - هر قدر كه ممكن است از مصرف مواد قندي تصفيه شده مثل شكر، قند و نوشابه هاي حاوي قند امساك نموده و نمك طعام مصرفي را كاهش بدهيد. استفاده از سبزيجات معطر در تهيه غذاها باعث كم مصرف شدن نمك و مبارزه با فشار خون مي شود.
۷ - موقعي كه احساس كرديد سير شده ايد دست از غذا خوردن برداريد ولو هنوز مقدار زيادي غذا در بشقاب خود باقي داريد. اصولاً وقتي هنوز احساس گرسنگي شما كاملاً برطرف نشده دست از غذا بكشيد به سلامتي خود كمك بيشتري نموده ايد.
۸ - غذاهاي ساده و تازه و متنوع نياز شما را به 50 نوع عامل حياتي كه بدن جهت رشد و نمو يا ترميم بافتها احتياج دارد به خوبي تأمين مي سازد. از خوردن چندين نوع غذاي مركب در جشن ها و مهماني ها خودداري فرماييد، بخصوص غذاهايي كه در روغن سرخ و بريان شده اند.
۹ - هفته اي دو يا سه بار گوشت براي شما كافي است و با استفاده از ماهي و غذاهاي تهيه شده از فرآورده هاي گياهي و سيب زميني تنوري و يا آب پز به جاي سيب زميني سرخ كرده، برنج به صورت كته و نانهاي سبوس دار به سلامتي و زيبايي اندام خود كمك نماييد. اگر مشكل خاصي با خوردن شير و لبنيات براي شما عارض نمي شود مصرف روزانه لبنيات كم چربي را فراموش نكنيد.
منبع: دایره المعارف تغذیه