در کنار خوردن طالبی ، به بسیاری از دستورالعمل های اسموتی و دسر نیز افزوده می شود و طعم دلچسبش را به یادگار می گذارد. صرف نظر از رنگ و طعم دلچسب این میوه تابستانی، دارای بسیاری از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های مهم است. در این مطلب هر آنچه که لازم است در مورد این میوه تابستانی خوشمزه بدانید، می پردازیم.


مزایای خوردن طالبی


پیشگیری از ابتلا به آسم
مطالعات انجام شده بر روی حیوانات حاکی از آن است که مصرف مقدار زیادی آنتی اکسیدان بتا کاروتن، نوعی ویتامین A، که در این میوه تابستانی نیز وجود دارد، قادر است به جلوگیری از ابتلا به آسم به افراد کمک کند. بتا کاروتن در میوه های زرد و نارنجی مانند طالبی وجود دارد. یک فنجان یا ۱۷۷ گرم طالبی حاوی ۳۵۸۰ میکروگرم بتا کاروتن است. متخصصان، مصرف روزانه ۱۸۰۰ میکرو گرم بتا کاروتن را برای مردان در سن ۱۴ سال و بالاتر و ۱۴۰۰۰ میکروگرم از آن را برای زنان در همان گروه سنی توصیه می کنند.

ویتامین C یک ویتامین و آنتی اکسیدان مهم است که می تواند در برابر آسم از بدن محافظت کند. برخی از متخصصان نیز استفاده از مکمل های ویتامین C را برای درمان آسم پیشنهاد کرده اند. یک فنجان طالبی ۶۵ میلی گرم ویتامین C را فراهم می کند. دستورالعمل های فعلی توصیه می کند که زنان بالغ ۶۵ تا ۷۵ میلی گرم و مردان بالغ ۷۵ تا ۹۰ میلی گرم ویتامین C مصرف کنند.

همچنین، مطالعاتی که در سال ۲۰۱۰ بر روی افراد مبتلا به آسم انجام شده، حاکی از آن است که مبتلایانی که کولین (یکی دیگر از آنتی اکسیدان های موجود در طالبی) را به عنوان درمان دریافت کرده اند، سطح التهاب را کاهش داده اند. با این حال، اکثر مطالعات روی مکمل های آنتی اکسیدانی متمرکز شده اند، این مکمل ها نسبت به منابع غذایی، دوزهای بسیار قوی تری از مواد مغذی را ارائه می دهند.

فشار خون
فیبر، پتاسیم، ویتامین C و کولین موجود در طالبی از سلامت قلب حمایت می کنند. مصرف غذاهای سرشار از پتاسیم می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می کند که یک فرد بالغ باید به طور متوسط روزانه ۴۷۰۰ میلی گرم پتاسیم برای سالم نگه داشتن سیستم قلبی و عروقی مصرف کند. یک فنجان طالبی حدود ۴۷۳ میلی گرم پتاسیم یا ۱۰٪ از میزان توصیه شده روزانه را برای شما فراهم می کند.

سرطان
بتا کاروتن، توکوفرول و سایر آنتی اکسیدان های موجود در طالبی قادرند به جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از استرس اکسیداتیو کمک کنند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف مکمل های حاوی این آنتی اکسیدان ها و آنتی اکسیدان های دیگر می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه، پروستات و سایر انواع سرطان را کاهش دهد. این در حالی است که به نظر می رسد که فیبر رژیمی قادر است از بدن در برابر سرطان روده بزرگ محافظت کند. یک فنجان طالبی حاوی ۱.۶ گرم فیبر است.

آبرسانی بدن
طالبی به لطف دارا بودن مقادیر زیاد آب و محتوای الکترولیتی، گزینه بسیار خوبی برای پیشگیری از کم آب شدن بدن در ماه های گرم سال و یا بعد از ورزش است. یک فنجان (۱۷۷ گرم) طالبی حاوی ۱۶۰ گرم آب است. نمونه هایی از الکترولیت های موجود در طالبی شامل سدیم، پتاسیم، کلسیم و منیزیم است.1

کمک به کاهش وزن
کم بودن چربی و کالری این میوه تنها علتی نیست که باعث شده طالبی گزینه‌ی مناسبی برای کنترل وزن باشد. طالبی از مقدار قابل توجهی فیبر هم برخوردار است، ماده‌ای که برای رژیم غذایی ما ضروری است و با پاکسازی سیستم گوارشی، آن را تمیز و فعال نگه می‌دارد. همین مسأله سوخت و ساز بدن را سریع‌تر و مؤثرتر می‌کند. به علاوه، ماده‌ی فیبر کمک می‌کند مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید، به کنترل اشتها کمک می‌کند و در کاهش کلسترول خون هم نقش دارد.

تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها
این میوه از منابع خوب کلسیم به شمار می‌رود، ماده‌ای که برای برخورداری از استخوان‌ها و دندان‌هایی سالم ضروری است. بدن دائماً از ذخایر کلسیم موجود در استخوان‌ها برداشت و آن‌ها را با کلسیم جدیدی جایگزین می‌کند. اگر مقدار کلسیم دریافتی کمتر از مقدار برداشتی آن باشد، استخوان‌ها ضعیف می‌شوند، مسأله‌ای ریسک شکستگی‌های استخوانی و ابتلا به پوکی استخوان را بیشتر می‌کند. مصرف زیاد کلسیم در دوران جوانی کمک می‌کند سطح کلسیم در بدن خود را به بالاترین حد برسانید، مسأله‌ای که می‌تواند تأثیرات دراز مدتی بر سلامت شما داشته باشد. مصرف ماده‌ی کلسیم به ویژه اهمیت زیادی برای کودکان و نوجوانان بالغ نشده دارد، چون استخوان‌های آن‌ها به سرعت در حال رشد است. اما به افراد بزرگسال هم توصیه می‌شود کلسیم مصرف کنند تا سرعت زوال استخوانی ناشی از بالا رفتن سن را کاهش دهند.

حفظ سلامت چشم‌ها
دو فیتونوترینت موجود در طالبی به نام‌های لوتئین و زئاگزانتین برای حفظ سلامت چشم‌ها در طی روند بالا رفتن سن، ضروری هستند. این دو ماده ریسک ابتلا به آب مروارید، نابینایی ناشی از افزایش سن و تباهی لکه زرد ناشی از بالا رفتن سن را کاهش می‌دهند. مقادیر زیادی لوتئین و زئاگزانتین در شبکیه‌ی چشم‌ها وجود دارد و این دو ماده یک مانع حفاظتی در چشم‌ها به وجود می‌آورند که نور مضر آبی را فیلتر می‌کند و سلامت سلول‌های چشمی را حفظ می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن
طالبی از منایع خوب ویتامین C به شمار می‌رود، ماده‌ای که با کمک به فعالیت‌های سلولی مختلفی که در بدن در برابر عوامل بیماری زا انجام می‌شود، در عملکرد ایمنی بدن نقش دارد.

این ویتامین کار پاکسازی آثار ناشی از مواد اکسیدان در پوست را بیشتر می‌کند و به این ترتیب از ما در برابر تنش اکسیداتیو ناشی از محیط محافظت می‌کند. کمبود ویتامین C باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن و افزایش آسیب پذیری در برابر عفونت‌ها می‌شود.2

درمان کننده یبوست
طالبی حاوی فیبرهای حلّالی مثل پکتین است که نقش مهمی در هضم غذا دارند. این فیبرها آب را جذب کرده، حجم مدفوع را افزایش می‌دهد و به این ترتیب عبور آن‌را از روده‌ها آسان می‌کند. اگر دچاریبوست موقت شده‌اید به طالبی اعتماد کنید.

بهتر است برای درمان یبوست قبل از غذا از طالبی استفاده کنید.

البته توجه داشته باشید که در مصرف این میوه زیاده‌روی نکنید. تحمل فیبرهای موجود در طالبی در افراد مختلف متفاوت است.

در برخی افراد مصرف زیاد طالبی باعث اسهال یا نفخ می‌شود. برای پیشگیری از هر مشکل احتمالی بهتر است زیاده‌روی نکرده و به همان یک قاچ بسنده کنید.

میوه مناسب برای ترک سیگار !
اگر سیگاری هستید و قصد ترک آن را دارید از آب طالبی غافل نشوید. این ماده حاوی مواد مغذی و معدنی است که می‌تواند به شما در ترک سیگار و بهبودی و بازیابی بدن در رهایی از نیکوتین کمک می‌کند

مفید در درمان نقرس و رماتیسم
کسانی که مبتلا به نقرس و رماتیسم می‌باشند سعی کنند در فصل تابستان مقداری طالبی هر روز میل کنند.


مضرات طالبی

در برخی افراد مصرف زیاد طالبی باعث اسهال یا نفخ می‌شود. برای پیشگیری از هر مشکل احتمالی بهتر است درمصرف آن زیاده‌روی نشود.

کسانی که مرض قند دارند باید در خوردن طالبی جانب احتیاط را رعایت کنند و یا آن را مصرف نکنند.

کسانی که ورم معده و روده دارند، نباید در مصرف طالبی زیاده روی کنند.3


پی نوشت:
1.www.afkarnews.com
2.www.yjc.ir
3.www.7ganj.ir