تاثیرات نوشیدن آب در کاهش وزن

 
1- آب ، میزان سوخت و ساز کالری را افزایش می دهد
اگر شما بهمیزان 500 میلی لیتر آب بنوشید (دو لیوان) ، بعد از ده دقیقه میزان متابولیسم و ترموژنز ناشی از نوشیدن آب به میزان 30 درصد افزایش خواهد داد.

اگر شما روزانه به میزان 2 لیتر آب بنوشید ، معادل با از دست دادن 100 کیلو کالری در روز می باشد.

همچنین دقت کنید که اگر آب خنک بنوشید ، بدن برای سوزاندن آن باید میزان کالری بیشتری استفاده نماید چرا که باید مقداری در گرم کردن آن کالری بسوزاند.
 
2- با نوشیدن آب ، میزان کالری دریافتی بدن کاهش خواهد یافت
با نوشیدن دو لیتر آب بطور روزانه ، آب به شما احساس سیری خواهد داد و دیگر مواد غذایی و خوراکی نخواهید خورد و این میزان ممکن است به 200 کالری در روز کاهش دهد و اگر شما روزانه 200 کالری کسب نکند و 100 کالری بسوزاند می توانید در طول ماه می توانید به راحتی چند کیلو گرم کاهش وزن داشته باشید.
 
3- آب اشتها و چربی را کاهش می دهد
برای اثبات این، دانشمندان 50 زن با وزن زیاد را انتخاب کردند و پیشنهاد کردند که 500 میلی لیتر (2 فنجان) آب ، 3 بار در روز بنوشند ؛ نیم ساعت قبل از صبحانه ، نهار و شام.

در 8 هفته اثرات این مطالعه ظاهر شدند و محققان دریافتند که می توانند با کاهش وزن چشمگیری حدود 1.5 کیلوگرم کاهش وزن داشته باشند.

واقعیت این است که آب واقعا به کاهش وزن کمک می کند و کاملا به شما توصیه می شود و باید برای نوشیدن آن یک برنامه ریزی داشته باشید و حدود نوشیدن آب برای آقایان 3.7 لیتر و برای خانم ها 2.7 لیتر می باشد. همچنین به غیر از آب می توانید از میوه ها و سوپ استفاده نمایید.1
 

چه میزان آب برای لاغری باید نوشید؟

بسیاری از مقامات بهداشتی نوشیدن ۸ لیوان آب در روز را توصیه می‌کنند. اما این میزان کاملا در نوسان و تصادفی است، زیرا همانند بسیاری از چیزهای دیگر، نیاز به آب، در کل به بدن فرد بستگی دارد.

برای مثال، افرادی که تعرق بالایی دارند یا به‌طور منظم ورزش می‌کنند، احتمالا به نسبت افرادی که چندان فعال نیستند به آب بیشتری نیاز دارند. لازم است افراد مسن‌ و مادران شیرده نیز نسبت به نوشیدن و جذب آب توجه بیشتری داشته باشند.

به‌خاطر داشته باشید که بدن از بسیاری غذاها و نوشیدنی‌ها مانند، قهوه، چای، گوشت، ماهی، شیر و به‌ویژه میوه‌ها و سبزیجات آب دریافت می‌کند. به عنوان یک قاعده‌ی تقریبی، شما باید همیشه زمانی که تشنه‌اید آب بنوشید و به اندازه‌ی کافی بنوشید که تشنگی خود را برطرف کنید.

اگر متوجه شدید که سردرد دارید، حال بدی دارید، دائما گرسنه هستید یا مشکل تمرکز دارید، پس ممکن است دچار بی‌آبی خفیف شده باشید. نوشیدن آب بیشتر این مشکل را برطرف می‌سازد.

براساس مطالعات، نوشیدن روزانه‌ ۱ تا ۲ لیتر آب برای کمک به کاهش وزن کفایت می‌کند.2
 

آیا به میزان کافی آب می‌نوشید؟

حتی اگر احساس تشنگی نمی‌کنید، ممکن است روزانه با کمبود مصرف آب مواجه باشید. شاید زیاد به نظر برسد اما مقدار حداقلی مصرف آب ۳.۷ لیتر برای مردان و ۲.۷ لیتر برای زنان توصیه شده است. این مقادیر بنا بر پژوهشی که توسط آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی آمریکا در سال ۲۰۰۴ انجام شد و همچنان سطح استاندارد برای مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا محسوب می‌شود، ارائه شده‌اند.

اما باید در نظر داشته باشید که این میزان کلی آب مصرفی روزانه است که می‌تواند به واسطه نوشیدن آب و همچنین نوشیدنی‌ها و مواد غذایی دیگر تأمین شود و نیازی نیست روزانه حدود سه لیتر آب بنوشید.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که نیاز شخصی شما بر اساس عواملی مانند سطح فعالیت، محیط زیست و سلامت کلی متفاوت خواهد بود.
 
سطح فعالیت
اگر یک ورزشکار هستید یا به طور منظم ورزش می‌کنید، ممکن است به مصرف آب بیشتر برای جبران مایع از دست رفته از بدن خود نیاز داشته باشید. برای افرادی که بیش از یک ساعت در روز ورزش می‌کنند، تجدید منابع از دست رفته مواد معدنی و الکترولیت‌ها نیز توصیه شده است.
 
محیط زیست
اگر در مکانی با آب و هوای داغ زندگی می‌کنید، ممکن است به مصرف آب بیشتر نسبت به فردی که در مکانی با آب و هوای سرد یا معتدل زندگی می‌کند، نیاز داشته باشید.
 
رژیم غذایی
عادات غذا خوردن می‌تواند بر میزان نیاز شما به نوشیدن مایعات تأثیرگذار باشد. افرادی که میوه‌ها و سبزی‌های سرشار از آب بیشتری مصرف می‌کنند، ممکن است برای هیدراته نگه داشتن بدن خود به مصرف کمتر آب یا نوشیدنی‌های دیگر نیاز داشته باشند.3
 

اهمیت نوشیدن آب در رژیم

مقدار توصیه شده مصرف آب برای خانم ها حدود ۲٫۵ و برای آقایان حدود ۳٫۵ لیتر در روز است. البته این مقدار علاوه بر آب شامل دیگر نوشیدنی ها و غذاهایی که سرشار از آب هستند نیز می شود. اگر بحث تنها نوشیدن آب باشد توصیه می شود در روز بیش از ۸ لیوان مصرف نکنید. با این حال چنین توصیه ای کلی است و نیاز واقعی بدن به مایعات تحت تاثیر رژیم غذایی، فعالیت فیزیکی، شرایط بدنی و آب و هوا است.

برای مثال اگر ورزش کنید این مقدار بالا می رود یا اگر در شرایط آب و هوایی بسیار گرم قرار داشته باشید نیازتان به آب بیشتر می شود. قبل، بعد و در طول ورزش نیز به آب نیاز دارید. ورزش خود از موارد کلیدی برای کاهش وزن است که بدون مصرف آب نمی توانید درست انجامش دهید.

برای نوشیدن آب منتظر تشنگی نمانید. در واقع احساس تشنگی نشانه ای است که می گوید همین حالا هم بدنتان کم آب شده است. باید در طول روز و به فواصل مشخص آب بنوشید.

پس با توجه به موارد گفته شده نوشیدن آب از این شش راه به کاهش وزنتان کمک می کند:

۱- آب ضد اشتهای طبیعی است که سبب احساس سیری می شود.

۲- آب کالری سوزی را افزایش می دهد.

۳- آب به حذف زباله های بدن کمک می کند.

۴- نوشیدن آب به کاهش کالری های دریافتی بدن کمک می کند.

۵- آب برای سوزاندن چربی ضروری است.

۶- نوشیدن آب به بهتر ورزش کردنتان کمک می کند.4

پینوشتها
1.www.namnak.com
2. www.mashreghnews.ir
3.www.isna.ir
4.www.kermany.com