گياهخواري به درد بچه‌ها نمي‌خورد

نويسنده:دکتر سيدعلي کشاورز / متخصص تغذيه و رژيم‌درماني



 

در ايران به اندازه کشورهاي اروپايي خام‌خوار نداريم ؛ مثلا در اروپا گروهي هستند که حتي گوشت اسب را به شکل خام مصرف مي‌کنند در حالي که در ايران عادت به خوردن گوشت خام اصلا ديده نمي‌شود. به عبارتي مي‌توان گفت خام‌خوارها در ايران فقط گياه‌خوار هستند.
در کل، موادغذايي وقتي خام مصرف مي‌شوند اعم از اينکه نشاسته‌اي باشند يا پروتئيني؛ هضم‌شان کامل انجام نمي‌شود و وقتي حرارت مي‌بينند بهتر، کامل‌تر، راحت‌تر و حتي سريع‌تر هضم خواهند شد. به‌علاوه، افراد گياه‌خوار به دو دسته تقسيم مي‌شوند. گروهي شير و تخم‌مرغ را مي‌خورند و گروهي ديگر هيچ نوع موادغذايي حيواني نمي‌خورند. دسته اول کمتر در معرض سوءتغذيه قرار مي‌گيرند چون قسمت اعظم نيازهاي‌شان با خوردن شير و تخم‌مرغ کنار غذاهاي گياهي تامين مي‌شود اما در گياه‌خوارهاي مطلق بدن فرد دچار کمبود ويتامين B12 مي‌شود و در درازمدت ضايعات عصبي پيدا مي‌کنند و کم‌خون مي‌شوند.

در ضمن خام‌خوارها اعتقاد دارند ويتامين بيشتري به بدن‌شان مي‌رسانند؛ چون وقتي ميوه و سبزي‌هاي به شکل خام مصرف مي‌شود، ويتامين C درون آن حفظ مي‌شود، ويتامين گروه B نيز تخريب نمي‌شود ولي کاروتن‌هايي که تبديل به ويتامين A مي‌شوند وقتي از منابع غذايي خام دريافت شوند ضريب تبديل‌شان3/1 است ولي وقتي به شکل پخته و با چربي خورده مي‌شوند ضريب تبديل‌شان سه برابر مي‌شود. بنابراين هميشه خام‌خواري دليل بر جذب ويتامين بيشتر نيست. عناصر معدني هم در صورتي که ماده‌غذايي به شکل خام مصرف شود تاثير چنداني نمي‌گذارند. البته چون در موادغذايي خام ويتامين C تخريب نمي‌شود خود ويتامين C جذب عناصر معدني مثل روي و آهن و کلسيم را بهتر مي‌کند.
نکته آخر اينکه کودکاني که در حال رشد هستند نبايد رژيم گياه‌خواري بگيرند چون موجب مختل شدن رشد آنها مي‌شود. زنان باردار و شيرده نيز نبايد اين نوع رژيم را انتخاب کنند. در ضمن افراد همه‌چيزخوار بهتر است ناگهان گياه‌خوار و خام‌خوار نشده و در صورت تمايل اين تغيير را به تدريج اعمال کنند.
منبع: www.salamat.com