انجیر سیاه چیست؟

انجیر سیاه (Common fig) یکی از میوه های خوشمزه از درخت فیکوس است که بیشتر در نواحی بومی آسیای غربی و خاورمیانه بوده و در آب و هوای معتل در سراسر جهان رشد می کند.

طبع انجیر سیاه گرم و تر است و برای درمان اختلالات جنسی، تقویت قوای جنسی، یبوست، سرفه و آسم بسیار مفید است.خواص انجیر سیاه در طب سنتی شامل درمان بواسیر، رفع حرارت و تشنگی، بازکننده گرفتگی ها، مقوی کبد، ورم طحال، نرمی سینه، رفع سرفه، درمان آرتروز و کمک به استحکام استخوان ها است. انجیر سیاه مواد آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به انجیر زرد دارد. طبع انجیر سیاه از نظر طب سنتی گرم و تر است.

در ادامه به بررسی مهم‌ترین خواص انجیر سیاه و فواید درمانی این میوه می‌پردازیم.


تقویت استخوان ها

انجیر سرشار از کلسیم است. کلسیم نیز برای تقویت استخوان ها یک ضرورت محسوب می شود. انجیر همچنین دارای فسفر است. فسفر در شکل گیری استخوان ها یا جوش خوردن آن ها پس از آسیب دیدگی یا شکستگی موثر است.


کنترل فشارخون

افزایش سدن با کاهش پتاسیم همراه شود، باعث افزایش فشار خون می شود و با مصرف انجیر می توانید به مبارزه با فشارخون بپردازید، زیرا انجیر دارای مقادیر زیادی پتاسیم و مقدار کمی سدیم است. انجیر می تواند تعادل فشار خون را حفظ کند.


کاهش کلسترول

انجیر دارای پکتین است. پکتین نوعی فیبر گیاهی و محلول است. هنگامی که این فیبر در سیستم گوارش جابجا می شود، به سادگی کلسترول های اضافی را با خود حمل می کند و به قسمتی از بدن که مواد زائد برای دفع در آنجا جمع می شوند منتقل می شوند. علاوه بر این، انجیر به دلیل وجود فیبر زیاد در آن می تواند در کنترل اشتها و میل شما به مصرف غذاهای چرب و مضر موثر باشد.


نرم کننده طبیعی پوست

مقادیر بالای ویتامین C موجود در انجیر به نرم تر و صاف تر شدن پوست صورت کمک می کند.پنج انجیر تازه را له کنید و با یک قاشق چای خوری پودر بلغور جو دوسر، یک قاشق چای خوری شیر و نصف قاشق چای خوری پودر زنجبیل ترکیب کنید و بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید 5 تا 10 دقیقه بماند و سپس با آب گرم خوب بشویید.این ماسک را دو بار در هفته استفاده کنید تا نتیجه بگیرید.


سم زدایی بدن

مصرف انجیر سیاه خاصیت سم زدایی فوق العاده ای داشته و برای رفع اختلالات جریان خون مفید است.


لاغری و کاهش وزن

فیبر موجود در انجیر به کاهش وزن کمک می کند و مصرف آن به مبتلایان به چاقی توصیه می شود. البته توجه داشته باشید که انجیر نسبتا دارای کالری زیادی است و می تواند منجر به افزایش وزن شود، خصوصا اگر همراه با شیر مصرف شود. به همین دلیل بهتر است در مصرف آن از این جهت جانب تعادل را رعایت کرد. با این حال فراموش نکنید که انجیر خشک کالری بالایی دارد و خوردن روزانه چند عدد از آن برای دریافت مواد مغذی کافی می باشد.1


سیستم گوارش

یکی از مهم‌ترین خاصیت‌های انجیر سیاه برای سیستم گوارش است. البته به شرط این‌که این میوه را هر روز صبح قبل از صرف صبحانه مصرف کنید. مصرف مداوم این میوه باعث رفع یبوست و خشکی روده می‌شود. انجیر سیاه حاوی مقدار زیادی فیبر است. به همین دلیل به پاکسازی دستگاه گوارش نیز کمک می‌کند.


درمان بیماری قلبی

یکی دیگر از خواص انجیر سیاه کمک به کاهش گلیسرید خون است. زیرا در این میوه مقادیر بالایی از اسیدهای چرب امگا۳، امگا۶ و فنل وجود دارد. در نتیجه به کاهش بیماری قلبی کمک می‌کند. در عین حال انجیرسیاه از ابتلا به بیماری قبلی نیز جلوگیری می‌کند.


جلوگیری از یبوست

بسیاری از غذاها از جمله برنج، تخم‌مرغ، کباب و … باعث ابتلا به یبوست می‌شوند. این در حالیست که برنج یکی از غذاهای رایج ما ایرانی‌هاست. یبوست به مرور زمان باعث آسیب به روده‌ها می‌شود. اما به دلیل این‌که در انجیر سیاه مقدار زیادی فیبر وجود دارد، روده‌ها را لزج کرده و باعث دفع مواد زائد از بدن می‌شود. افرادی که به یبوست مبتلا هستند، باید حداقل ۳ انجیر در طی روز مصرف کنند.


پیشگیری از ابتلا به سرطان روده

یکی از دلایل ابتلا به سرطان روده، وجود رادیکال‌های آزاد در این ناحیه است. اما جالب است بدانید در انجیر سیاه فیبر موجود با این رادیکال‌ها مبارزه می‌کنند. حذف رادیکال‌های آزاد مخرب مانع از ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ می‌شود. یکی از دلایل آن خروج مواد زائد از روده‌هاست.


بارداری

اگر زنان باردار در ۶ ماه اول بارداری انجیر سیاه مصرف کنند، به رشد جنین کمک می‌کند. یکی از خواص انجیر سیاه کمک به رشد جنین است. روشن شدن پوست جنین نیز یکی دیگر از خاصیت های انجیر سیاه است. البته به شرط اینکه در سه ماهه‌ی اول بارداری مصرف شود.2


درمان کم خونی

از خواص دارویی انجیر درمان کم خونی یا آنمی می‌باشد، انجیر مخصوصا انجیر خشک حاوی مقادیر فراوان آهن است و مصرف آن باعث افزایش سطح هموگلوبین خون می‌شود.

سطح آهن بدن به ویژه در کودکان، زنان و دوران بارداری بسیار مهم است. اگر دچار کم خونی هستید یا به تازگی عمل جراحی داشته اید انجیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.


انرژی بخش

مصرف انجیر به دلیل کربوهیدرات و قند موجود در آن به افزایش سطح انرژی بدن کمک می‌کند.


درمان بی خوابی

انجیر حاوی ترپتوفان می‌باشد که باعث تولید ملاتونین در بدن شده و کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد. ترکیب تریپتوفان و ویتامین B۳ در بدن بی خوابی را درمان می‌کند.

لازم به ذکر است ویتامین B۳ از ویتامین‌های حیاتی برای خواب بوده و کمبود آن در بدن باعث بی قراری و بی خوابی در افراد می‌گردد.

انجیر همچنین حاوی اسید‌های چرب امگا ۳ است که به درمان بی خوابی کمک می‌کند و منیزیم موجود در انجیر از استرس و بی خوابی جلوگیری می‌کند.


منبع آنتی اکسیدان

انجیر منبع غنی آنتی اکسیدان‌ها است که با مبارزه با رادیکال‌های آزاد از بروز انواع بیماری‌ها پیشگیری می‌کند.


کنترل فشار خون بالا

تحقیقات نشان می‌دهد گنجاندن انجیر در رژیم غذایی روزانه به دلیل محتوای پتاسیم، امگا ۳ و امگا ۶ موجود در آن، باعث کاهش فشار خون و جلوگیری از بروز حملات قلبی می‌شود.


آسم

برای درمان خانگی آسم و برونشیت توصیه می‌شود مخلوط دانه شنبلیله، عسل و انجیر مصرف کنید. انجیر غشای مخاطی را مرطوب کرده و ترکیبات موجود در آن با مبارزه با رادیکال‌های آزاد از بروز علائم آسم جلوگیری می‌کند. آب انجیر نیز برای تسکین آسم و برونشیت مفید است.


گلو درد و لوزه

انجیر به دلیل خاصیت چسبندگی و ایجاد لعاب، گلو درد را تسکین داده و آب انجیر درد و استرس تار‌های صوتی را بهبود می‌بخشد.

مصرف انجیر باعث کاهش تورم لوزه‌ها می‌شود. برای درمان گلو درد کافیست انجیر را له کرده با آب گرم مخلوط کنید و روی گلوی خود قرار دهید.


بینایی و سلامت چشم

انجیر بینایی را افزایش داده و به دلیل محتوای ویتامین A. موجود در آن برای پیشگیری از بروز دژنراسیون ماکولا و آسیب شبکه جلوگیری می‌کند.کبد
انجیر با رفع انسداد و گرفتگی کبدی به حفظ سلامت کبد کمک می‌کند.


بواسیر

مصرف انجیر خشک بهترین درمان طبیعی بواسیر می‌باشد که با درمان یبوست، فشار روی راست روده را کاهش می‌دهد. دانه‌های انجیر نیز برای درمان بواسیر موثر است.3


تفاوت انجیر سیاه و انجیر زرد

از نظر خواص و میزان مواد غذایی مختلف مانند انواع ویتامین ها، املاح معدنی، قند، کالری و... تفاوت چندانی بین انجیر سیاه و زرد وجود ندارد، اما میزان آنتی اکسیدان ها یا مواد ضدسرطان در انجیر سیاه بیشتر است.

به طور کلی هر چه رنگ میوه ها تیره تر باشد، میزان آنتی اکسیدان آنها بیشتر خواهد بود. به همین دلیل در مورد میوه هایی مانند انگور، گیلاس و انجیر نوع تیره آنها دارای مواد آنتی اکسیدان بیشتری بوده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک بیشتری خواهد کرد. 


لازم به ذکر است، برخی افراد دوست دارند پوست انجیر سیاه را بگیرند و بعد آن را مصرف کنند، در حالی که بهتر است پوست میوه هایی که می توان آنها را خورد، نگیرید مگر اینکه میوه بوی سم بدهد یا مشکوک به سمپاشی جدید باشد.1


پی نوشت:
1.www.shafamag.com
2.www.blog.karafsapp.com
3.www.snn.ir