هموروئید یا بواسیر به چه معناست؟

به زبان ساده واریس سیاهرگ‌های مخرج یا مقعد را بواسیر یا هموروئید گویند. منظور از واریس گشاد شدن و پیچ در پیچ شدن سیاهرگ‌ها در بدن است. همچنین بواسیر به شرایطی گفته می‌شود که سیاهرگ‌های اطراف و داخل راست روده و مقعد برجسته و متورم شوند.

بواسیر می‌تواند هم در داخل مقعد ایجاد شود که به آن بواسیر یا هموروئید داخلی گفته می‌شود و هم در خارج و پوست اطراف مقعد ایجاد شود که به آن بواسیر خارجی می‌گویند.


علائم بواسیر (هموروئید)

علائم هموروئید معمولا به محل آن بستگی دارد. شایع‌ترین علائم و نشانه‌های هموروئید شامل موارد زیر است:

خونریزی بدون درد در طی حرکات روده (ممکن است مقادیر کمی از خون قرمز روشن را در مدفوع یا توالت مشاهده کنید)

خارش یا سوزش در منطقه مقعد

درد یا ناراحتی در مقعد

تورم در اطراف مقعد

توده‌ای در نزدیکی مقعد که ممکن است حساس یا دردناک باشد


انواع بواسیر

بواسیر با توجه به محل تشکیل آن و درجه آن تقسیم‌بندی می‌شود. در ادامه به انواع هموروئید و درجه‌بندی آن اشاره می‌کنیم.

هموروئید داخلی: این نوع بواسیر در داخل رکتوم قرار دارد. شما معمولا نمی‌توانید بواسیر داخلی را ببینید یا احساس کنید و به ندرت ناراحتی ایجاد می‌کند. اما فشار یا سوزش در هنگام عبور مدفوع می‌تواند به سطح التهاب آسیب برساند و باعث خونریزی شود.

هموروئید خارجی: این نوع بواسیر زیر پوست در اطراف مقعد تشکیل می‌شود. هنگام تحریک، بواسیر خارجی می‌تواند خارش یا خونریزی داشته باشد.

درجه‌بندی بواسیر
بواسیر درجه ١: در این نوع بواسیر سیاهرگ‌ها گشاد شده‌اند ولی هرگز از مخرج خارج نمی‌شوند و تنها علامت آنها خونریزی است.

بواسیر درجه ٢: سیاهرگ‌های گشاد شده در زمان دفع از مخرج خارج می‌شوند؛ اما با پایان اجابت مزاج خودبه‌خود به داخل مخرج برمی‌گردند.

بواسیر درجه ٣: توده‌های بواسیری با دفع از مخرج خارج می‌شوند ولی خودبه‌خود به داخل مخرج باز نمی‌گردند بلکه با کمک دست به داخل مخرج بازگردانده می‌شوند.1


علل بروز بواسیر

رگهای اطراف مقعد شما تحت فشار کشیده شده و ممکن است برآمدگی یا متورم شود. بواسیر می تواند از افزایش فشار در رکتوم تحتانی به دلیل:

در هنگام حرکات روده فشار وارد کنید

نشستن به مدت طولانی بر روی توالت

داشتن اسهال مزمن یا یبوست

چاق بودن

باردار بودن

خوردن یک رژیم غذایی کم فیبر

بلند کردن مرتب اجسام سنگین


عوامل خطر بواسیر

با افزایش سن ، خطر بواسیر افزایش می یابد. این امر به این دلیل است که بافتهایی که از رگها در روده و مقعد شما حمایت می کنند می توانند تضعیف شوند. این همچنین می تواند در هنگام بارداری اتفاق بیفتد ، زیرا وزن کودک فشار زیادی به ناحیه مقعد وارد می کند.

عوارض بواسیر نادر است اما شامل موارد زیر است:

کم خونی به ندرت ، از بین رفتن مزمن خون ناشی از بواسیر ممکن است کم خونی ایجاد کند ، که در آن شما گلبولهای قرمز کافی سالم برای انتقال اکسیژن به سلول های خود ندارید.

بواسیر خفه: اگر خونرسانی به یک بواسیر داخلی قطع شود ، بواسیر ممکن است "خفه" شود ، که می تواند باعث درد شدید شود.

لخته خون: گاهی اوقات ، یک لخته می تواند در بواسیر (هموروئید ترومبوز) تشکیل شود. اگرچه خطرناک نیست ، اما می تواند بسیار دردناک باشد و گاهی اوقات نیاز به برش خوردن و تخلیه وجود دارد.


جلوگیری از بروز بوسیر

بهترین راه برای جلوگیری از بواسیر نرم نگه داشتن مدفوع است ، بنابراین آنها به راحتی عبور می کنند. برای جلوگیری از بواسیر و کاهش علائم بواسیر ، این نکات را دنبال کنید:

غذاهای پر فیبر بخورید: بیشتر میوه ، سبزیجات و غلات کامل بخورید. انجام این کار مدفوع را نرم می کند و میزان آن را افزایش می دهد ، این به شما کمک می کند تا از فشار که می تواند باعث بواسیر شود جلوگیری کنید. فیبر را به آرامی به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از بروز مشکل گاز معده جلوگیری کنید.

به مقدار زیاد مایعات بنوشید: هر روز شش تا هشت لیوان آب و مایعات دیگر بنوشید تا به نرم شدن مدفوع کمک کند.

مکمل های فیبر را در نظر بگیرید: بیشتر افراد به مقدار کافی فیبر مصرف نمی کنند - 20 تا 30 گرم در روز - در رژیم غذایی خود. مطالعات نشان داده اند که مکمل های بدون نسخه فیبر ، مانند psyllium (Metamucil) یا methylcellulose (Citrucel) ، علائم کلی و خونریزی بواسیر را بهبود می بخشند.

اگر از مکمل های فیبر استفاده می کنید ، حتماً روزانه حداقل هشت لیوان آب یا مایعات دیگر بنوشید. در غیر این صورت ، مکمل ها می توانند باعث یبوست شوند یا بدتر شوند.

زور نزنید: فشار و نگه داشتن نفس در هنگام تلاش برای مدفوع فشار بیشتری را در رگهای رکتوم تحتانی ایجاد می کند.

به محض احساس نیاز بروید: اگر منتظر هستید که یک حرکت روده بگذرد و نیاز شما از بین برود ، مدفوع شما خشک می شود و عبور از آن سخت تر می شود.

ورزش: برای جلوگیری از یبوست و کاهش فشار روی رگها ، که می تواند در طولانی مدت ایستادن یا نشستن رخ دهد ، فعال شوید. ورزش همچنین می تواند به شما در کاهش وزن اضافی که یکی از علل بواسیر است ، کمک کند.

از نشستن طولانی مدت خودداری کنید: نشستن بیش از حد طولانی ، به خصوص روی توالت ، می تواند باعث افزایش فشار روی رگهای داخل مقعد شود.2


تشخیص بواسیر

پزشک متخصص گوارش با مشاهده ناحیه مقعد می‌تواند بواسیر (هموروئید) خارجی را تشخیص دهد‌. قسمت داخلی مقعد به وسیله انگشت پزشک که با دستکش پلاستیکی پوشیده شده است، معاینه می‌شود. از آنجایی که هموروئید بسیار نرم است، ممکن است نتوان به این طریق آن را تشخیص داد. گاهی اوقات پزشک از یک چراغ ظریف برای بررسی داخل مقعد و راست روده استفاده می‌کند.


درمان بواسیر

درمان هموروئید معمولا ابتدا از طرف خود بیمار مانند تغییر سبک زندگی صورت می‌گیرد و در صورتی که تاثیر نداشته باشد از دارو یا روش های جراحی استفاده می‌شود.


دارو برای درمان بواسیر

در صورتی که هموروئید ناراحتی خفیف ایجاد کرده باشد، پزشک کرم و پماد و شیاف یا بالشتک های بدون نسخه را توصیه می‌کند.

روش های کمتر تهاجمی: ‌در صورتی که لخته خون در هموروئید خارجی ایجاد شود پزشک به راحتی لخته را با یک‌ برش کوچک بر می‌دارد و باعث بهبودی فرد می‌شود.

بستن با نوار پلاستیکی: پزشک یک یا چند نوار لاستیکی به دور قاعده هموروئیدی داخلی می‌بندد تا جریان خون آنها متوقف شود.

تزریق (اسکلروتراپی): در این روش پزشک محلولی شیمیایی را به داخل بافت هموروئید تزریق می‌کند تا باعث کوچک شدن آن شود.

لخته (امواج مادون قرمز، لیزر یا دو قطبی): این روش ها با استفاده از لیزر یا نور مادون قرمز یا گرما عمل می‌کند و باعث می‌شود که هموروئید های داخلی کوچک و خونریزی دهنده سفت و خشک شوند.


روش های جراحی برای درمان بواسیر

در صورتی که روش های دیگر موفقیت آمیز نبوده یا هموروئید بزرگ باشد، پزشک از روش های جراحی استفاده می‌کند.

جراح بافت اضافه خونریزی دهنده را بر می‌دارد. (برداشتن هموروئید).

جریان خون های منتهی با بافت های هموروئیدی مسدود می‌شود (بستن عروق خونی).3


پی نوشت:
1.www.drdr.ir
2.www.borna.news
3.www.darmankade.com