کودکان و بزرگسالان هر دو می توانند از آسم رنج ببرند، اما کودکان هنگام شروع زندگی با این مسئله سلامتی با چالش های منحصر به فردی روبرو می شوند. در این مقاله، ما به والدین کمک می کنیم تا علائم آسم را شناسایی کرده و همچنین نحوه مدیریت صحیح آن را بررسی کنیم. برای یادگیری بیشتر، به شما پیشنهاد می شود تا این مقاله را به طور کامل مطالعه کنید.

از هر 10 کودک، 1 نفر مبتلا به آسم است و این یکی از رایج ترین دلایل غیبت کودکان در مدرسه، مراجعه به اورژانس یا بستری شدن در بیمارستان است.

در حقیقت، تحقیقات نشان داده است که کودکان 1 تا 3 ساله به اندازه یک پنجم ویزیت های اورژانس ناشی از عوارض Asthma هستند. این بیشترین میزان ویزیت در بیماران آسم زیر 21 سال است.

در حالی که علت اصلی آسم کاملا مشخص نیست، پزشکان می دانند که Asthma بیماری است که با التهاب مزمن مجاری تنفسی مشخص می شود. این التهاب باعث باریک شدن مجاری تنفسی و افزایش حساسیت به عوامل محرک مختلف می شود. این عوامل محرک می تواند از جمله منابع ویروسی به عنوان مثال سرماخوردگی گرفته تا آلاینده های هوا به عنوان مثال دود تنباکو تا مواد حساسیت زای معمولی به عنوان مثال گرده گل و... است.

در حالی که آسم اغلب با فصل حساسیت بهاری در ارتباط است، اما در هر فصلی می تواند بیماران را تحت تاثیر قرار دهد. برای والدین مهم است که علائم پریشانی را در طول سال کنترل کنند و هنگام برخورد با یک تشخیص بالقوه یا شناخته شده Asthma از آنها کمک بگیرند.

علاوه بر این، مراجعه منظم با پزشک برای پیش بینی عوامل محتمل و بحث در مورد پیشرفت فرزند شما ضرورتی است که به پزشکان و خانواده ها اجازه می دهد تا یک برنامه عملی Asthma ایجاد کنند که یک برنامه درمانی خاص برای کودک که می تواند حمله Asthma را برطرف کند و گاهی اوقات از آن جلوگیری کند.



آیا می توان علائم رایج آسم را تشخیص داد؟
علائم آسم از کودکی به کودک دیگر متفاوت است. همچنین، ممکن است با گذشت زمان بدتر یا بهتر شوند. همچنین ممکن است کودکان یک یا ترکیبی از چندین علائم را تجربه کنند.

برخی از علائم رایج که کودک شما ممکن است Asthma داشته باشد عبارتند از:
 
  • سرفه های مکرر و متناوب
  • صدای سوت یا خس خس هنگام بازدم
  • تنگی نفس
  • درد یا گرفتگی قفسه سینه
  • سرفه شبانه
  • عدم تحمل ورزش
  • بهبودی طولانی مدت از عفونت های تنفسی
چه زمانی کودک من باید به پزشک مراجعه کند؟
اگر علائم ذکر شده در بالا را تشخیص دهید، آوردن فرزند خود به متخصص اطفال منظم یک شروع عالی است. در اکثر موارد، کودکان برای تشخیص و مدیریت صحیح آسم نیازی به مراجعه به متخصص ندارند. یک دفترچه یادداشت علائم با تاریخ، علائم و مدت زمان بیماری ها اغلب می تواند مفید باشد. در مورد سابقه خانوادگی نیز می تواند اطلاعات مفیدی باشد، زیرا می دانیم که یک مولفه ارثی قوی در Asthma وجود دارد.

رمان زودهنگام نه تنها به کنترل علائم روزمره آسم کمک می کند، بلکه ممکن است از حملات جدی Asthma جلوگیری کند.

اگر کودک من مبتلا به آسم باشد، به چه نوع مراقبتی احتیاج دارد؟
پس از تشخیص، شما با متخصص اطفال خود می توانید یک برنامه عملی Asthma را تهیه کنید. این برنامه ها شامل اطلاعاتی از جمله دستورالعمل های گام به گام در مورد اینکه چه داروهایی را باید بخورند و چه زمانی استفاده می کنند. چگونه از عوامل محرک جلوگیری کنیم بین شعله ور شدن چه باید کرد؟ چگونه می توان در صورت وقوع آنها را شناخت و مدیریت کرد.

با پیروی از این طرح، خانواده ها می آموزند که چگونه از کودک خود مراقبت کنند و چه موقع برای کمک به پزشک مراجعه کنند.

اگر به بیماران آموزش داده شود که از عوامل تحریک کننده Asthma خود جلوگیری کنند، از داروهای کنترل کننده روزانه به مدت طولانی استفاده کنند و در صورت حمله آسم از داروهای تسکین دهنده سریع خود استفاده کنند، می توان از حملات Asthma جلوگیری کرد. علاوه بر این، اطمینان از اینکه سالانه واکسن آنفولانزا می گیرند مهم است زیرا در صورت ابتلا به آنفولانزا، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری جدی قرار دارند.



چگونه والدین می توانند کودکان را به مصرف دارو ترغیب کنند؟
نکات نهایی ما در مورد خانواده ها شامل تشویق کودکان به مصرف منظم دارو هایشان است. کودکان می توانند لجبازی کنند و ممکن است بخواهند از مصرف هرگونه دارو خودداری کنند. با این حال، مواردی وجود دارد که والدین می توانند آنها را تشویق به انجام این کار کنند:
 
  • دارو را با مقدار کمی از غذای مورد علاقه کودک خود مانند آب میوه، آب سیب، شکلات یا سایر غذاهای خوش طعم مخلوط کنید.
  • هنگام خواب یک پاداش ناچیز مانند برچسب یا کتاب اضافی ارائه دهید.
  • استفاده از یک استنشاقی را مدلسازی کنید و وانمود کنید که دارو را نیز دریافت خواهید کرد.
  • اجازه دهید کودک شما وانمود کند که دارو را به اسباب بازی پر شده مورد علاقه خود تجویز می کند.
  • دارو را به عنوان بخشی از برنامه های منظم کودک به عنوان مثال آماده شدن صبح یا خوابیدن به او بدهید.
بعد از آسم چه اتفاقی رخ می دهد؟
داشتن یک کودک مبتلا به آسم می تواند دلهره آور به نظر برسد، اما اگرچه دوره سازگاری اولیه چیزهای زیادی برای یادگیری دارد، مراقبت از آسم به سرعت به یک قسمت عادی از زندگی روزمره یک خانواده تبدیل می شود. از همه مهمتر، مراقبت مناسب از Asthma کودک شما را سالم، پرانرژی و قدرتمند تضمین می کند.

چگونه افراد به آسم مبتلا می شوند؟
محققان معتقدند که Asthma در اثر عوامل مختلفی ایجاد می شود، به ویژه عوامل ژنتیکی.

افرادی که سابقه عفونت ویروسی در دوران کودکی داشته اند، به احتمال زیاد به این بیماری مبتلا می شوند. همچنین فرض بر این است که بهداشتی که کودکان از آن بهره می برند، آنها را قادر می سازد که در معرض خطر باکتری ها قرار نگیرند و سیستم ایمنی بدن آنها برای مقابله با آسم و سایر بیماری ها به حدی قوی می شود.

همچنین، قرار گرفتن در معرض آلرژی یکی از بارزترین دلایل Asthma است، زیرا برخی مطالعات نشان می دهد حدود 65٪ از بزرگسالان به آسم مبتلا هستند و افراد بالای 55 سال از آلرژی رنج می برند و افراد بین 20 تا 40 سال 75٪ مبتلا می شوند و سیگار کشیدن می تواند اثرات Asthma را در مجاری تنفسی افزایش دهد.

آسم در بزرگسالان و کودکان
آسم نوعی اختلال التهابی است که در ریه یافت می شود و باعث تحریکات التهابی در مجاری تنفسی می شود و به طور موقت آنها را باریک می کند و در نتیجه باعث تنفس سخت می شود.



همانطور که مشخص است، Asthma می تواند در هر سنی رخ دهد، اما اغلب از کودکی به خصوص در پنج سال اول زندگی شروع می شود. آسم می تواند حتی در بزرگسالی نیز ادامه داشته باشد.

این یکی از بیماری های شایع در کودکان است. به عنوان مثال، در آمریکا، بیش از 6 میلیون کودک تحت تاثیر این بیماری قرار دارند. برخی از آمارها نشان می دهد که عمدتا مردان غیر بزرگسال را هدف قرار می دهد، همانطور که برای دختران، بیشتر پس از بلوغ بر آنها تاثیر می گذارد.

اخیرا شیوع Asthma به طرز چشمگیری افزایش یافته است، اما پزشکان از دلیل اصلی افزایش این میزان اطمینان ندارند، با این حال فرضیه هایی وجود دارد که سعی در توضیح این موضوع دارند:
 
  • بیشتر بیماران مبتلا به Asthma می توانند در فعالیت های معمول کودکان شرکت کنند، مگر در مواردی که حمله رخ دهد.
  • تعداد کمی از کودکان مبتلا به متوسط ​​یا شدید هستند و برای کمک به آنها در شرکت در فعالیت های ورزشی و بازی با همسالان خود، باید روزانه داروهای پیشگیرانه مصرف کنند.
  • همه بیماران Asthma باید بدون توجه به زمان بروز آسم، از پزشک خود کمک فوری دریافت کنند.
علائم آسم
علائم Asthma از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما از جمله شایع ترین آنها سرفه تنگی نفس و تنگی قفسه سینه است. با این وجود، باید به خاطر داشته باشید که هر بیمار نباید علائم یکسانی داشته باشد، زیرا ممکن است علائم کاملا متفاوتی در بیمار وجود داشته باشد و آنها از یک قسمت به قسمت دیگر متفاوت هستند. ممکن است خفیف یا بسیار شدید باشند.

حملات حاد کمتر اتفاق می افتد اما برای مدت طولانی ادامه دارد، زیرا متوجه آسیب قابل توجهی در قفسه سینه می شوند و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند.

تشخیص آسم به چه صورت است؟
  • هر فرد مبتلا به Asthma باید مستقیما به پزشک مراجعه کند.
  • قبل از مراجعه به پزشک، باید تا آنجا که ممکن است در مورد علائم و دلایل اطلاعات داشته باشید.
اگرچه پزشک شما می تواند وضعیت صحیح شما را به درستی تشخیص دهد، اما او می خواهد بداند که چه موقع دچار حمله Asthma شده اید، قبل از آن چه کاری انجام می دادید و چه مدت طول کشید. این به او کمک می کند تا شرایط شما را بهتر درک کند.



پزشک شما طیف وسیعی از آزمایشات آلرژی را انجام می دهد تا ببینید آیا باعث التهاب مزمن در ریه ها یا گلو می شود یا خیر. سپس، دکتر یک آزمایش عملکرد ریه را انجام می دهد تا دید کاملی از اندام های شما داشته باشد.

عوامل خطر آسم
تا زمانی که عوارض جانبی بیماری ظاهر نشوند، نمی توان تعیین کرد که چه کسی به Asthma مبتلا خواهد شد. اگر فردی در خانواده شما به آسم مبتلا باشد، ممکن است در معرض خطر ابتلا به آن نیز باشید. سیگار کشیدن و نوشیدن الکل می تواند عامل اصلی در بروز این بیماری باشد.

سایر عوامل خطر شامل وزن بیمار، قرار گرفتن در معرض دود سیگار سیگار و قرار گرفتن در معرض محرک های شغلی است.

فاکتورهای زیادی وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به آسم را افزایش دهد، از جمله:
 
  • سیگار کشیدن.
  • جراحات قبلی یکی از اعضای خانواده مبتلا به .
  • بسیاری از عفونت ها در سطح راه های هوایی در دوران کودکی.
  • قرار گرفتن در محیط کار در برابر اثرات بیماری هایی مانند مواد شیمیایی در مواد صنعتی و مواد مضر مورد استفاده در کشاورزی یا آرایشگری.
عوارض آسم
آسم عوارض زیادی ایجاد می کند که مهمترین آنها عبارتند از:
 
  • مستقیم رفتن به اورژانس، به عبارت دیگر، بستری شدن در بیمارستان برای Asthma.
  • تنگی دائمی مجاری تنفسی
  • علائم خطرناک ناشی از استفاده از برخی داروها برای شدید.
آیا درمانی برای آسم وجود دارد؟
بیماری آسم هیچ درمان قطعی ندارد، به ویژه Asthma شدید که از کودکی تشخیص داده شده است، همه داروها و روش ها برای آرام کردن حملات و فقط کاهش آنها وجود دارد.

درمان شامل ترکیبی از گشاد کننده های برونش و شل کننده های عضلانی داخل برونش است که علائم تنگی نفس را تسکین می دهد.

داروهای کنترل اغلب به عنوان بهترین روش درمانی دیده می شوند زیرا می توانند حملات Asthma را به طور کامل کنترل کنند. این دارو غالبا قرصی است که هر روز یک بار از طریق دهان مصرف می شود.