قبل از ليزر پوست بخوانيد






يکي از مهم‌‌ترين وظايف پزشک قبل از ليزردرماني صحبت با بيمار و توجيه اوست. بايد به بيمار واقعيت‌‌ها را گفت و از دادن اميدهاي واهي به او خودداري کرد. بيمار بايد بداند چند درصد احتمال بهبود دارد و دوره درمان او چه مدت به طول خواهد کشيد.
همچنين بايد او را از احتمال بازگشت بيماري و نيز عوارضي که ممکن است ليزردرماني براي او داشته باشد، آگاه کند. متأسفانه در ايران در ليرزدرماني زياده‌روي مي‌‌شود و ما شاهد بروز عوارض فراوان و شکايت‌هاي زيادي در اين مورد هستيم که به دليل تشخيص نادرست پزشک و يا استفاده از ليزر نامناسب براي نوع خاصي از پوست يا درمان است. در بيماري‌‌هايي که با جراحي قابل‌درمان هستند نبايد از ليزر استفاده کرد. چون در جراحي علاوه بر دقت بيشتر، پيش‌‌بيني عارضه نيز دقيق‌‌تر است. به‌طور معمول طول دوره ليزر درماني پوست بين پنج تا سه جلسه است. البته اين دوره بنا به تشخيص پزشک متفاوت خواهد بود. يکي از عوامل مهم در تعيين اين دوره و نتيجه آن وضعيت هورموني بدن بيمار است که اغلب با آزمايش مشخص مي‌‌شود.

بين هر دوره ليزردرماني بايد طبق نظر پزشک چند ماه فاصله باشد و در اين فاصله بيمار موظف است از داروهاي خاصي که پزشک تجويز کرده، استفاده کند تا پوست او براي انجام ليزردرماني دوباره آماده شود. هميشه هر درماني به جز تبحر پزشک تا حدود زيادي نيز به مراقبت‌‌هاي بيمار طي دوره درمان و بعد از آن بستگي دارد. در واقع درمان بدون توجه بيمار به توصيه‌‌هاي پزشک بي‌‌نتيجه خواهد بود. از جمله نکات حايز اهميت بعد از ليزر درماني، روبه‌رو نشدن با نور مستقيم خورشيد در زماني است که پوست ملتهب است و به‌طور کامل مداوا نشده است. در اين دوره لازم است بيمار از کرم‌هاي تجويز شده از سوي پزشک خود استفاده و بعد از طي دو هفته براي معاينه دوباره به پزشک مراجعه کند. البته قبل از ليزر درماني نيز بيمار بايد پزشک را از وضعيت بيماري و جسماني خود به‌‌طور کامل آگاه کند و بيمار دو هفته قبل از ليزردرماني از مصرف کرم‌ها و داروهايي که باعث التهاب مي‌‌شوند و نيز برنزه شدن، خودداري کند.
منبع: www.salamat.com