چای سبز/ سیاه

یک فنجان چای سبز یا سیاه می‌تواند به‌وسیله‌ی گروهی از آنتی‌ اکسیدان‌ها به نام پلی‌فنول‌ها، میزان بخارهای بدبوی خارج‌شده از دهان‌تان را کاهش دهد. تا زمانی که به چای‌تان شکر اضافه نکنید، این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند وارد عمل شوند و باکتری‌هایی که باعث بوی بدن دهان می‌شوند را ازبین ببرند. همچنین افرادی که غالبا چای می‌نوشند، کمتر از افرادی که چای نمی‌نوشند، دچار بدبویی دهان می‌شوند.


ماست

ثابت شده که ماست بدون شکر پس از ۶ هفته مصرف منظم می‌تواند با بدبویی دهان مبارزه کند. این خاصیت ماست احتمالا بخاطر میکروب‌های زنده و فعال موجود در آن است که می‌توانند باکتری‌های مولد بوی بد دهان را ازبین ببرند (بنابراین مطمئن شوید که ماست مصرفی‌تان حاوی میکروب های زنده و فعال است.) ماست همچنین حاوی ویتامین D است که به مبارزه با باکتری‌ها کمک می کند، بنابراین در حالی که ممکن است فورا موثر نباشد اما خوردن دو وعده ماست در روز، می تواند در درازمدت به شما کمک کند از شر بوی بد دهان خلاص شوید.


سیب

یک سیب در روز ممکن است واقعا شما را از پزشک بی‌نیاز کند. به گفته‌ی سخنگوی انجمن رژیم غذایی ، میوه‌ها و سبزیجات ترد مانند سیب، کرفس و هویج می‌توانند به پاک کردن پلاک‌های بوزا از دندان‌ها کمک کنند. آنها تولید بزاق را نیز افزایش می‌دهند که می‌تواند زبان شما را مرطوب نگه دارد و مانع تجمع باکتری‌ها روی آن شود. در نهایت، جویدن سیب می‌تواند به بیرون آمدن تکه‌های غذای گیرکرده در دندان‌های شما کمک کند و اثر منفی که ممکن است روی دندان‌ها بگذارند را از معکوس نماید.


مرکبات

یک مقاله‌ی هافینگتون پست، توصیه‌ی یک استاد دندانپزشکی را بازگو می‌کند که مصرف میوه‌های سرشار از ویتامین C را به‌عنوان راهی برای خلاص شدن از باکتری‌های بدبوی دهان پیشنهاد می‌نماید. محتوای ویتامین C میوه‌هایی مانند پرتقال و گریپ فروت علاوه بر ازبین بردن برخی از باکتری های مولد بوی بد دهان، به مبارزه با بیماری‌های لثه مانند التهاب لثه کمک می‌کند که اگر درمان نشود، می تواند به بوی بیشتر دهان منجر شود.1


نوشیدن آب

از قبل در مورد فواید نوشیدن آب اطلاع دارید. اگر از خاصیت آب رسانی آن به بدن (هیدراته کردن بدن) بگذریم، همه کاری برایمان انجام می دهد از تقویت سلامت مغز گرفته تا بهبود قابلیت ارتجاعی پوست. ولی بهتر است بدانید که به عنوان یک خوشبو کننده طبیعی دهان هم عمل می کند. نوشیدن آب باکتری هایی که باعث ایجاد بوی بد در دهان خشک می شوند را می شوید. دکتر کومیسی Comisi اضافه می کند، مصرف مقادیر کافی آب در طول روز باعث آزاد کردن مواد غذایی روی زبان می شود که باعث مراقبت درست از دهان و دندان شده و باعث کاهش تجمع ذراتی که باعث ایجاد بوی بد دهان هستند و در دهان به دام افتاده اند، می شود.


شیر

علاوه بر ماست غنی شده، شیر - هر دو نوع چرب و کم چرب - با بوی بد دهان مقابله می کند. محتوای چربی شیر و آب توانایی مقابله با بوی بد دهان را دارند به خصوص هنگامی که عامل ایجاد آن سیر باشد.


آدامس نعنایی با زایلیتول xylitol

به دنبال آدامس هایی باشد که حاوی زایلیتول هستند، زایلیتول به عنوان شیرین کننده دیابتی استفاده می‌شود. زایلیتول بر خلاف دیگر شیرین کننده‌های طبیعی یا مصنوعی، به گونه‌ای فعال برای سلامت دندان‌ها مفید است و حتی مصرف مداوم آن امکان پوسیدگی دندان‌ها را تا یک سوم کاهش می‌دهد و همچنین سبب جذب مجدد مواد معدنی توسط مینای دندان‌ها می‌شود که استحکام دندان‌ها را افزایش می‌دهد.

به گفته دکتر کومیسی " این ترکیب یک پوشش لغزنده روی دندان و لثه ایجاد می کند که جلوی جمع شدن باکتری ها را می گیرد. از آدامس نعنایی حاوی زایلیتول حدود 5 دقیقه بعد از مصرف هر وعده غذایی استفاده کنید. با شنیدن اسم این مواد شیمیایی اخم نکنید. بدن ما به طور طبیعی توانایی تولید مقدار معینی زایلیتول را دارد به علاوه این ماده کاهنده قند خون است که پوسیدگی دندان را افزایش نمی دهد. فقط مراقب باشید که این ماده خوراکی را در دسترس حیوانات خانگی تان قرار ندهید. با وجود بی ضرر بودن این ماده برای انسان ممکن است برای حیوانات مضر و یا حتی در صورت خوردن کشنده باشد.


فلفل دلمه قرمز خام

دکتر کومیسی توضیح می دهد که خوراکی های سرشار از ویتامین C مانند فلفل دلمه قرمز وقتی صحبت از پیشگیری از بوی بد دهان باشد، عملکرد فوق العاده ای دارند. ( بروکلی هم انتخاب خوبی است. ) " خوردن فلفل دلمه قرمز و بروکلی که هر دو حاوی مقادیر بالای ویتامین C هستند باعث کاهش جمعیت باکتری هایی می شود که عامل ایجاد بوی بد در دهان هستند. "2


دانه رازیانه

اگر می‌خواهید با استفاده از مواد طبیعی از شر بوی بد نفستان خلاص شوید یک مشت آنیسون یا دانه‌ی رازیانهبجوید. رازیانه دارای خواص ضدعفونی‌کننده‌ای است که رشد باکتری‌ها را محدود می‌کند. علاوه بر این عطر این دانه‌ها می‌تواند تنفس بدبو را پوشش دهد.


چوب میخک

این ادویه سرشار از اوژنول است؛ روغن زرد کم‌رنگی که دارای خواص ضد باکتریایی است. برای به دست آوردن فواید آن، چوب میخکی را در دهانتان بگذارید و آن را گاز بزنید. روغن آن ممکن است دهانتان را اندکی بسوزاند، بنابراین را روی زبان خود حرکت دهید. هنگامی که سطح دهانتان را کامل با آن پوشاندید، میخک را بیرون آورید. از مصرف روغن میخک یا پودر آن خودداری کنید؛ زیرا می‌تواند دهانتان را بسوزاند.


چوب دارچین

دارچین مانند چوب میخک و دانه رازیانه، یک ضدعفونی‌کننده مؤثر است. به علاوه، دارای روغن‌های اساسی است که میکروب‌ها را از بین می‌برد و بوی خوبی را در دهان باقی می‌گذارد.3


گیلاس

این میوه خوشمزه که بسیار طرفدار دارد با باکتری‌های دهان و مواد ساطع کننده بوی بد مبارزه می‌کند. تحقیقات نشان داده است گیلاس برای هضم غذا نیز مفید است.


جعفری

افرادی که بعد از غذا خوردن یک شاخه جعفری مصرف می‌کنند بوی بد دهانشان به کلی از بین می‌رود و در واقع عطر و طعم قوی جعفری برای رفع بوی نامطبوع دهان بسیار مفید است. جعفری دارای کلروفیل بوده که ضد باکتری شناخته شده است.


اسفناج

زمان‌هایی که سیر و پیاز استفاده کرده اید اسفناج بهترین انتخاب برای از بین بردن بوی نامطبوع دهان است. این گیاه با آنزیم‌های داخل دهان مبارزه کرده و آن‌ها را از بین می‌برد و نفستان را خوشبو می‌کند.


کاهو

مطالعات نشان داده است کاهو باکتری‌های تجزیه شده در پشت دهان را از بین می‌برد. با خوردن چند برگ کاهو به شما کمک می‌کند تا در طول روز نفس خوشبویی داشته باشید همچنین برای کاهش وزن بسیار مفید واقع شده است.


نعناع

سبزی‌های سبز رنگ گه حاوی مقادیر بالای کلروفیل هستند مانند نعناع، گشنیز، ترخون، اکالیپنوس، رزماری و هل به طور طبیعی نفس را خوشبو می‌کند. نعناع یکی از شناخته ترین راه ها برای از بین بردن بوی بد دهان است.


ریحان

اگر سیر و پیاز زیاد مصرف می‌کنید ریحان بهترین راه برای از بین بردن بوی بد دهانتان است. ریحان نیز دارای پلی فنول سرشار است و بوی بد دهان را ریشه کن می‌کند بنابراین هرزمان که وسوسه شدید سیر بخورید همراه آن یک برگ ریحان میل کنید تا بوی سیر را به کلی از دهانتان پاک کند. ریحان علاوه بر خوشبو کنندگی برای کاهش التهاب لثه ها بسیار مناسب است.4


پی نوشت:
1.www.rastineh.com
2.www.donya-e-eqtesad.com
3.www.tasnimnews.com
4.www.rokna.net