تعریف عزت نفس

ناتانیل برندن تعریف عزت نفس را متشکل از دو بخش می‌داند. یکی داشتن حس اطمینان در برخورد با چالش‌های زندگی و دیگری احساس صلاحیت داشتن برای رسیدن به خوشبختی (احترام به خود).

تعریف عزت نفس از نظر راجرز (۱۹۵۹) عبارت است از ارزیابی و ارزشیابی مداوم شخص نسبت به ارزشمندی خود و نوعی قضاوت شخص نسبت به ارزشمندی وجودی خویش هست. این صفت خاصیتی عمومی است و در همه‌ انسان‌ها وجود دارد و یک حالت ثابت و دائمی دارد.

کوپر اسمیت (۱۹۶۷) تعریف عزت نفس را ارزشیابی فرد از خود می‌داند که بیانگر نگرشی از موافقت و پذیرش و یا عدم موافقت نسبت به قابلیت‌ها، اهمیت، موفقیت و ارزش خود هست که معمولاً فرد این ارزشیابی را حفظ می‌کند. به‌طور خلاصه، آن یک قضاوت شخصی از باارزش بودن است که با نگرش‌هایی که فرد راجع به خودش دارد، نشان داده می‌شود و یک تجربه فاعلی است که فرد از طریق گزارش‌های کلامی و دیگر تجلیات رفتاری ابراز می‌کند.

مازلو (۱۹۷۰) از عزت نفس به‌عنوان یک نیاز یاد کرده و بیان می‌کند که: همه‌ افراد جامعه ما (به‌غیراز برخی بیماران) به یک ارزشمندی ثابت و استوار و معمولاً عالی از خودشان، به احترام به خود یا احترام به دیگران تمایل یا نیاز دارند.

گلوتوا و ویلهلم (۲۰۱۴) معتقد است مقدار ارزشی که ما به خود نسبت می‌دهیم عزت نفس نامیده می‌شود، به عبارت دقیق‌تر تعریف عزت نفس مقدار ارزشی است که ما فکر می‌کنیم دیگران برای ما به‌عنوان یک شاخص قائل هستند.1

ویژگی افرادی که عزت نفس بالا دارند، چیست؟

برای درک بهتر این موضوع که عزت نفس چیست و هضم کامل آن در ادامه لیستی از ویژگی‌های افرادی که عزت نفس بالایی دارند که برای شما آورده‌ایم. البته ممکن است تمامی این ویژگی‌ها به صورت همزمان در یک شخص وجود نداشته باشد.

از خود و دیگران تشکر و قدردانی می کنند.

از رشد کردن استقبال می کنند و چالش ها را می پذیرند.

همواره در حال کشف ویژگی های درونی خود هستند.

اغلب خودشان تصمیم می گیرند، اما نظرات افراد صاحب نظر را نیز می پذیرند.

هنگام مواجهه با مشکلات و چالش ها واقع گرا هستند.

همواره خود و دیگران را به سمت جنبه های مثبت زندگی هدایت می کنند.

انگیزه کافی برای تلاش برای رسیدن به اهداف خود دارند.

در صورت شکست، دلیل آن را پیدا کرده و از اشتباهات خود درس می گیرند.

انتقادات دیگران را بدون تعصب گوش می دهند، چون می دانند ارزش وجودی آن ها به نظرات دیگران بستگی ندارد.2
 

نشانه های کمبود عزت نفس

عدم اعتماد به نفس

ناتوانی در بیان نیازها

صحبت های درونی منفی

تمرکز بر ضعف ها و نادیده گرفتن نقطه قوت ها

اعتقاد به اینکه دیگران از شما بهترند

ترس از شکست

مشکل در گرفتن بازخورد مثبت (خود را لایق بهترین نمی دانند)

افسردگی، شرم و اضطراب بیش از اندازه

ضعیف بودن زبان بدن.3

راهکارهایی برای حفظ عزت نفس

شما می‌توانید احساس بهتری به خود داشته باشید. برای بهتر شدن هیچوقت دیر نیست. اینجا چند راه برای افزایش عزت نفس به شما پیشنهاد می‌کنیم.
 
با افرادی وقت بگذرانید که با شما خوب رفتار می‌کنند
بعضی افراد به گونه‌ای تحقیر آمیز با شما رفتار می‌کنند. برخی دیگر شما را با چیزهایی که می‌گویند احساس رضایت در شما ایجاد می‌کنند. یاد بگیرید که تفاوت‌ها را بپذیرید. دوستانی انتخاب کنید که به شما کمک می‌کنند تا در مورد خودتان احساس بهتری داشته باشید. افرادی را پیدا کنید که می‌توانید کنار آن‌ها خود واقعیتان باشید و رشد کنید. سعی کنید برای دیگران نیز دوستی این‌گونه باشید. 
 
به خودتان حرف‌های خوب زدن از راهکارهایی برای حفظ عزت نفس
شما نباید بیش از حد به خودتان سخت بگیرید. برای چند روز چیزهایی که به خودتان می‌گویید و از فکرتان می‌گذرد را بنویسید. به لیست خود نگاه کنید و ببینید چیزهایی را که نوشته‌اید می‌توانید به یک دوست خوب بگویید؟ اگر نه آن‌ها را بازنویسی کنید تا درست، عادلانه و مهربانانه باشد. سپس آن‌ها را به طور مرتب بخوانید تا زمانی که به فکر کردن در این مسیر عادت کنید.
 
پذیرفتن نقص‌ها و چیزهایی که کامل نیست
توقعاتتان را از خودتان تعدیل کنید. زمانی که توقع‌تان از خودتان زیاد باشد، نمی‌توانید از زیبایی‌ها و موفقیت‌هایتان لذت ببرید. بهترین خود را بپذیرید و اجازه دهید احساس خوبی در مورد آن داشته باشید. به عنوان مثال اگر در حرفه یا ورزش یا هنری نسبتا خوب هستید، آن را بپذیرید و توقع نداشته باشید که بهترین آن رشته باشید.

خودتان را در حدی که هستید بپذیرید و اگر تلاش کردید و پیشرفت نکردید، آن وقت بررسی کنید اشکال کارتان چیست. اشتباهات خود را بپذیرید و بدانید که همه اشتباه می‌کنند، حتی کسانی که از نظر شما کامل هستند. هرگز خود را با دیگران مقایسه نکنید. همه انسان‌ها تحت تاثیر شرایط متفاوتی هستند و هر کس دید متفاوتی به زندگی دارد.
 
اهدافی را تنظیم کنید و در مسیر آن‌ها حرکت کنید
اگر می‌خواهید احساس بهتری داشته باشید، کارهایی انجام دهید که برای شما خوب است. ممکن است شما بخواهید تغذیه سالم‌تری داشته باشید، تناسب اندام داشته باشید یا بهتر مطالعه کنید. پس هدف تعیین کنید و یک برنامه برای اینکه چطور به آن برسید تعیین نمایید. در مسیر برنامه حرکت کنید. به آنچه که تا اکنون برای هدفتان انجام دادید افتخار کنید. مثلا به خودتان بگویید که من برنامه روزی نیم ساعت خود را برای این کار دنبال کردم، به خودم افتخار می‌کنم و می‌دانم که توان حفظ آن را دارم.
 
بر چیزهای خوب تمرکز کنید
گرفتار شدن در چیزهای اشتباه و تفکرات منفی بی‌پایان بسیار آسان است. اما اگر آن‌ها را با چیزهایی که خوب است متعادل نکنید، فقط به شما احساس بد می‌دهد و به مرور زمان عزت نفس شما تخریب خواهد شد. اگر از زمین و زمان شکایت می‌کنید، نسبت به همه چیز بدبین هستید، از بهبود اوضاع ناامیدید، خودتان را خسته نکنید. تفکر شما هیچ اهمیتی برای جهان ندارد و هیچ چیز را درست نمی‌کند. فقط شما را خسته‌تر، فرسوده‌تر و کوچک‌تر می‌کند. پس سعی کنید شرایط را بپذیرید و به چیزهای خوب فکر کنید.
 
به دیگران کمک کنید
کمک کردن و بخشندگی، یکی از بهترین راه‌ها برای ساختن عزت نفس است. به همکلاسی یا همکارتان چیزی یاد دهید، محوطه مربوط به همسایه‌تان را تمیز کنید، مهربان و مهربان‌تر باشید. کارهایی را انجام دهید که باعث می‌شود به خودتان افتخار کنید. هنگامی که شما کارهای خوب متفاوتی انجام می‌دهید، حتی کوچک، عزت نفس شما رشد خواهد کرد.4

پینوشتها
1.www.chetor.com
2.www.darmankade.com
3.www.bartarinha.ir
4.www.honarehzendegi.com