قدیمی‌ترین پنیر ایتالیایی پنیر پارمسان است. این پنیر قدیمی 1200 سال قبل در ایتالیا درست شد و شیرگاو ماده اصلی آن است. 

پنیر پارمسان به دلیل کلسیم بالایی که دارد برای کودکان بسیار مفید است. پنیر پارمسان را می‌توان با انواع میوه و غذا سرو کرد. 

برای تولید پنیر پارمسان شیر و سرشیر را با هم ترکیب می‌کنند، به آنها آب پنیر می‌افزایند و ترکیب حاصل را در ظروف مسی حرارت می‌دهند و بعد به آن مایه‌پنیر اضافه می‌کنند. برای تولید هر قطعه پنیر پارمسان که معمولا به شکل گرد و دایره‌ای است، حدود ۴۹۰ لیتر شیر مصرف می‌شود. هر تکه دایره‌ای‌شکل از این پنیر هم حدود ۳۲ تا ۳۶ کیلوگرم وزن دارد.1


ارزش غذایی پنیر پارمسان

پنیر پارمسان نوعی پنیر است که جزو پنیرهای سفت به شمار می‌آید. پارمسان معمولا به صورت ریزدانه یا پودر مصرف می‌شود. مزه‌ی شیری و آجیلی مانند آن باعث می‌شود مردم دوست داشته باشند آن‌ را به هر نوع محصول زراعی و کشاورزی دیگری اضافه کنند. شما می‌توانید آن را روی غذاهای مورد علاقه‌تان مانند اسپاگتی یا پیتزا بپاشید یا آن را با کیک پنیر و چیپس سیب زمینی مخلوط کنید.

عموما همه می‌دانند که پنیر بیشتر از هر چیزی از چربی تشکیل شده است. اما، آیا می‌دانستید که این نوع پنیر دارای سایر مواد مفید برای سلامتی نیز هست؟ مطابق گزارش سازمان جامعه‌ی جهانی غذا، هر ۱۰۰ گرم پنیر پارمسان حاوی موارد زیر است:

۳۹۲ کالری

۲.۵ گرم کربوهیدرات

۲۵.۵ گرم چربی

۳۸.۰ گرم پروتئین

۱۲۶۵ میلی گرم کلسیم

۰.۴ میلی گرم آهن

۸۲۰ میلی گرم فسفر

۱۵۰ میلی گرم پتاسیم

۷۵۵ میلی‌ گرم سدیم

۰.۳۲ میلی گرم ویتامین A (رتینول یا کاروتنوئید)

۰.۲۰ میلی گرم ویتامین B (تیامین، آنئورین)

۰.۷۳ میلی گرم ویتامین B2 یا ریبوفلاوین

و سایر موادی که میزان آن‌ها بسیار کم است مانند منیزیم، ویتامین C، ویتامین E، و ویتامین B6.

با توجه به این حقیقت که پارمسان حاوی مواد مفید بسیار زیادی است، باید هم بپذیریم که برای سلامتی فایده‌های بسیاری به همراه دارد. اینک با ما همراه باشید تا شما را با چند فایده‌ی اثبات شده‌ی پنیر پارمسان برای سلامتی آشنا سازیم.


به حفظ سلامت چشم‌ها کمک می‌کند

بعضی از مواد تشکیل دهنده‌ی موجود در پنیر پارمسان به حفظ سلامت چشم‌ها کمک می‌کنند. یکی از این مواد ویتامین A موجود در پنیر پارمسان است. ویتامین A سلامت چشم شما را حفظ و به قدرت دید و بینایی شما در محیط‌های تیره و تاریک کمک می‌کند.


استخوان‌ها و دندان‌ها را تقویت می‌کند

از آنجایی که پنیر پارمسان از شیر لبنی تشکیل شده است، این نوع پنیر نیز حاوی کلسیم بالایی است. کلسیم برای حفظ سلامت و حتی تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها مفید است. به علاوه، فسفر موجود در پنیر پارمسان جذب کلسیم توسط استخوان‌ها و دندان‌ها را به میزان بهینه خواهد رساند. بنابراین، خوردن پنیر پارمسان برای کودکانی که برای رشد و نمو خوب به مواد مغذی احتیاج دارند بسیار خوب است.


عضلات را تقویت می‌کند

وقتی به ساختن عضلات نیاز داشته باشید به صورت چشمگیری به پروتئین نیاز خواهید داشت. با نگاه کردن به پروتئین موجود در پنیر پارمسان، می‌توانیم بگوییم که خوردن پنیر پارمسان برای تقویت عضلات بسیار مفید خواهد بود. به علاوه پنیر پارمسان که به عنوان سنتز کننده‌ی پروتئین عمل می‌کند در فرایند سوخت و ساز و متابولیسم سلول‌ها، عضلات، و استخوان‌های بدن نیز مفید خواهد بود.


اثرات آرامبخش دارد

پنیر پارمسان در مقایسه با سایر خوراکی‌های سبک مانند کیک فنجانی و چیپس کالری کمتری دارد. پنیر پارمسان همچنین حاوی ارزش غذایی بیشتری از آن خوراکی‌ها است. خوردن پنیر پارمسان به عنوان یک میان وعده به شما کمک خواهد کرد روز پر مشغله‌ی خود را با آرامش پشت سر بگذارید. این به خاطر وجود تریپتوفان در پنیر پارمسان است.


کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد

در یکی از پژوهش‌ها به اثبات رسیده است که خوردن پنیر پارمسان کیفیت خواب را نیز بهبود خواهد بخشید. این به خاطر آن است که پنیر پارمسان حاوی تریپتوفان است که مسئول ایجاد حس آرامش و کاهش استرس است. در صورتی هم که استرس نداشته باشیم به راحت‌تر خوابیدنمان کمک می‌کند. به علاوه، خوردن پنیر پارمسان درست قبل از خواب شما را از شر افکار منفی راحت و سیستم عصبی‌تان را آرام خواهد کرد.2


سیستم عصبی را در وضعیت خوبی حفظ می‌کند

یکی دیگر از فایده‌های پنیر پارمسان برای سلامتی که در اینجا می‌توانیم به آن اشاره کنیم به سیستم عصبی مربوط می‌شود. خوردن پنیر پارمسان که حاوی ویتامین B6 و B12 است به حفظ عملکرد دستگاه و سیستم عصبی در سطحی خوب کمک می‌کند.


از سرطان جلوگیری می‌کند

پنیر پارمسان حاوی ویتامین B2 یا ریبوفلاوین است که به طرز چشمگیری به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل و با بیماری‌هایی مانندسرطان مبارزه می‌کند. ریبوفلاوین موجود در پنیر پارمسان به بدن‌تان کمک می‌کند سلول‌های آسیب دیده را بازسازی و از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کند.


از دیابت پیشگیری می‌کند

در یکی از مطالعات انجام شده آشکار گردید که ارزش غذایی پنیر، به خصوص پنیر پارمسان قادر به افزایش انسولین است. میزان انسولین موثر به طرز قابل توجهی از ازدیاد قند خون جلوگیری خواهد کرد. این وضعیت باعث می‌شود پنیر پارمسان بتواند از ابتلاء ما به دیابت، به خصوص دیابت نوع ۲ پیشگیری کند.


برای سلامت پوست مفید است

پنیر، و من جمله پنیر پارمسان حاوی بیوتین است. بیوتین ماده‌ی مغذی است که به سلامت پوست کمک می‌کند. بیوتین توسط بدن تولید می‌شود. بنابراین، باید با خوردن پنیر پارمسان نیازمان به بیوتین را برآورده سازیم. به علاوه، پنیر پارمسان حاوی مقدار زیادی ویتامین A است. می‌دانیم که علاوه بر فایده‌هایی که برای چشم دارد، ویتامین A برای پوست و مو نیز خوب است.


باعث افزایش وزن می‌شود

همان طور که در فوق اشاره شد، پنیر پارمسان حاوی مقادیر بسیار زیادی کالری است. این خوراکی حاوی کربوهیدرات، چربی، و پروتئین است که به طرز موثری به افزایش وزن کمک می‌کند. در عین حال، چربی موجود در پنیر پارمسان، چربی سالم به حساب می‌آید. بنابراین، خوردن پنیر پارمسان را برای افزایش وزن بی‌خطر به شما توصیه می‌کنیم.3


منبعی غنی از پروتئین

پنیر پارمسان در مقایسه با دیگر انواع پنیرها منبعی بسیار غنی از پروتئین است، به‌طوری که در 100 گرم از آن چیزی در حدود 36 گرم پروتئین وجود دارد. این درحالی است که مقدار پروتئین در 100 گرم از پنیر چدار و موزارلا زیر 25 گرم است و رطوبت این پنیر از باقی پنیرها هم بسیار کمتر است.


گوارش راحت

برخی از افراد در گوارش مواد لبنی و پنیرها دچار مشکل هستند که بخشی از این مشکل به نوعی از پروتئین با نام کازئین برمی‌گردد. درحالی که پنیر پارمسان این پروتئین را دارا می‌باشد اما معمولاً افراد با آن مشکلی ندارند. این به این علت است که طی سال‌هایی که این پنیر درحال شکل گرفتن و پیر شدن است، لاکتیک اسید موجود در آن آنزیمی را می‌ساز که پروتئین کازئین را به پروتئین‌های کوچک‌تری تبدیل می‌کند، بدین صورت گوارش این پروتئین آسان‌تر می‌شود. البته این ویژگی را اکثر پنیرهای سن‌بالا دارند. کمترین سن برای پنیر پارمسان یک سال است که البته سن مناسب استفاده‌ی آن، دو سال است.


میزان لاکتوز پایین

اکثر افراد با شنیدن نام لاکتوز به‌یاد مشکلات گوارشی و معده‌درد می‌افتند! لاکتوز نوعی قند است که در محصولات لبنی موجود می‌باشد و تقریباً 65 درصد از افراد بزرگسال با آن مشکل دارند. اما خوب است بدانید که میزان لاکتوز در این پنیر بسیار پایین است، به‌حدی که حتی قابل تشخیص هم نیست!


منبعی خوب از امگا 3 و ویتامین K2 و چربی

این پنیر دارای مقادیر خوبی از امگا 3 و ویتامین K2 و چربی است، به‌طوری که هر صد گرم از آن دارای 190 میلی‌گرم امگا 3 است. ویتامین K2 هم معمولاً در غذاهای جانوری یافت می‌شود و برای سلامت ماهیچه‌ها و استخوان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین این پنیر دارای انواعی از چربی است که تحقیقات ثابت کرده‌اند که علاوه بر اینکه ضرری ندارند، بلکه برای سلامتی مفید هم هستند!


خواص پروبیوتیک

باکتری‌های موجود در این پنیر می‌توانند به سلامت بیشتر روده کمک کنند که البته پنیرهای دیگری هم هستند که این خاصیت را ممکن است بیشتر از پنیر پارمسان هم داشته‌باشند.4


نکته‌های احتیاطی هنگام مصرف پنیر پارمسان

به رغم فایده‌هایی که مصرف پنیر پارمسان برای سلامتی دارد، اما باید مراقب میزان مصرف این پنیر نیز باشیم. یکی از نکات احتیاطی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که هر نوع پنیری من جمله پنیر پارمسان حاوی مقادیر زیادی سدیم است. سدیم در افزایش فشار خون موثر است.

بنابراین، خوردن پنیر پارمسان ممکن است برای کسانی که فشار خون یا مشکلات قلبی دارند مناسب نباشد. پنیر پارمسان که معمولا به شکل گرانول (ریز دانه) است حاوی چربی زیادی نیز هست. چربی پنیر پارمسان برای کسانی که دچار چاقی هستند یا رژیم کاهش وزن را دنبال می‌کنند مضر است. یا اینکه، پنیر پارمسان را باید با انجام ورزش کافی مصرف کرد تا میزان چربی موجود در پنیر پارمسان را از بین ببرد.2


پی نوشت:
1.www.jameaepouya.ir
2.www.bazdeh.org
3.www.info20.ir
4.www.broozonline.com