11 پيشنهاد عيدانه

نويسنده:سارا جمال آبادي




از حال بد به حال خوب

مي‌خواهيم حالمان خوب شود اما فکر مي‌کنيم چه کار سختي است، سالي رفته سال ديگري آمده و ما در آستانه‌ اين تازگي سال جديد آن قدر خسته‌ايم و تاب ايستادن از پاهاي خسته‌مان رفته است. ادعا نمي‌کنيم با خواندن اين چند خط حالتان خوب خوب خوب مي‌شود اما ادعا مي‌کنيم اينها مي‌تواند تغييري کوچک باشد با اثري بزرگ. تغييري تازه در آستانه سال نو! آنها را از خودتان دريغ نکنيد!

غذا بخور با لذت

اگر اهل جويدن غذا نيستيد، اين پيشنهاد براي شما و در شما بيشتر اثر مي‌کند. اگر هم اهل جويدن هستيد اما اين کار را از بس که انجام داده‌ايد ديگر برايتان نه تنها سخت نيست که به طور اتوماتيک انجام مي‌شود باز هم بي‌تاثير نيست. قبل از خوردن غذا، مخصوصا غذاي ايراني و نه فست‌فودـ حتما نگاهي به غذايي که مي‌خواهيد بخوريد بيندازيد. به خورشت سبزي، به قيمه، به کاسه‌هاي آبگوشت به ظرف ماست و خيار نعناع زده، بعد چشم‌هايتان را ببنديد و سعي کنيد «بو» بکشيد! به به... چه بويي و بعد لقمه را که در دهان مي‌گذاريد با همان چشم‌هاي بسته سعي کنيد طعم غذا را با تمام دل و جانتان بچشيد..

سلام با محبت

اين پيشنهاد درباره سلام دادن است. شيوه سلام دادن خود را تغيير دهيد و راحت از اين پيشنهاد نگذريد. سلام را سفت و محکم و البته با مهرباني بگوييد حتي اسم افراد را به اين کلام معجزه‌بخش اضافه کنيد. وقتي که سلام مي‌گوييد در چهره کسي که به او سلام کرده‌ايد نگاه کنيد و اين مورد را درباره افرادي که از آنها دلخوري داريد و قصد کرده‌ايد تا اين کدورت‌ها را از ميان برداريد با دقت بيشتري انجام دهيد. سلام به کودکان هم مي‌تواند حال شما را بهتر کند. باور کنيد. همين امروز که در خانه‌تان باز شد و کودکي همراه ديگر مهمان‌هايتان براي عيد ديدني به خانه شما آمد جلوي پاهاي اين فرشته کوچک بنشينيد تا هم قد او شويد و به او سلام کنيد و اين خاطره خوش را براي او و خودتان ثبت کنيد.

يک لباس تازه

بهتر است در يک حرکت شجاعانه مدل لباس پوشيدنتان را البته با مشاوره با يک فرد خوش‌ذوق تغيير دهيد. اين مورد درباره مدل موهايتان هم بسيار صادق است. ممکن است سال‌هاي سال مدل موهايتان همان که بود. مخصوصا اگر سنتان از 50 گذشته باشد! چرا فکر مي‌کنيد تغيير و تازگي براي شما حرام شده است؟! اگر اين‌طور فکر نمي‌کنيد حتما دستي به سر و روي خودتان بکشيد.

عکس بگير!

درست است که اين روزها بسياري از ما يا دوربين داريم و يا گوشي همراهمان دوربين دارد و وقت و بي‌وقت عکس مي‌گيريم اما اين پيشنهاد تازه‌تر از عکس‌هاي تکراري مهماني و تولد و عروسي است. اگر کمي حس هنري و حال و حوصله داريد در اين فرصت تعطيلات شروع کنيد از نزديکانتان عکس بگيريد بدون اينکه از آنها بخواهيد تا برايتان ژست بگيرند. مثلا از مادر در حال آشپزي، از پدر در حال نگاه کردن به تلويزيون، از نوه کوچک خانه در حال فضولي در کابينت‌ها و حتي از آدمي که هر روز در آينه مي‌بينيدش از «خودتان». تجربه جالبي است. اين پيشنهاد را جدي بگيريد! حال و هوايتان را عوض مي‌کند و خدا را چه ديديد، شايد با همين عکس‌ها توانستيد در مسابقه‌اي شرکت کنيد و جايزه بگيريد. اصلا به سايت عکاسي سر بزنيد و به ليست مسابقه‌ها نگاهي بيندازيد. همه اين مسابقه‌ها حتي اگر زمانشان گذشته باشد سال آينده تکرار مي‌شوند و منتظر برنده هستند. چرا شما برنده نباشيد؟

همديگر را نگاه کنيد

بارها و بارها از کنار همديگر گذشته‌ايم بدون اينکه به همديگر نگاهي بيندازيم. چرا انکار مي‌کنيد؟ امروز چشم‌هاي پف کرده مريم را ديديد؟ امروز متوجه قدم زدن‌هاي پيمان در خانه شديد؟ ديديد! ما گاهي سال‌ها در کنار هم هستيم و يکديگر را نمي‌بينيم، نمي‌بينيم در ميان موهاي پدربزرگ ديگر موي سياهي پيدا نمي‌شود، مادربزرگ پايش را به سختي از اين پله به آن پله مي‌کشاند و... خلاصه اينکه بياييد به همديگر نگاه کنيم البته نه به نيت فضولي و عيب گرفتن بلکه تنها ديدن و دل به حرف‌هاي هم سپردن.

دايناسور را قورت دهيد

تو از پياز متنفري، من از سير، ديگري سال به سال سيب نمي‌خورد، دوستم از باميه متنفر است، آقا دايي بادمجان دوست ندارد اما اين روزهاي سال نو فرصت تجربه است. اصلا اگر قرار است يک سال جديد را شروع کنيد، چرا تجربه‌هاي جديد را شروع نمي‌کنيد، آن هم نه تجربه‌هاي خيلي سخت، نه! از همين عادت‌شکني‌ها شروع کنيد. امروز پياز بخوريد. توي غذايتان سير بريزيد. بادمجان بپزيد و امتحان کنيد، شايد ذايقه‌تان تغيير کرد و عاشق همه همين‌ها شديد که از آنها متنفريد. اگر هم نشديد، باز هم تجربه مي‌کنيد که واقعا نمي‌توانيد اين خوراکي‌ها را به سال جديد راه بدهيد.

مرور بچگي‌ها

هيچ‌ چيز نمي‌تواند مثل مرور يک خاطره خوب حال بد ما را خوب کند. اين هفتمين پيشنهاد ما است. به کتاب بچگي‌هايتان که عاشقش بوديد يا به فيلمي که آن را مي‌پرستيد، فکر کنيد بعد دنبالش بگرديد. لاي قفسه کتاب‌هاي خانه يا کارتن‌هاي زيرزمين و اگر نبود در کتابفروشي‌ها چون بسياري از کتاب‌ها تجديد چاپ شده‌اند، آن هم با شکل و نقاشي‌هايي که داشت.

خودت را ببين

خودبين نباش اما خوب خودت را ببين! چگونه؟ اگر به فکر آينه افتاده‌اي و در راه رسيدن به ‌آينه هستي کاملا در اشتباهي چون اين نوع ديدن نيازي به آينه ندارد بلکه مي‌خواهي بداني ژست کلي بدن تو در طول روز و ماه و سال چگونه است. براي فهميدن اين موضوع زمان لازم است که اين روزها فرصت خوبي است. براي شروع فکت را شل کن! آفرين، شل‌تر، شل‌تر اگر خيلي تغيير در فکتان نداديد خب! حالتان خوب است اما اگر متوجه شديد که بي‌دليل و ناخودآگاه در حال فشار دادن فکتان هستيد بايد بگوييم استرس داريد. بعد به پاهايتان نگاه کنيد. اگر گاه و بي‌گاه آنها را تکان مي‌دهيد و اين حرکت را مدام در طول روز تکرار مي‌کنيد، احتياج به تمرين‌هاي آرامش‌بخش داريد. اگر دستتان را مدام روي سينه قرار مي‌دهيد و دست به سينه مي‌نشينيد و اين ژست شما شده حتما تمرين کنيد تا چند ساعت در روز از اين حالت خارج شويد. چگونه؟ اگر امکان دراز کشيدن روي زمين را داريد، روي زمين دراز بکشيد. دست‌هايتان را باز کنيد و با چشم‌هاي بسته پيش خود تصور کنيد داريد گره‌هايي که در بدنتان افتاده را باز کرده و بدنتان را رها مي‌کنيد. با انجام اين تمرين تازه متوجه مي‌شويد چه‌قدر ناخودآگاه به جسم‌تان فشار وارد کرده و بدنتان را منقبض مي‌کنيد.

بوي خوش خانه

اگر بوي اسفند بيايد با خودتان چه فکر مي‌کنيد؟ حتما مي‌‌گوييد جايي عروسي است. خب چرا در خانه شما عروسي نباشد. اگر بوي اسفند را دوست داريد، اين پيشنهاد به کارتان مي‌آيد. کمي اسفند دود کنيد و ببينيد چه حال خوبي پيدا مي‌کنيد. اگر هم نه اين روزها تا دلتان بخواهد همه فروشگاه‌ها کلي عود با بوهاي مختلف مي‌فروشند که مي‌توانند حال و هواي خانه‌تان را کلي تغيير دهند.

دفتري براي يادداشت

اگر از آن دسته افرادي هستيد که مدام سال قبل با خودتان مي‌گفتيد چه‌قدر بي‌حواس شده‌ام و دارم آلزايمر مي‌گيرم، امسال اين گونه نباشيد و با حدود 500 تا 1000 تومان اين بي‌حواسي را درمان کنيد. چگونه؟ با خريد يک دفترچه براي يادداشت کارهاي روزانه! براي تمرين از يادداشت‌برداري در همين روزها شروع کنيد. فردا چه کار داريد؟ کجا بايد برويد؟ به که بايد زنگ بزنيد و...

پيشنهاد رويايي!

نه کتاب نه فيلم نه دفترچه يادداشت نه خريد لباس تازه نه تجربه يک طعم تازه بلکه يک پيشنهاد رويايي. بياييد روزي حداقل 5 دقيقه چشم‌هايتان را ببنديد و به همه آن چيزهايي که رؤيايشان را در سر داريد، فکر کنيد! وقتي هم بعد از تکرار اين 5 دقيقه‌ها روزي رسيد که به رؤيايتان رسيديد ما را يادتان نرود!
منبع: www.salamat.com