سال نو ، رنگ موي نو

نویسنده : دکتر شکوفه شجاعي



26 نکته درباره مش‌کردن ، رنگ‌کردن و دکلره کردن مو

شب عيد که مي‌شود، وقت گرفتن از آرايشگاه‌ها کار دشواري است. خيلي از خانم‌ها براي اينکه سال نو را با چهره جديدي شروع کنند به فکر رنگ کردن، فر کردن و مش کردن موهايشان مي‌افتند. اگر شما هم قصد داريد در سال نو چنين خدماتي از آرايشگاه بگيريد، بايد نکاتي را بدانيد تا دلخور و ناراحت آرايشگاه را ترک نکنيد. ما در اينجا آن نکات را برايتان بازگو مي‌کنيم. بخوانيد!
1 اگر موهاي شما تارهاي سفيد دارد اول از قسمت جلوي سرتان شروع به رنگ کردن کنيد.
***
2 اگر در موهاي شما ساقه روشن‌تر از ريشه است، اول ساقه موها را رنگ کنيد.
***
3 پس از رنگ کردن، اگر جنس موها زبر و خشن و تارهاي سفيدتان زياد باشد، نبايد از کلاه پلاستيکي استفاده کنيد.
***
4 اگر مي‌خواهيد موهاي طبيعي خود را براي اولين بار يک يا دو درجه روشن‌تر کنيد، رنگ را با اکسيدان شماره 2 مخلوط کنيد و طرز رنگ زدن از ساقه و پشت‌سر است.
***
5 مواد دکلره و رنگ‌ها هميشه بايد در ظروف غيرفلزي ريخته شوند و از به کار بردن شانه، برس و کاسه فلزي خودداري نماييد
***
6 قبل از رنگ آميزي و دکلره، دور صورت، گردن و گوش‌ها را چرب کنيد.
***
7 بعد از دکلره و رنگ کردن موها، سشوار بکشيد.
***
8 از استفاده از مواد شيميايي روي پوست که سوزش يا زخم يا ناراحتي دارد، خودداري کنيد.
***
9 حجم اکسيدان نبايد از آنچه توصيه شده بيشتر شود.
***
10 رنگ مو را روي پوست سر نماليد و اگر به طور اتفاقي رنگ مو روي پوست‌تان پخش شد، براي تميز كردن آن از پودربچه استفاده كنيد.
***
11 از رنگ كردن مو با درجات مختلف و رنگ‌هاي گوناگون بپرهيزيد.
***
12 نوك موها به علت داشتن منفذ و خلل‌هاي بسيار زياد معمولاً خوب رنگ نمي‌گيرد. براي رفع اين مشكل، بهتر است همان رنگ مورد نظرتان و يا يك درجه تيره‌تر را انتخاب كرده و بدون اكسيدان آن را روي نوك موها بگذاريد و بعد موها را خشك كنيد. سپس رنگ‌ها را طبق معمول روي مو بگذاريد تا رنگ تثبيت شود.
***
13 موي بلوند در اثر مواد شيميايي موجود در استخر شنا سبز مي‌شود. براي رفع اين مشكل از رنگ‌هاي گرم مانند قرمز يا طلايي استفاده كنيد البته شامپوهاي براق كننده و شفاف كننده نيز ممكن است در رفع اين مشكل موثر باشند.
***
14 وقتي كه يك رنگ با پايه‌هاي آبي به موي زرد يا طلايي زده شود، رنگ حاصل سبز مي‌شود. با جانشين كردن يك رنگ با پايه بنفش، رنگ طبيعي‌تري به دست خواهيد آورد.
***
15 وقتي كه بلوند، قرمز روشن كم‌رنگ شده و به نارنجي تبديل مي‌شود، مقداري رنگ طلايي، قرمز براي‌‌هاي‌لايت كردن اضافه كنيد.

***
16 وقتي كه خطوط صورتي در موهاي سفيدي كه با قرمز رنگ شده پديدار شد، براي پوشاندن آن به مقداري رنگ قهوه‌اي طبيعي به همان درجه و تن و يا تيره‌تر نياز داريد.
***
17 وقتي كه موي فعلي‌تان از رنگ مورد نظرتان تيره‌تر است، حتماً‌ به يك دكلره كننده نياز داريد تا رنگ قبلي را به سطح و درجه برابر با رنگ انتخابي برساند و رنگ دلخواه شما به دست آيد.
***
18 اگر مو بعد از استفاده از يك پاك‌كننده رنگ مو، قرمزشد. براي خنثي كردن تن گرم ناخواسته‌اي كه ايجاد شده، مي‌توانيد يك رنگ با تون يا زمينه خاكستري و يا بنفش به آن اضافه كنيد.
***
19 هميشه قبل از گذاشتن رنگ، موهايتان را خشك كنيد زيرا رنگ موي مرطوب، رقيق شده و نتيجه مطلوب به‌دست نخواهد آمد.
***
20 شما با رنگ نمي‌توانيد مو را بيشتر از 3 درجه روشن بکنيد. مثلا اگر موي ما ايراني‌ها که اکثرا شماره 4 جدول رنگ است را بخواهيم با رنگ روشن بکنيم تا پايه 7 يعني بلوند تيره، بيشتر نمي‌توانيد برويد. اگر رنگ 8 و 9 را بگذاريد باز همان بلوند تيره را به شما مي‌دهد. بلوند تيره هنوز رنگدانه قرمز، نارنجي و زرد دارد. تنها کاري که مي‌توانيد انجام بدهيد تن رنگ را طوري بگيريد که کمي‌از رنگدان‌هاي قرمز مو را خنثي کند.
***
21 روشن کردن مو يا‌‌هاي‌لايت بيشتر از 4 درجه (روشن‌تر از موي طبيعي)، با بليچ يا همان پودرهاي دکلره انجام مي‌گيرد. پودر‌هاي دکلره رنگدانه‌هاي مو را از کوتيکل مو بيرون مي‌آورند. اين کار را تا وقتي که هنوز در تماس با مو هستند، انجام مي‌دهند يعني مو به ترتيب قرمز، نارنجي، زرد، سفيد يا بيرنگ و در انتها شکسته شده و از بين مي‌رود.
***
22 براي پلاتينه کردن موي ما آسيايي‌ها که سياه و تيره است مو بايد ?? درجه روشن شود تا ما بتوانيم رنگ پلاتينه که رنگ دلخواه ما ايراني‌ها است را به دست بياوريم. اين به مو صدمه و آسيب مي‌زند.
***
23 رنگ‌ساژ در واقع رنگ دومي‌است که روي موي روشن شده با دکلره گذاشته مي‌شود. اين عمل براي تيره کردن مو، خنثي کردن رنگ دانه‌هاي اضافي مو و رنگ دلخواه را به مو دادن انجام مي‌شود. در هر حالت روش کار فرق مي‌کند.
***
24 شما مي‌توانيد مو را با پودر دکلره روشن کنيد و ديگر نيازي به رنگ‌ساژ کردن مو نداشته باشيد.
***
25 بعضي مواقع مو بيش از آنکه خواسته شده روشن شده است. در اين مواقع رنگ دلخواهتان را از جدول مو انتخاب کرده و روي مو بزنيد. سعي کنيد از پراکسيد 3 استفاده بکنيد يا اکسيدان 6 را رقيق کنيد. براي اينکه مو يک بار با مواد شيميايي در تماس بوده آن را ضعيف‌تر نکنيد.
***
26 ممکن است بعد از اينکه رنگ دکلره را از مو شستيد با رنگدانه‌هايي مواجه بشويد که دلخواه شما نباشد. در اين مواقع از رنگ‌ساژ براي خنثي کردن رنگدانه‌هاي اضافه استفاده بکنيد.
منبع: www.salamat.com