صفحه کليد اینجوری تمیز میشه






اهل کار کردن با کامپيوتر هستيد؟ کامپيوتر شخصي داريد يا از يک کامپيوتر عمومي در محل کار استفاده مي‌کنيد؟ در هر دو صورت بايد بدانيد تميز کردن و ضد عفوني کردن اين وسيله پر کاربرد بسيار ضروري است. بر اساس تحقيقاتي که توسط محققان انگليسي صورت گرفته است باکتري‌هاي مضري که روي يک کيبورد (صفحه‌کليد کامپيوتر) اجتماع مي‌کنند، بسيار بيشتر و مضرتر از باکتري‌هاي مضري هستند که روي کاسه يک توالت جمع مي‌شوند...
وسايلي که براي تميز کردن کيبورد نياز داريم در خانه همگي مان وجود دارد و نيازي نيست هزينه اضافي کنيد. ابزارهاي تميز کننده مثل اسپري‌هاي فشرده هوا براي تميز کردن کيبورد چندان کارايي ندارند. کمي دستمال کاغذي که بتوانيم با آن گردگيري کنيم، يک ليوان آب، جارو برقي، گوش پاکن و پيچ گوشتي کافي است.
ابتدا کيبورد را در حالت صاف و مسطح قرار دهيد، سپس يک سري مناسب به جارو برقي خود متصل کنيد. مکش جارو را در پايين‌ترين حد ممکن قرار دهيد و به آرامي شروع به تميز کردن لابه لاي کليدهاي کيبورد خود کنيد تا جارو هر چيزي که بين آنها مانده است، بيرون بکشد. بهترين سري جارو برقي براي انجام اين کار سري است که در انتهايش کمي مو‌هاي نازک دارد و معمولا براي تميز کردن مبلمان مورد استفاده قرار مي‌گيرد. سپس دستمال کاغذي يا دستمال گردگيري خود را برداريد و سعي کنيد روي کليدها و لابه لايشان را کمي گردگيري کنيد. در اين مرحله کليدها زياد تميز نخواهند شد ولي مقداري از گرد و غباري که چند سال يا ماه است روي آنها نشسته کاسته مي‌شود.

در پشت کيبورد تعدادي پيچ وجود دارد آنها را به وسيله يک پيچ گوشتي مناسب و با حوصله باز کنيد و بعد از برداشتن قاب آن، پيچ گوشتي را برداريد و از يک گوشه کيبورد شروع به در آوردن کليدها از جايشان کنيد. اين کار پيچيد‌گي خاصي ندارد. مي‌توانيد آن را بدون پيچ گوشتي و با دست هم انجام دهيد ولي در هر دو حالت بايد با حوصله انجام‌اش دهيد. خوب اگر اولين بار باشد که صفحه کليدتان را تميز مي‌کنيد، بعد از پياده سازي کليدها احتمالا يکي از ترسناک‌ترين مناظر ممکن را مي‌بينيد. زير کليدهاي شما مخلوطي از گرد و خاک وجود دارد و حسابي کثيف است. اگر هر چند ما يکبار با جارو برقي لابه لاي کليدها را تميز مي‌کنيد، لازم است ماهي يک‌بار هم آن را باز کرده و درونش را تميز کنيد. بعد از اينکه با جارو برقي تميز کاري را انجام داديد، ممکن است هنوز در برخي جاها روي سطح کيبورد ذراتي چسبيده باشند. اينجاست که گوش پاک‌کن به کار مي‌آيد تا شما را از شر اين ذرات ريز هم خلاص کند. بعد هم مي‌توانيد لابه لاي جاي کليدها را با يک دستمال مرطوب کمي تميزتر و سپس با يک دستمال خشک کاملا خشک کنيد.
اگر دقت کرده باشيد روي کليدها خصوصا آنهايي که بيشتر از بقيه کاربرد دارند، همواره مقداري چربي سر انگشت‌ها مي‌نشيند. براي اينکه از شر اين چربي هم خلاص شويم، مي‌توانيم کليدها را در يک ليوان محلول آب و مواد شوينده بيندازيم. کمي صبر کنيم و سپس آنها را خوب خشک کنيم و بعد جا بزنيم. فقط حتما کليدها را کاملا خشک کنيد و سپس جا بزنيد.
منبع: www.salamat.com