معرفی مؤمن حقیقی در کلام امام سجاد علیه السلام
در این حدیث شریف امام سجاد علیه السلام به تبیین ویژگی ها و صفات مومن حقیقی پرداخته اند
حضرت سید السّاجدین و زین العابدین علی بن الحسین علیهما السّلام میفرمایند:
اگر مردی را ببینید که طریقه و روش او نیکوست، و گفتار خود را آهسته و آرام نموده، و سخن خود را ضعیف و ملایم نشان دهد و در کارها و حرکاتش خود را خاضع و فروتن جلوه دهد، فوراً به او گرایش پیدا نکنید! دست نگاه دارید، توقّف کنید که شما را گول نزند! زیرا چه بسیار کسانی هستند که به علّت سستی نیت و پستی هویت و ترسو بودن، دلشان از رسیدن به دنیا و ارتکاب کارهای حرام عاجز ماندهاند، و بدین جهت دین را دام وصول به دنیا و وسیله صید وصول به مادّیات و شهوات قرار میدهند؛ مردم را به ظاهر آراسته خود میفریبند و چنانچه به چیز حرامی دست یابند با تمام مشقّت و تکلّف خود را بدان میرسانند و دست میآلایند.و اگر دیدید که آن مرد از مال حرام اجتناب میورزد و دست بدان نمیآلاید پس باز صبر کنید! و در گرایش به او مبادرت نکنید که شما را فریب ندهد! چون خواستهها و تمایلات نفسانی مردم مختلف است؛ زیرا که چه بسیاری از مردم از به دست آوردن مال حرام گرچه فراوان باشد دوری میکنند، ولیکن ارادة خود را از راه زنا و اعمال شنیعه باز نمیدارند، و نفس خود را بر ورود بر یک زن زشت کریه المنظر فرود آورده و از راه حرام با او آمیزش میکنند.
و اگر آن مرد را چنین یافتید که از این عمل زشت هم دوری میکند باز شکیبا باشید! و در گرایش به او شتاب نکنید که مبادا شما را گول زند! تا خوب بنگرید که گره و بستگی عقلانی او چطور است؟ و مرکز تصمیمگیری تفکری او چگونه است؟ چون بسیاری از مردم هستند که از روی آوردن به دنیا و ارتکاب محرّمات و وصول به اموال حرام و اعمال آمیزشی جنسی خودداری نموده و عفّت بهخرج میدهند، ولیکن دارای عقل متین و فکری استوار نیستند؛ و بنابراین مفسدة کارهائی را که انجام میدهند بیش از مصلحت آنست؛ چون بر پایة جهالتی که دارند مفسدهای میآفرینند بیشتر از مصلحتی که پدیدة عقل و درایتشان است.
این چنین فردی چون آدم یک چشمی پیوسته در امور بدون بصیرت و درایت است، و اوّلین گامی که به باطل بردارد او را به آخرین مراتب خسران و زیان میکشاند. و پس از آنکه نمیتواند به منویات خود برسد، پروردگارش او را در طغیان و سرکشی ممتدّ میبرد، و در این صورت آنچه را خدا حرام کرده است حلال میشمرد، و آنچه را خدا حلال کرده حرام میشمرد؛ و اگر ریاست باطلش که بدنبالش میرود و برای وصول به آن خود را به مهالک انداخته و به شقاوت رسانده است سالم بماند، باکی در از بین رفتن دینش ندارد؛ پس این افراد کسانی هستند که خدا بر آنها غضب نموده و به آنان صلای دورباش زده و عذاب ذلّتآمیز و تحقیرانگیز برایشان مهیا ساخته است.
ولیکن مرد، تمام مرد، نیکو مرد آن کسی است که هوای نفس و درخواست خود را تابع امر خدا نموده است و قوای خود را در راه رضای خدا مبذول داشته است؛ و ذلّت را با وجودِ داشتن حقّ، به عزّت ابدیه نزدیکتر مییابد از عزّتی که با باطل به دست میآید. و به یقین میداند که گرفتاریهای کم و ناچیز دنیا که برای رضای خدا آنها را تحمّل میکند، او را به دوام نعمتهای ابدیه خداوند در بهشتی که خرابی و فناء و نیستی ندارد خواهد رسانید. و نیز میداند که اگر از هوای نفس امّاره خود پیروی کند بسیاری از خوشیهائی که در دنیا میبرد او را به عذاب ابدیه خداوند که زوال و انقطاع ندارد خواهد کشانید.
پس بنابراین بدانید که مرد تمام عیار چنین مردی است؛ مرد نیکو، پسندیده و استوار چنین مردی است؛ پس حتماً به او تمسّک کنید و بر رویه و منهاج و سیرة او اقتدا نمائید و بوسیلة او بسوی پروردگارتان متوسّل شوید! چون درخواست و دعای او ردّ نمیشود و طلب و خواهش او دچار حِرمان نمیگردد.
امام سجّاد علیه السّلام راه شناسائی افراد را معاشرت و مراوده با آنها میداند.
در این روایت شریفه حضرت سجّاد علیه السّلام بخوبی از نقاط ضعف و امور سلبیه در یک چنین فردی پرده برمیدارند. و مطلب را بر محور حبّ و نفع شخصی و رعایت مصالح فردی و حفظ شخصیت و انانیت در ارتباطات اجتماعی و معاشرت با افراد قرار میدهند.
معاشرت و مراوده و مصاحبت با این افراد انسان را به مسائل باطنی آنها و اسرار مخفیه در نفوس ایشان آشنا میسازد، و این همان مطلبی است که تمام بزرگان راه و مربیان اخلاق بدین مسأله هشدار دادهاند و ما را برحذر داشتهاند و از خطر این دام سخن راندهاند، و حجّت را بر همة ما تمام کردهاند و جای هیچگونه عذر و بهانهای باقی نگذاشتهاند.
پدیدآورنده :
علامه آیة اللَه سید محمد حسین حسینی طهرانی مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}