رازهاي همسرداري






صدا کردن

از ابتدايي ترين روابط بين زن وشوهر ولي کاملا موثر در شيرين شدن؛ زندگي نحوه صدا کردن يکديگرهمسران است در اين رابطه به چند نکته اشاره مي کنم.
1- همسر خود را با لحن محبت آميز صدا کنيد
2- همانطور که در حديث آمد است ‹ يدعوه باحب الاسماء اليه › او را به نامي صدا کنيد که بيشتر دوست دارد چه بسا مردان وزناني باشند که از اسم خودشان خوششان نمي آيد مثل ( اسکندر، دکمه ، داريوش ) و يا اينکه از اسم ديگري بيشتر خوشش مي آيد وحتي امکان دارد دوست داشته باشد همسرش او را به يک نام خاصي صدا کند مثل( زيبا ، عزيزم ، خانمم و...) درسيره پيامبر اکرم (ص) نقل شده است که ايشان يکي از همسرانش را "حميراء" که به معني گل سرخ کوچک است صدا مي کردند .
دقت کنيد که زمان انتخاب يک اسم زيبا براي همسرتان در همان اوايل زندگي است چون بعدها ديگر زن و شوهر القاب مختلفي مانند ( دکتر، مهندس، حاج آقا، حاج خانوم ، کربلايي و... ) پيدا مي کنند و ديگر نمي شود آن را تغيير داد .
3- اسم همسرتان را به صورت کامل بيان کنيد مبادا اسم اورا نصفه بگوييد مثل ( فري ، ابي ، مَصي ) ويا اگراسم ايشان از دوبخش تشکيل شده مانند ( ابولقاسم ) او را با نصفه اول صدا نکنيد.

تميزي شوهر

خداوند متعال زنان را بيشتر از مردان زيباپسند و نظافت دوست خلق کرده است حضرت علي عليه السلام فرمودند : همت و کوشش زنان متوجه زينت دادن زندگي دنيا است از اين رو زنان در مورد نظافت محتاج به سفارش زياد نيستند ، ولي مردها به خاطر اينکه همتشان مشغوليت به مبارزه با مشکلات زندگي و کسب و کار است کمتر به نظافت اهميت مي دهند و نياز به سفارش دارند .
طبيعي است که مرد بعد از تلاش يک روزه در بيرون از خانه لباس و بدنش کثيف شود و در اثر عرق کردن ويا تماس با مواد بد بو بدن ولباسش بوي بد بگيرد ؛ دراين موارد مرد وظيفه دارد اگر در محل کارش امکان دارد در همان محل کارو اگر امکان ندارد به محض رسيدن به خانه سريع اقدام به تميز کردن خود و لباسش بکند که مبادا کثيفي تن و يا بوي لباسش باعث انزجار همسرش شود . اين کار مرد يک نوع احترام به همسرش محسوب مي شود به اين معنا که تو اين قدر براي من مهم هستي که من به خودم اجازه نمي دهم که با بدن کثيف و بد بو نزد تو بيايم ؛ هر چند از کار روزانه کاملا خسته ام اما بخاطر تو به محض ورود به حمام مي روم و خودم را آماده ملاقات با تو مي کنم .
دوستان عزيز اينکه مرد خودش را براي همسرش آماده کند از سيره اهل بيت است حسن بن جهم تعريف ميکند که حضرت علي عليه السلام را ديدم که موهايش را رنگ کرده بود گفتم فدايت شوم شما هم موي سرتان را رنگ مي کنيد حضرت جواب دادند : بله تميزي و آمادگي مردها به عفت زنها اضافه مي کند .
در طول تاريخ زناني بودند که عفت را رها کردند چون شوهرانشان تميزي را رها کرده بودند آن وقت که سرو وضعت آماده نيست تصور کن ببين اگر همسرت را در آن حال ببيني آيا خوشت مي آيد ؟
جواب دادم : نه ، امام ادامه داد : او نيز مثل تو است و سپس گفتند : نظافت گري و استعمال بوي خوش از اخلا ق پيامبران است .

آرايش

بر خلاف تصوري که اکثر مردم دارند اسلام آرايش را مخصوص زنان نمي داند و هر دو طرف يعني هم زن و هم مرد را دستور داده است که خود را براي همسرشا ن آرايش کنند . همانطور که ابن عباس مفسر پرورش يافته در مکتب اهل بيت مي گويد « من خودم را براي همسرم آرايش مي کنم زيرا خداوند فرموده است : زنان را مانند وظايفشان حقوقي شايسته است ( سوره بقره 228)
يعني همانطور که زنان وظيفه دارند که خودشان را براي شوهرانشان آرايش کنند مردان هم در مقابل اين وظيفه آنها وظيفه مشابهي دارند . البته شما خواننده عزيز حتما توجه داريد که مردان نبايد خود را مثل زنها آرايش کنند بلکه آنها آرايش مخصوص خودشان دارند .
پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله در حديثي ، با بيان زيبايي تفاوت آرايش زنانه را با آرايش مردانه مشخص کرده اند که قبل از بيان اين حديث لازم است يک نکته اي را در مورد مواد آرايشي تذکر بدهم ؛ مواد آرايشي دو نوع هستند مواد آرايشي رنگي و مواد آرايشي معطر .
حال پيامبراکرم مي فرمايند : آرايش زنان بايد بگونه اي باشد که رنگ آن آشکار و بوي آن نهان (خفيف) باشد ولي آرايش مردان بايد بگونه اي باشد که بوي آن آشکار و رنگ آن نهان باشد . يعني اگر زنان از مواد خوش بو کننده استفاده مي کنند نبايد به حدي باشد که جلب توجه کند و مردان نيز اگر از مواد رنگي استفاده مي کنند بايد به حدي باشد که به چشم نيايد.

همسر اختصاصي

در آخرين بخش از اين نوشته ها به يک مطلب اساسي مي خواهم بپردازم وآن اين مسئله است که بعضي از زنان تنها وقتي که به عروسي مي روند خود را زيبا و مرتب و پاکيزه مي کنند اين عمل بر خلاف دستور اسلام است ، زن همواره بايدبراي شوهرش زيبا و جذاب باشد و در ميهماني ها هم زيبايي و عطر او را تنها زنان ببينند نه مردان نامحرم متاسفانه اين مسئله در عروسي هاي خانواده هاي که ادعاي مذهبي بودن دارند هم مورد دقت قرار نمي گيرد.
مثلا با صورت آرايش کرده چادر به سر مي کنند و در بين نامحرمان حاضر مي شوند و يا با همان وضع در پشت ماشين وانت ويا نيسان مي نشينند و دنبال عروس مي روند غافل از اين که زن نبايد آرايش خود را به مرد نا محرم نشان دهد .
اين مسئله در بين اطرافيان عروس و داماد بيشتر اتفاق مي افتد مثلا خواهران عروس در کنار آنها حاضر مي شوند ( درمعرض ديد داماد ) و عکس مي اندازند و برادران داماد نيز همينطور (با توجه به اينکه هر چند عروس چادر به سر مي کند ولي صورت آرايش کرده او بيرون است ) . البته وضع در خانواده هاي غير مذهبي بد تر از اين حرفها ست .
اسلام دوست دارد زن و شوهر فقط مخصوص همديگر باشند و لذت جويي هاي آنها محدود به حريم خانواده باشد که اگر اينگونه نباشد حريم خانواده از هم مي پاشد . زناني که با چهره آرايش شده در مجامع عمومي حاضر مي شوند و با اين کار خود آشوب در دل شوهر ديگران مي اندازند بايد بدانند که در گوشه ديگر شهر زن ديگري مشغول آتيش انداختن به زندگي اوست.
* ارسال مقاله توسط عضو محترم سایت با نام کاربری : golenarges_g