روغن های معطر چگونه عمل می کنند؟






دکتر آلن هاچ (Alan Huch) پزشک متخصص اعصاب و رئیس مرکز تحقیقات بویایی و چشایی در شیکاگو می گوید: «بوها به طور مستقیم روی مغز تأثیر می گذارند، درست مانند داروهای مخدر». بینی ما ظرفیت و توانایی تشخیص 000/000/1 بوی مختلف را دارد. عطر و بو وارد بینی ما می شود و با پرزهای بینی تماس حاصل می ند. گیرنده های واقع در این پرزها به پیازهای بویایی واقع در انتهای رشته های عصبی به مغز متصل هستند.
بوها به وسیله پرزها و از طریق پیازهای بویایی به کمک لرزش های الکتریکی به مغز انتقال می یابند. این لرزش های الکتریکی به سیستم های کناری مغز می رسند.
سیستم لیمبیک (Limbic system) بخشی از مغز است که مرتبط با حالات روحی، احساسات، هیجانات، حافظه و یادگیری ماست.
تمام بوهایی که به سیستم لیمبیک می رسند، اثرات شیمیایی مستقیم روی حالت روحی ما دارند.

به عنوان مثال بوییدن اسطوخودوس (سنبل) امواج آلفا را در مغز افزایش می دهد و این امواج به ما کمک می کند که ریلکس و آرام شویم. بوی یاسمن امواج بتا را در مغز افزایش می دهد و این امواج باعث افزایش تحرک و هوشیاری می شود.
به علاوه سیستم لیمبیک محل ذخیره میلیون ها بویی است که به خاطر می آوریم. به همین دلیل است که بوی علوفه خشک و کاه ما را به دوران کودکی امان می برد.
سلول های روغن های گیاهی خیلی ریز هستند و به راحتی می توانند در پوست نفوذ کرده و جذب جریان خون گردند. این کار بین چند ثانیه تا 2 ساعت زمان می برد و حدوداً 4 ساعت زمان لازم است تا مواد زائد از خون خارج شده و از طریق ادرار، عرق و مدفوع خارج گردند.
روغن های معطر به شکل سحرآمیزی در مشکلات عصبی، موارد مرتبط با استرس، بیماری های عصبی، عفونت های پوستی، ریزش مو، التهابات، وجود درد ناشی از عضلات یا اختلالات اسکلتی مؤثرند. در واقع روغن های گیاهی مصارف بی شماری دارند.

در بریستول روغن اسطوخودوس (سنبل) بر روی 28 مریض که عمل بای پس (قلب) انجام داده بودند، امتحان شد. 24 نفر آنها کاهش تنظیم و فشار خون و کاهش اضطراب را گزارش کردند.
در پاریس در سال 1985، برای درمان بیماری برفک در 28 زن از روغن های گیاهی استفاده شد و 21 نفر از آنها به طور کامل درمان شدند.
مصرف روغن های گیاهی بی ضرر است. فقط دقت کنید آنها هرگز نباید به طور مستقیم مصرف شوند، چون ممکن است در برخی از پوست های حساس ایجاد سوزش یا التهاب یا حساسیت به نور نمایند. آنها باید به میزان مناسب با روغن های حامل و مایع مخلوط شده و مصرف شوند. انجام یک تست حساسیت برای بررسی هر گونه واکنشی در جهت رد و حساسیت پوست به این روغن ها لازم است.
منبع: www.khanevadeyema.com