انواع واژینیسم (Vaginismus) یا انقباض غیرارادی واژن


1- واژینیسم اولیه
در واژینیسم اولیه خانم همیشه هنگام نزدیکی درد و سوزش دارد و احساس تنگی واژن می کند. این افراد دچار اسپاسم و گرفتگی خفیف عضله واژن هستند. اگر پس از گذشتن مدتی از رابطه جنسی و توصیه های پزشک مشکل زوجین برطرف نشود، باید به یک سکس تراپیست یا مشاور اختلالات جنسی مراجعه کنند.

2- واژینیسم ثانویه
 واژینیسم ثانویه به طور ناگهانی در بانوانی اتفاق می افتد که قبلا هیچ مشکلی هنگام نزدیکی نداشته اند و معمولا بعد از یک تجربه ناخوشایند جسمی یا روانی مبتلا می شوند. در این افراد سوزش و درد نسبتا شدید هنگام رابطه جنسی وجود دارد که نه تنها رابطه برایشان لذت بخش نیست، بلکه کاملا آزار دهنده است. این افراد از ابتدا تا انتهای رابطه جنسی، عضلاتشان منقبض است.

3- واژینیسم خفیف
در واژینیسم خفیف شدت انقباض به قدری شدید است که حرکت آلت تناسلی همسر را دشوار ساخته و معمولا موفق به دخول نمی شوند. این افراد به سختی اجازه معاینه پزشک و ماما را تحمل می کنند.

4- واژینیسم شدید
در واژینیسم شدید هرگونه لمس امکان پذیر نمی باشد و فرد مبتلا اصلا اجازه نزدیک شدن آلت همسر را نمی دهد. خانم های مبتلا به واژینیسم شدید هنگام شروع رابطه رانها را جمع کرده و باسن را بالا نگه می دارند.1


علائم واژینیسموس 

رابطه جنسی دردناک اغلب اولین نشانه ای است که فردی که دچار واژینیسموس است، تجربه میکند. درد تنها با دخول اتفاق می افتد. معمولا بعد از خروج این درد از بین میرود، اما همیشه این طور نیست.

زنان این درد را همانند احساس پارگی یا همانند اینکه فردی به یک دیوار ضربه می زند، توصیف کرده اند.

بسیاری از زنان که مبتلا به واژینیسموس هستند، هنگام قرار دادن تامپون یا در طول معاینه لگن داخلی توسط پزشک احساس ناراحتی می کنند.


علل واژینیسموس 

پزشکان دقیقا نمی دانند که چرا واژینیسموس رخ می دهد. این مشکل معمولا با اضطراب و ترس از داشتن رابطه جنسی مرتبط است. اما معلوم نیست که کدام یک ابتدا بروز می کند، واژینیسموس یا اضطراب از رابطه جنسی.

برخی از زنان در هر موقعیت و با هر چیزی، دچار واژینیسموس هستند. برخی دیگر تنها در شرایط خاص دچار این مشکل می شوند. اما با تامپون و یا در طول معاینات پزشکی مشکلی ندارند.

سایر مشکلات پزشکی مانند عفونت نیز می توانند موجب مقاربت دردناک شوند. بنابراین مراجعه به پزشک برای تعیین علت اصلی درد در هنگام رابطه جنسی، اهمیت بسزایی دارد.2




اشتباهاتی که از جانب همسر صورت گرفته است و موجب واژینیسم می شود

ماهرانه نبودن اعمال جنسی

ناکافی بودن میزان نرم کردن مهبل قبل از دخول

ناکافی بودن میزان مرحله تحریک

به تعویق انداختن رابطه جنسی پس از ازدواج: بسیاری اوقات عروس و دامادها تصمیم می گیرند عمل زناشویی را در زمان خاصی انجام دهند و یا امروز و فردا می کنند در نتیجه دچار استرس و اضطراب و هیجان می شوند و واژینیسموس یا واژینیسم شکل می گیرد .

رابطه جنسی شتاب زده در شب زفاف و تجربه دردناک در پی این مساله که متاسفانه یکی از علت های اصلی واژینیسموس می باشد. البته امروزه به علت آگاهی بیشتر از تعداد افرادی که به این دلیل مبتلا شده اند کم می شود ولی هنوز هم در میان بعضی از خانواده ها به علت آگاهی کم و پایبندی به بعضی سنت های غلط (مثل شب زفاف و …) مواردی این چنینی دیده می شود.

ناآگاهی نسبت به بدن و عملکرد دستگاه تناسلی خانم: بسیاری از مبتلایان به واژینیسم حتی آگاهی و آموزش اولیه ای در رابطه با اندام تناسلی خود و شیوه عملکرد آن ندارند. بافت مهبل خانم ها توانایی انعطاف پذیری بالایی دارد، اما بعضی خانم ها فکر می کنند رابطه جنسی امکان دارد برای آنها آسیب زا و یا کشنده باشد.1


برای درمان واژینیسموس چه روشهایی وجود دارد؟


1. مراجعه به مشاور و متخصص
برای درمان واژینیسم زوج ها باید همراه با هم به پزشک متخصص مراجعه کنند و ریشه مشکل خود را پیدا کنند. پزشک متخصص تشخیص می دهد که اختلال شما به دلیل موضوعات روحی و روانی است یا انقباضات واژن به صورت غیر ارادی رخ می دهد. اگر اختلالات واژن به صورت غیر ارادی باشد، پزشک با روشهای مخصوص علم پزشکی این مشکل را درمان می کند؛ اما اگر واژینیسموس دلیل روانی داشته باشد، فرد باید به روانپزشک مراجعه کند تا روشهای تخلیه ذهن از موضوعات ناخوشایند و آرام سازی ذهن را یاد بگیرد و آرامش بیشتری داشته باشد. وقتی زوجین به مشاور و متخصص مراجعه می کنند، آموزشهای مربوط به برقراری درست رابطه جنسی، نحوه معاشقه درست قبل از دخول، اتفاقات رخ داده در هنگام برانگیختگی جنسی، آناتومی دستگاه تناسلی و موضوعات دیگر را دریافت می کنند. هم چنین عضله های موثر در ایجاد واژینیسموس را می شناسند و با درکی عمیق از بدن زن و مرد، می توانند رابطه جنسی برقرار کنند.

2. پروتز درمانی
در پروتز درمانی، پزشک متخصص از پروتزهای مخصوص پلاستیکی استفاده می کند و ناحیه تناسلی را گشاد می کند. پروتز درمانی باید در مطب و توسط پزشک متخصص زنان انجام شود. فردی که می خواهد پروتز درمانی انجام دهد، باید آموزش های لازم را دیده باشد و تجربه و تخصص این کار را داشته باشد.

3. استفاده از ژل های لوبریکانت 
در ژل های لوبریکانت یا ژل های مرطوب کننده، مقدار زیادی مواد روان کننده وجود دارد و برای افرادی که خشکی واژن دارند، خانمهای یائسه، خانم های تازه زایمان کرده و خانمهایی که اولین رابطه جنسی را تجربه می کنند تجویز می شود تا خشکی واژن را برطرف کند و حالت لغزنده ای در واژن ایجاد کند. ژل لوبریکانت باعث برقراری بهتر رابطه جنسی می شود. اگر خشکی واژن دارید، به پزشک متخصص مراجعه کنید؛ زیرا احتمال دارد که خشکی واژن شما باعث ایجاد واژینیسم شود.

4. استفاده از وان آب گرم
اگر می خواهید عضلات لگن و ناحیه تناسلی شما آرام و شل شود، قبل از برقراری رابطه جنسی به مدت 15 تا 20 دقیقه در وان آب گرم بنشینید. با این کار، عضلات شما شل می شود و آرامش بیشتری در هنگام برقراری رابطه جنسی خواهید داشت.

5. ورزش و انجام تمرینات کگل
تمرینات لگن، شامل حرکات مرتبط با کف لگن است. در این تمرینات، ماهیچه های کف لگن فشرده شده و آزادسازی می شوند تا فرد بتواند ماهیچه های لگن و ناحیه تناسلی اش را در هنگام برقراری رابطه جنسی کنترل کند و مانع از بسته شدن غیر ارادی ماهیچه های واژن شود. اگر می خواهید نتیجه مثبت تمرینات کگل را مشاهده کنید، حداقل 3 تا 4 ماه این حرکات را انجام دهید.


6. تزریق بوتاکس 
اگر فرد به واژینیسموس حاد مبتلا باشد، برای درمان مشکلش باید بوتاکس تزریق کند. بوتاکس، دارو یا ژلی است که به عضلات خاص تزریق می شود و باعث فلج شدن آن عضلات می شود. وقتی بوتاکس با ناحیه تناسلی تزریق می شود، عضلات این ناحیه را فلج می کند. مشکل واژینیسموس بعضی از افراد با یک بار تزریق بوتاکس حل می شود؛ اما بعضی دیگر از خانمها باید هر چند ماه یکبار بوتاکس تزریق کنند. مثلا هر سال یک بار یا هر 6 ماه یک بار ژل بوتاکس را تزریق می کنند تا مشکل واژینیسموس بازگشت نکند.

7. درمان واژینیسموس با برداشتن اندومتریوز
یکی از عوامل ایجاد واژینیسموس، اندومتریوز است. در این اختلال، قسمت کوچکی از پوشش داخلی رحم به بیرون رشد می کند و هنگام برقراری رابطه جنسی، درد شدیدی در ناحیه لگن ایجاد می کند. با کمک عمل جراحی می توان این بافت اضافی را برداشت و مشکل فرد را حل کرد.

8. درمان واژینیسموس با کمک جراحی بزرگ کردن واژن
گاهی اوقات ممکن است که فرد سابقه عمل جراحی داشته باشد و بر اثر همین عمل جراحی واژنش مسدود شده باشد. در این مواقع از عمل جراحی بزرگ کردن واژن استفاده می شود. در این مواقع باید به پزشک متخصص زنان برای جراحی بزرگ کردن واژن مراجعه شود.


موثرترین و جدیدترین روش برای درمان واژینیسموس چیست؟

امروزه، بهترین روش برای درمان مشکل واژینیسموس، استفاده از دستگاه RF است. دستگاه RF با استفاده از امواج الکترومغناطیسی کار می کند. امواج الکترومغناطیسی فرکانس و انرژی بالایی دارند و وقتی به عضلات واژن تابیده می شوند، مولکولها و بافتهای عضلات واژن را تغییر می دهد و مشکل واژینیسموس را برطرف می کند. درمان واژینیسموس با دستگاه RF باعث رهاسازی عضلات واژن می شود و مشکل واژینیسموس را درمان می کند.

درمان واژینیسموس با تکنولوژی RF مزایای زیادی دارد و به همین دلیل است که موثرترین و جدیدترین روش برای درمان واژینیسموس شناخته شده است. از جمله مزایای استفاده از دستگاه RF می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان با دستگاه RF، برای واژینیسموس شدید و قدیمی بسیار موثر است.
با تعداد جلسات کم می توان مشکل واژینیسموس را سریعا برطرف کرد.
درمان با دستگاه RF، روشی غیرتهاجمی است و بدون خونریزی انجام می شود.
این روش بدون عوارض است و بعد از هر جلسه، نباید مراقبت خاصی انجام دهید.
بعد از همان جلسه اول درمان با دستگاه RF، تغییرات را حس می کنید.
با استفاده از دستگاه RF دیگر نیازی به انجام تمرینات کگل در منزل نخواهید داشت.3


پی نوشت:
1.www.niniplus.com
2.www.rastineh.com
3.www.bluetouchclinic.com