درمان گلو درد به روش سنتی گاهی بسیار اثر گذار تر و بدون عوارض جانبی اثر خود را می گذارد. درمان گلو درد به روش سنتی  تقریبا از اولی گام ها برای بهبود گلو درد است وقتی که در خانه هستیم یا اقدر سرمان شلوغ است که وقت دکتر رفتن را داریم و نیاز به تسریع بهبودی داریم. در ادامه  بهتری درمان های گلو درد را به روش سنتی ارائه می کنیم.

گلودرد به عناون بخشی از پاسخ سیستم ایمنی بدن به عفونت های باکتریایی یا ویروسی رخ می دهد.

پاسخ طبیعی سیستم ایمنی منجر به التهاب و تورم غشاهای مخاطی در گلو می شود.
 

 درمان گلو درد به روش سنتی؛ سرکه سیب

سرکه سیب یک  درمان مناسب برای درمان گلو درد به روش سننی است که  قرن ها در درمان های پزشکی مردم استفاده شده است.  ماده  اصلی  آن، اسید استیک، می باشد که  به مبارزه با باکتری ها کمک می کند.

در درمان های دارویی یونان باستان سرکه سیب را ، به عنوان پدر دارو ها می شناختند.  ترکیبی از سرکه سیب با عسل را با نام اکسیمل تجویز می کردند. این درمان برای انفلونزا، روش موثر و کار امدی بود که بسیار مورد استقبال بود و هنوز هم یک روش  درمان گلو درد به روش سنتی است.

برای این منظور جهت تسکین درد گلو به روش زیر اقدام نمایید:
یک فنجان اب گرم را با یک قاشق غذا خوری سرکه سیب و یک قاشق غذا خوری  عسل  ترکیب کنید.

نکته: سرکه سیب سرکه   دارای خاصیت ضد باکتری است و سعی کنید در هنگام مصرف  با اب ولرم مصرف شود که بسیار موثر واقع شود.
 

آب شور

قرقره  با آب نمک  یک روش دیگر از درمان  گلو درد به روش سنتی شناخته شده  است که راه کاملا طبیعی برای خلاص شدن از گلودرد می باشد.

نمک کمک می کند تا تورم  گلو با کشیدن آب خارج از بافت گلو به تسکین درد گلو منجر شود.

برای این امر یک  فنجان آب گرم را با یک قاشق چای خوری نمک مخلوط کنید و برای حل شدن می توانید ان را کمی  بجوشانید و سپس از این م محلول به مدت 30 ثانیه، یکبار در هر ساعت  دهان خود را بشویید و قرقره کنید.

نکته: با آب نمکی که قرقره می کنید به کاهش تورم گلو کمک می کنید و ممکن است ناراحتی و درد گلو را هم کاهش دهد.

عسل

عسل شیرین کننده و خوش طعم کننده ای خوشمزه است که اغلب در ترکیب با سایر مواد طبیعی برای تسکین درد گلو استفاده می شود.

علاوه بر کمک به مبارزه با عفونت و تسکین درد، عسل می تواند به وضوح باعث بهبود  طعم نوشیدنی های دارویی هم  بشود.

عسل وقتی که با آب گرم و سرکه سیب  یا  عصاره سایر گیاهان ترکیب می شود،  نتیجه درمان را چند برابر می کند.

با این حال، عسل را  نباید به کودکان زیر سن یک سال داد؛ زیرا آنها توانایی جذب باکتری های سالم را ندارند که بتواند با میکروب ها مبارزه کند،

همچنین افرادی که از شکر اجتناب می کنند یا از یک رژیم کم کربوهیدرات استفاده می کنند، برای درمان گلو درد به روش سنتی می توانند عسل را امتحان کنند که یک روش کاملا موثر و نتیجه بخش است.

نکته: عسل می تواند به کاهش درد گلو کمک کند، به خصوص هنگامی که با سرکه یا  عصاره گیاهان در آب گرم ترکیب شود.

آب لیمو

آب لیمو یک نوشیدنی پرطرفدار است که همچنین ممکن است درد گلو را که در طول سرماخوردگی یا آنفولانزا رخ می دهد کاهش دهد.
لیمو حاوی ویتامین C و آنتی اکسیدان است. همچنین میزان بزاق تولیدی شما را افزایش می دهد که می تواند غشای مخاطی شما را مرطوب نگه دارد.

ترکیب لیمو با آب گرم و کمی  عسل یا نمک ممکن است بهترین راه برای به حداکثر رساندن مزایای آن باشد.

نکته: آب لیمو حاوی ویتامین C و ترکیبات است که می تواند گلو درد را کاهش دهد و به بهبودی کمک کند.
 

شیرین بیان

شیرین بیان  گیاهی است که بومی اروپا و جنوب آسیا است.

جالب توجه است که در درمان سنتی  بسیاری  از  اختلالات  جسمی استفاده می شود.

شیرین بیان خواص مشابه با آسپیرین دارد که ممکن است به کاهش درد گلودرد کمک کند. بنابراین شیرین بیان هم می تواند یکی از راه های موثر در درمان گلو درد به روش سنتی باشد.

نکته: همان طور که گفته شد به دلیل داشتن ویژگی های اسپیرین در درمان درد گلو بسیار موثر عمل می کند.

چای ریشه زنجبیل

زنجبیل یکی از ادویه جات است  که با اثرات ضد باکتری و ضد التهابی می تواند یکی از راه های درمان گلو درد به روش سنتی باشد. و به کاهش  گلو درد کمک کند.

یک مطالعه نشان داد که وقتی عصاره زنجبیل  به عنوان یک دارو به  افراد مبتلا به عفونت های دستگاه تنفسی  حاصل از باکتری ها  داده می شود، این امر باعث کشتن برخی از باکتری های عامل نیز می شود.
 

روغن نارگیل

روغن نارگیل یک غذای متنوع با مزایای متنوع سلامتی است.

مطالعات متعدد نشان می دهد که ممکن است به مبارزه با عفونت، کاهش التهاب و از بین بردن درد کمک کند.

مصرف روغن نارگیل  نیز بسیار  موثر در تسکین درد گلو است زیرا به غضروف مخاطی  در گلو کمک می کند.

نکته: روغن نارگیل برای  گلو درد بسیار آرام بخش است، دارای اثرات ضد التهابی است و ممکن است به  درمان عفونت بدن شما کمک کند. روغن نارگیل را به اندازه  2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) در روز به تنهایی و یا در نوشیدنی های گرم مصرف کنید.
 

مقدار زیادی مایعات

وقتی گلو شما درد می کند، آخرین کاری که شما ممکن است احساس کنید که باید  انجام دهید، نوشیدن مقدار زیاد مایعات است.

با این وجود، مهم است که غشاهای مخاطی گلو را هیدراته کنید تا بتوانند به راحتی بهبود یابند.

در حالی که به هنگام گلو درد  ممکن است عمل بلع کمی ناخوشایند باشد، نوشیدن مقدار زیادی آب یا مایعات دیگر، در نهایت باعث می شود که گلویتان وضعیت بهتری پیدا کند.

نوشیدن چای با عسل، دمنوش های گیاهی مثل بابونه و یا اکثر اب میوه ها به خصوص مرکباتی چون لیمو شیرین، پرتقال می تواند بسیار موثر باشد.

نکته: مصرف مایع کافی باعث می شود که شما گلو  به خوبی مرطوب و هیداراته  بماند و  با حفظ رطوبت گلو، درمان بهتر صورت می گیرد.
 

چای نعنا

چای نعناع دارای ترکیبات ضد التهابی است و برای  گلو بسیار آرام بخش است. نعناع همچنین ممکن است کمی گلو را بی حس کند، که در نهایت درد را کاهش می دهد  .

چای نعناع مثل یک کافئین است و طعم آن به طور طبیعی شیرین است  اغلب نیازی به شیرین کننده اضافی ندارد.

نکته: چای نعناع یک نوشیدنی خوشمزه و  با طراوت است که می تواند باعث کاهش التهاب و ناراحتی گلو شود.در واقع یکی از راه های موثر در درمان گلو درد به روش سنتی است.
 

دارچین

دارچین، می تواند برای درمان گلودرد ناشی از سرماخوردگی مورد استفاده قرار گیرد. یک قاشق چای خوری از پودر دارچین و پودر فلفل را در یک لیوان آب گرم، مخلوط کنید. همچنین، می توانید هل نیز اضافه کنید. محلول را فشار دهید تا صاف شود و آن را دو تا سه بار در روز قرقره کنید.یک گزینه دیگر این است که، چند قطره روغن دارچین و یک قاشق چای خوری عسل را باهم مخلوط کنید.این ترکیب را دو بار در روز بخورید ،تا از درد و التهاب همراه با گلودرد رهایی پیدا کنید.

سیر

سیر، دارای خواص ضد باکتری و ضد عفونی کنندهاست، به همراه سایر خواص دارویی که می تواند به درمان یا جلوگیری از گلودرد کمک کند. یک سیر خام سالم را بخورید تا مواد شیمیایی وجود در آن، آلیسین آزاد کنند، که باعث کشتن باکتری هایی می شود و باعث گلودرد می شوند. به طور منظم، می توانید از روغن سیر استفاده کنید. چند قطره روغن سیر را به یک چهارم فنجان آب، اضافه کنید و آن را یک بار در روز قرقره کنید. سعی کنید، سیر را به صورت خام یا پخته بخورید:اگر طعم آن را دوست ندارید، از قرص های سیر استفاده کنید.
 

نارون لغزنده

نارون لغزنده حاوی مواد چسبناکی مانند، ژل است که گلو را پوشش می دهد، و باعث کاهش درد و کاهش تحریک می شود. یک قاشق چایخوری از پوست داخلی آن را با 2 فنجان آب جوش مخلوط کنید. اجازه دهید، برای چند دقیقه بماند و سپس فشار دهید تا صاف شود. آن را به آرامی در حالی که هنوز گرم است، بنوشید. در واقع، شما می توانید از این راه حل برای درمان هر نوع بیماری تنفسی یا لارنژیت ( التهاب گلو وحنجره) استفاده کنید.اگر این گیاه در دسترس نیست، می توانید کپسول هایش را از دارو فروشی ها و عطاری ها تهیه کنید.
 

زردچوبه

یکی دیگر از درمان های بزرگ برای گلو درد، زردچوبه است، دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی قوی می باشد.یک چهارم قاشق چای خوری پودر زردچوبه را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید.



این نوشیدنی را به آرامی در صبح و با معده خالی بنوشید.این کار را یک بار در روز برای سه یا چهار روز متوالی انجام دهید. به طور منظم، می توانید یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه و یک قاشق چایخوری پودر فلفل سیاه را به یک لیوان شیر گرم اضافه کنید، و قبل از رفتن به رختخواب آن را بنوشید.همچنین، می توانید برای داشتن گلویی صاف و نرم زردچوبه را در گلویتان قرقره کنید. نصف قاشق چای خوری پودر زردچوبه و نیم نصف قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم ریخته و آنها را باهم خوب مخلوط کنید، سپس به خوبی در گلویتان قرقره کنید.دو بار در روز، از این مخلوط مصرف کنید.
 

ریشه گل ختمی

ریشه گل ختمی ،حاوی لعابی است که می توان آن را برای پوشاندن گلو و بهبود گلودرد نیز استفاده کرد. برای گلودرد همراه با سرفه معمولی مفید است.این درمان، برای زنان باردار یا افرادی که پرستاری می شوند، یا افراد مبتلا به دیابت توصیه نمی شود. یک قاشق غذاخوری ریشه گل ختمی خشک شده را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید، رویش در بگذارید و اجازه دهید تا نیم ساعت بماند. محلول را فشار دهید تا صاف شود، سپس عسل را اضافه کنید و آن را بنوشید.می توانید سه فنجان از این چای گیاهی را در یک روز بخورید.

 زغال اخته

دو قاشق غذاخوری از دانه های زغال اخته را به 6 فنجان آب اضافه کنید.حدود نیم ساعت آن را بجوشانید. اجازه دهید تا به دمای اتاق برسد و سپس آن را فشار دهید، تا صاف شود. سه تا چهار بار در روز این محلول را در گلویتان قرفره کنید. 
 

مریم گلی و سرخارگل

اگرچه ممکن است مریم گلی به عنوان گیاهی که در آشپزی به کار می رود، شناخته شده باشد اما کاربردهای پزشکی بسیاری نیز دارد.

منشا مریم گلی از نواحی مدیترانه ای است و در حال حاضر در سرتاسر جهان کشت می شود.

این گیاه برای درمان عارضه های التهابی بسیاری به کار رفته است و تحقیقات نشان می دهد می تواند به کاهش درد گلو کمک کند.

در یک مطالعه، اسپری مریم گلی-سرخارگل در کاهش گلو درد نسبت به اسپری کلرهگزیدین کمی موثرتر بوده است. هیچ یک از درمان ها، اثرات جانبی منفی نداشته است.

سرخارگل ، گیاه دیگری است که به طور گسترده ای در طب سنتی استفاده می شود. نشان داده شده است که می تواند با باکتری مبارزه کند و التهاب را کاهش دهد.

این دستورالعمل را اجرا کنید تا اسپری مریم گلی-سرخارگل خودتان را در خانه بسازید:

اسپری مریم گلی-سرخارگل گلو
محتویات:
۱ قاشق چای خوری مریم گلی آسیاب شده
قاشق چای خوری سرخارگل آسیاب شده
 ½ فنجان آب

طرز تهیه:
* آب را بجوشانید.
* مریم گلی و سرخارگل را در یک شیشه کوچک قرار دهید و سپس با آب جوش پر کنید.
* اجازه دهید ۳۰ دقیقه خیس بخورد.
* مخلوط را از صافی عبور دهید و سپس با ½ فنجان مشروب ترکیب کنید (اگر الکلی هستید یا به هر دلیلی ترجیح می دهید از الکل پرهیز کنید، مشروب را حذف کنید).
* مخلوط را در یک شیشه اسپری بریزید و هر دو ساعت یکبار یا در زمان نیاز، به داخل گلو اسپری کنید.

نتیجه گیری
نشان داده شده است اسپری مریم گلی-سرخارگل، گلو درد را به اندازه اسپری ضدعفونی تسکین می دهد.
 

شیر بادام دارچینی

محتویات:
۱ فنجان شیر بادام
½ قاشق چایخوری دارچین آسیاب شده
قاشق چایخوری جوش شیرین
۱ قاشق غذاخوری عسل یا شیرین کننده دلخواه

دستورالعمل:
- دارچین و جوش شیرین را در ماهیتابه بریزید و با هم مخلوط کنید.
- شیر بادام را اضافه کرده و خوب هم بزنید.
- مخلوط را گرم کنید تا زمانی که شروع به جوشیدن کند، سپس از روی شعله بردارید.
- شیرین کننده را افزوده و هم بزنید.

نتیجه گیری
دارچین به مبارزه با گلو درد و عفونت ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا کمک می کند. می تواند به صورت چای تهیه شود یا به سایر نوشیدنی های گرم افزوده شود تا به تسکین ناراحتی گلو کمک کند.
 

سوپ مرغ

سوپ مرغ، یک درمان طبیعی معروف برای سرماخوردگی و گلو درد است. همچنین غذایی است که اجازه دریافت مایعات بیشتر در زمان بیماری را می دهد.

می توان از سیر در آن استفاده کرد، زیرا سیر حاوی ترکیبات بیواکتیوی است که می تواند در زمان بیماری مفید باشد.

می توان سوپ مرغ کنسروی را از قبل خرید و تا زمان نیاز نگهداری شود.



نتیجه گیری
سوپ مرغ غذایی است که به تسکین گلو درد کمک می کند. افزودن سیر به آن، مزایای بیشتری را ایجاد می کند.
 

داروهای درمان گلو درد

داروهایی نیز وجود دارد که به تسکین گلودرد کمک می کنند و به صورت بدون نسخه در دسترس هستند. شامل:

NSAID ها
داروهای ضد التهابی غیر استروییدی به تسکین التهاب و گلو درد بدون ایجاد ناراحتی معده کمک می کنند. دو نوع رایج از آن ها، ایبوپروفن و آسپرین است.

اسپری ها
ثابت شده است اسپری لیدوکایین و سایر داروهای بی حسی که به درون گلو اسپری می شوند، به طور موثری گلو درد را کاهش می دهند.

قرص
قرص های گلوی حاوی لیدوکایین یا سایر انواع داروهای بی حسی به تسکین گلو درد کمک می کنند.

نتیجه گیری
دراوهای مختلفی وجود دارد که می تواند باعث تسکین گلو درد شود، شامل NSAID ها، اسپری گلو و قرص.

ماساژ خانگی
مهم نیست که چقدر سالم هستید، این احتمال وجود دارد که گاهی دچار گلو درد شوید.

خوشبختانه، اقدامات بسیاری وجود دارد که می توان برای تسکین گلو درد و بهبود انجام داد.

اگرچه، اگر گلو درد بیش از چند روز طول بکشد یا اگر خیلی دردناک باشد، باید به پزشک مراجعه کرد.

درد شدید یا مداوم، ممکن است نشان دهنده گلو درد استرپتوکوکی، التهاب لوزه یا عفونت جدی دیگری باشد که نیازمند درمان پزشکی است.


منبع: سایت دکتردکتر
سایت نمناک
سایت دکترخسروی