اكستازي و ازدواج ناموفق

نویسنده : محمدجعفر طالب پور




اگرچه معضل مصرف قرص هاي اكستازي و عواقب خطرناك آن از ابعاد مختلف مورد بحث قرار گرفته و متخصصان و پژوهشگران ، از زواياي گوناگوني بدان پرداخته اند ، ليكن آنچه در اين نوشتار مدنظر است ، موضوع ازدواج و تشكيل خانواده در مصرف كنندگان قرص اكس مي باشد .
1- بيش از 68 درصد مصرف كنندگان اكستازي را در ايران ، زنان و مردان 18 تا 26 ساله تشكيل مي دهند و 36 درصد آنان هم در محدوده سني 25 تا 29 سال قرار دارند . اين بدان معنا است كه نزديك به 95 درصد معتادان اكس در كشورمان بين 18 تا 30 سال سن دارند و تنها 5 درصد آنها زير 18 و يا بالاتر از 30 ساله اند .
2- بيش از 80 درصد اين افراد مجردند و تاكنون ازدواج نكرده اند . 3/4درصد نيز متأهل و 5/10 درصد نيز مطلقه اند و ازدواج ناموفقي داشته اند .
3- به ازاي هر 2 مرد آلوده به اكس ، يك زن مبتلا است . يعني حداقل 30 درصد مصرف كنندگان اكستازي را زنان و آنهم عمدتاً زنان جوان و مجرد ، تشكيل مي دهند . ( براي مقايسه ، بد نيست اشاره شود كه اين نسبت در مورد هروئين يك به 9 است و تنها 10 درصد افراد هروئيني را زنان تشكيل مي دهند . )
براساس آمار اشاره شده مي توان نتيجه گرفت ، اكثر قريب به اتفاق مصرف كنندگان اكس در ايران را جوانان مجردي تشكيل مي دهند كه اولاً ، يك سوم آنها دختران جوان اند و ثانياً همگي در سنين ازدواج و بهترين دوران جهت تشكيل خانواده قرار دارند و امكان اقدام به ازدواج در آنها و تصميم به تشكيل خانواده در آنان را بايد مدنظر قرار داد .
اما نكته حائز اهميت اين است كه مي توان پيش بيني نمود كه مصرف اكستازي در اين افراد احتمال ازدواج ناموفق را در آنان (در مقايسه با افراد سالم و غير معتاد) بالاتر ببرد و اين موضوع بر پيچيدگي معضل مصرف اكستازي بيافزايد . برخي دلايل و واقعيت هايي كه مصرف اكستازي مي تواند ريسك ازدواج ناموفق را در معتادان بيشتر كند عبارتست از :
الف- از تأثيرات سوء و ناگوار اكستازي ، تأثير در عواطف و احساسات فرد است و فرد به مرور زمان دچار سطحي شدن عواطف ، احساسات زودگذر و ناپايدار شده و مفهوم عشق ، بخشش ، تنفر ، عفو و ... براي او تغيير مي نمايد . بديهي است كه چنين تغييراتي براي ازدواج موفق و برقراري ارتباط عاطفي و روحي قوي ، مستحكم و پايدار با همسر كه از الزامات ازدواج است ، مناسب نيست .
ب- اكستازي واضحاً در تمايلات جنسي فرد تأثير گذاشته و منجر به تحريك رفتارهاي جنسي مكرر و كنترل نشده در فاز سرخوشي پس از مصرف مي شود . اين واقعيت تلخ سبب مي شود ، فرد در شرايطي كه هيچ كنترل و حتي آگاهي و بصيرتي نسبت به رفتار خود ندارد و به علت افزايش شديد و لجام گسيخته تمايلات جنسي ، به تماس هاي جنسي مكرر و پرخطر با اطرافيان خود مبادرت نمايد ، كه قطعاً نتايج اين اقدامات براي دختران جوان ، دردناك تر خواهد بود .
علاوه بر اين خطر آلودگيهاي ديگر مانند بيماري هاي مقاربتي بالاخص موارد صعب العلاج و يا غيرقابل درمان مانند ايدز و هپاتيت ، كه در اين گونه رفتارهاي پرخطر جنسي ، به وفور ديده مي شوند نيز در كمين اين افراد است و به احتمال ناموفق بودن ازدواج فرد و ناكامي او در تشكيل خانواده بيشتر دامن مي زند .
پ- وابستگي رواني ناشي از مصرف اكستازي كه ناشي از اعتيادآوري شديد اين ماده است و به دشواري هرچه بيشتر ترك آن منجر مي شود ، نيز خطري است كه موفقيت معتاد را در امر ازدواج تهديد مي كند .
ت- اكستازي مي تواند طيف گسترده اي از اختلالات و عوارض رواني در فرد ايجاد كند . اختلالات شديد در احساسات و عواطف ، انواع اختلالات خواب ، جنون ، حملات ترس شديد ( Panic Attack ) ، افسردگي هاي شديد و مقاوم به درمان ، زوال حافظه و فراموشي ، بدبيني و پارانويا ، توهمات شنيداري و ديداري ، اشكال در تمركز افزايش ريسك خودكشي و ... برخي از اين عوارض اند كه همگي مي توانند در روابط زناشويي فرد مؤثر باشند .
ث- عوارض جسمي اكستازي را نيز نبايد فراموش كرد . مسموميت كبدي و اختلال كاركرد اين عضو حياتي، كم خوني خطرناك آپلاستيك كه در آن توليد تمام رده هاي سلول هاي خوني در مغز استخوان سركوب و مهار مي شود ، اختلال عملكرد كليه ها، كاهش وزن شديد و لاغري مفرط ، آسيب هاي مغزي و سلسله اعصاب مركزي ، ضعف سيستم ايمني ، ضايعات پوستي و ... و همچنين تغييرات چهره و ظاهر فرد ، همگي نه تنها فرد را در انتخاب گزينه هاي مطلوب براي ازدواج با محدوديت مواجه مي سازند ، ممكن است پس از ازدواج هم منجر به از هم پاشيدگي خانواده شود .
ج- متأسفانه از لحاظ آماري، مصرف اكس با ناهنجاري هاي رفتاري ديگري نيز همراه است . آمار بزهكاري ، تمايل به مصرف موادمخدر و روانگردان ديگر ، مصرف سيگار ، الكليسم و مصرف مشروبات الكلي ، سوءسابقه كيفري و ... در معتادان اكس و در مقايسه با افراد سالم بالا است و طبيعي است كه بندرت يك فرد سالم حاضر به ازدواج يا تداوم زندگي با چنين افرادي است .
چ- تمام آنچه گفته شد ، صرفاً مربوط به عوارض و عواقب خود قرص اكستازي است . اين در حالي است كه آنچه امروزه به عنوان قرص اكس و با عناوين و نام هاي مختلف عرضه مي شود ، عمدتاً در شرايطي كاملاً غير بهداشتي و در مراكز و لابراتوارهاي غيرمجاز توليد شده و حاوي انواع و اقسام مواد همراه و ناخالصيهاي گاه خطرناكي اند كه مي توانند عوارض سوء فراواني داشته باشند كه علاوه بر تهديد مضاعف سلامت جسمي و رواني فرد ، برآينده شغلي و خانوادگي فرد تأثير گذاشته و به ناكامي هاي ديگري مانند شكست در ازدواج منجر شوند .
ارسال مقاله توسط عضو محترم سایت با نام کاربری : talebpour1353